| کد خبر: 185793 |

◄ برای کاهش خودکشی در مترو چه باید کرد؟

در ساعت 18 روز شنبه 22 فرودین مرد 45 ساله‌ای با انداختن خود بر روی ریل قطار خودکشی کرد که بر اساس آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، این اقدام صحنه دلخراشی را در ایستگاه مترو حرم امام رقم زد.

تین نیوز

یک کارشناس معتقد است برای کاهش سوانحی هم‌چون خودکشی در مترو، می‌توان اقدامات و فعالیت‌هایی را در دو دسته اجتماعی و فنی انجام داد که در بعد اجتماعی ارائه راهکارهای مبتنی بر مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات روانشناختی از طریق مطالعه و بررسی‌های رفتارهای اجتماعی افراد آسیب‌پذیر، میسر است.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش تین‌نیوز، اسماعیل درگاهی کارشناس مرکز کنترل و فرمان متروی تهران در یادداشتی که در تین‌نیوز منتشر کرد، گفت: خودکشی و سوانح ناشی از ورود غیر مجاز به حریم ریلی، سهم بالایی از کل تلفات صنعت ریلی کشورها را شامل می‌شود و غالباً با تاخیرات طولانی، استرس و آسیب‌های روانی کارکنان و مسافران همراه است.

وی با تاکید بر این‌که برای کاهش چنین سوانحی، اقدامات و فعالیت‌های مدیران و بهره‌برداران ریلی در حالت کلی به دو دسته اجتماعی و فنی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در بعد فنی استفاده از بسترها و تجهیزات مناسب و نیز به‌کارگیری راه‌حل‌های تکنولوژیکی برای کاهش و پیشگیری از تصادف قطار و عامل انسانی، مطرح است.

او افزود: در بعد اجتماعی نیز ارائه راهکارهای مبتنی بر مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات روانشناختی از طریق مطالعه و بررسی‌های رفتاری اجتماعی افراد آسیب‌پذیر، میسر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در مواردی مانند خودکشی گروه‌های آسیب‌پذیر در محدوده حریم ریلی، یاری رساندن به این گروه‌های هدف، طیف وسیعی از اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی را در بر می‌گیرد که مراحل آن در طیف نجات فرد مصدوم از مرگ و به حداقل رساندن تاثیرات و تبعات بعدی آن برای فرد حادثه دیده در شبکه ریلی است.

به گفته این کارشناس، اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد در سه بخش اقدامات رویه‌ای و سازمانی، اقدامات فیزیکی و فنی و اقدامات آگاهی بخش عمومی و آموزشی دسته‌بندی می‌شوند.

وی اقدامات رویه‌ای و سازمانی را اقداماتی استراتژیک و نیازمند به تشریک مساعی بازدارنده فرایندی مانند (ارزیابی ریسک، همکاری بین سازمان‌ها، گشت‌های بازدارنده و...) ذکر کرد و گفت: این دسته از اقدامات دارای اثرات متقابل بر اقدامات ایمنی به طورعام و دیگر اقدامات هستند.

درگاهی افزود: اقدامات زیربنایی نظیر همکاری و مشارکت در سطح ملی و محلی به منظور بهبود انجام کار مشترک بین سازمان‌ها نیز اجرای دیگر اقدامات را پشتیبانی می‌کنند.

به گفته وی، با این‌که این اقدامات با تمرکز بر گروه‌های پرریسک (به‌عنوان مثال بیماران روانی) بیش‌تر به منظور حل مشکل خودکشی درصنعت ریلی به‌کار گرفته می‌شوند اما در زمینه پیشگیری از ورود غیرمجاز به حریم ریلی نیز می‌تواند مفید باشند.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس، اقدامات فیزیکی و فنی را نیز شامل اقدامات مهندسی یا تکنولوژیکی مانند حصارکشی، سیستم‌های ردیاب، محوطه‌سازی و دستگاه‌های روشنایی و غیره مرتبط ذکر کرد.

درگاهی هم‌چنین به اقداماتی که می‌توان در قالب  آگاهی بخش عمومی و آموزشی برای پیشگیری از این حوادث انجام داد، اشاره کرد و گفت: این اقدامات دانش و مهارت اقشار مختلف مردم را افزایش می‌دهند مانند (کمپین‌های ارتباطی، دستورالعمل‌هایی برای رسانه، آموزش در مدارس و بیرون از آن، دوره‌های آموزشی، مانور و...)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. بنده با روش ژاپنی موافق هستم چون اولا پشتوانه ی پژوهشی داره و ثانیا هزینه ی کمی داره. البته الزاما آنچه در ژاپن موفق بوده اینجا ممکنه جواب نده.لذا قبل از تقلید بی چون و چرا ی این طرح در ایران باید مورد مطالعه قرا بگیره