| کد خبر: 224674 |

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای عنوان کرد؛

◄ انتقاد از نحوه محاسبه نرخ حق توقف ناوگان باری+جدول ارقام

یک راننده کامیون از نرخ جدید حق توقف ناوگان حمل بار که به تازگی مورد موافقت 2 کانون انجمن های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت های حمل و نقل داخلی کالای کشور و انجمن های صنفی رانندگان جاده ای ناوگان بار کشور قرار گرفته است، انتقاد کرد.

تین نیوز

یک راننده کامیون از نرخ جدید حق توقف ناوگان حمل بار که به تازگی مورد موافقت 2 کانون انجمن های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت های حمل و نقل داخلی کالای کشور و انجمن های صنفی رانندگان جاده ای ناوگان بار کشور قرار گرفته است، انتقاد کرد.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند با شرح مفهوم اجرت المثل، در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر کسی از مال دیگری منتفع شود و عین مال باقی باشد و برای مدتی که منتفع شده بین طرفین مال الجاره ای معین نشده باشد آنچه که بابت اجرت منافع استیفا شده باشد به صاحب مال مزبور بدهند اجرت المثل نامیده می شود. خواه استیفا مزبور به اذن مالک باشد خواه بدون اذن او که در صورت اخیر اجرت المثل جنبه خسارت را هم دارد گاهی بمعنی عوض المثل گویند .  

وی افزود: در مورد نحوه محاسبه اجرت المثل ویژه وسائط نقلیه موتوری زمینی نحوه محاسبه مطابق فرمول زیر است: میزان اجرت المثل = مدت×ضریب هزینه × ارزش ریالی وسیله نقلیه در زمان مورد درخواست.

وی عنوان کرد: از آنجایی که ما با تعدد ناوگان مواجه هستیم و تاکنون نتوانسته و یا نخواسته ایم میزان سرمایه گذاری دقیق هر کامیوندار را محاسبه کنیم مجبور به تعیین میانگین سرمایه گذاری هستیم.

خیرمند خاطرنشان کرد: امروز و در این زمان کمترین قیمت یک کشنده با حداقل استاندارد به همراه یک یدک کفی کمتر از یک میلیارد نیست، از طرفی قیمت صفر یک کشنده و یدک هم بین ۴ تا ۵ میلیارد و به طور میانگین میزان سرمایه گذاری یک کامیوندار حدوداً ۲.۵ میلیارد تومان و ضریب هزینه برای وسیله نقلیه بالای ۸۰۰ میلیون تومان، ۲ درصد بوده و مدت زمان هم بر حسب یک ماه لحاظ می شود.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا گفت: با توجه به فرمول فوق میزان حق توقف به شرح ذیل است:

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰×۲٪×۱= ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

به گفته وی عدد 50 میلیون تومان اجرت المثل برای یک ماه این میزان سرمایه است که حالا بر حسب یک روز می شود:

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰÷۳۰=۱٫۶۶۶٫۶۶۶

او تاکید کرد: این عدد بدان معنی است که به هر روز توقف حدودا  یک میلیون و 667 هزار تومان اجرت المثل تعلق می گیرد.

وی افزود: حالا جدا از این شیوه کارشناسان دادگستری، با کمی تأمل و تفکر و استفاده از عرف بازار می توان نرخ حق توقف را بر مبنای کمترین سود مورد انتظار از یک سرمایه گذاری یعنی سود بانکی هم محاسبه کرد که امروز عرف سود روز شمار بانکی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است و با لحاظ کمترین نرخ داریم:

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰×۱۸٪÷۳۶۵=۱٫۲۳۲٫۸۷۶

خیرمند ادامه داد:  با این شیوه هم به حق توقفی حدوداً یک میلیون و  ۲۳۳ تومانی در روز می رسیم.(در اینجا استهلاک محاسبه نشده است)

این راننده کامیون عنوان کرد: با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که حق توقف ۶۴۸ هزار تومانی برای 24 ساعت، که با ماده و تبصره های بی منطق مسئولان صنفی برای کامیونداران محاسبه شده صرفا از طریق افزودن درصدی به نرخ های من درآوردی قبلی محاسبه شده و یا از طریقه گردونه شانس (قرعه کشی) به دست آمده و یا شاید ملاک محاسبه کشنده هایی همچون لیلاند، ماک، وایت و.... بوده است.

حق توقف

حق توقف 1

حق توقف 2

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.