| کد خبر: 182244 |

◄ خرید هواپیماهای برجامی: هوشمندانه یا ناشیانه؟

همان‌گونه که خرید هوشمندانه می‌تواند منفعت آور باشد، خریداری premature و ناشیانه هم می‌تواند بارمنفی بد مالی و بدنامی برای ایرلاین داشته باشد.

تین نیوز

عضو تیم طراحی بویینگ، پروسه خرید هواپیما توسط ایرلانی‌های مسافربری را دارای مراحلی دانست که در زمان برجام  این مراحل انجام نشد.

به گزارش تین‌نیوز، شهروز جهان‌بین در گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ گفت: توافقنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی در زمان برجام هیچ شباهتی به مدل‌های خرید متداول سایر ایرلان‌های مسافربری دنیا نداشته و شاید برای همین هم هیچ‌وقت عملی نشدند.

وی در توضیح این دیدگاه خود، با بیان این‌که پیش‌نیازهای متعدد مالی و فایننس وجود دارد که یک ایرلاین پس از مطالعه دقیق و تخمین ناوگان مورد نیاز (تعداد صندلی در سال) وارد آن می‌شود، به شرح مختصر اجرایی قرارداد فروش هواپیما که پیرو توافقنامه معتبر بین طرفین (خریدار، ایرلاین و فروشنده ، شرکت سازنده) در یک airshow یا محل دیگر توسط مقامات رسمی طرفین امضا و اجرایی می‌شود، پرداخت.

جهان‌بین اظهار کرد: بعد از همه مطالعات تخصصی طرفین، جلسه‌ای بین خریدار و فروشنده به‌نام customer introduction انجام می‌شود که تیم‌های مارتینگ، مالی، مهندسی و عملیاتی در جلسه یا جلساتی با فروشنده حضور یافته و جزئیات قرارداد را در فازهای مختلف اجرایی می‌کنند.

این کارشناس هوانوردی بیان کرد: درواقع طرفین از جزیات هواپیماهای خریداری شده یک time table دقیق مشخص می‌کنند  که با چه مشخصه و به چه صورت ساخته می‌شوند.

به گزارش تین‌نیوز، وی گفت: هواپیماسازان بزرگ سالیانه بین 700 تا 800 هواپیما می‌سازند که معمولا تعهدات آنها از سه تا پنج سال قبل نوشته شده  است، برای همین اولین نشان دهنده «پاره سنگ‌بزرگ نزده» همان اعدادی مثل بالای 100 سفارش است که مطرح شد و با توجه به عصری که  در آن زندگی می‌کنیم در واقعیت اجرایی نمی‌گنجید و عملی نبود.

عضو تیم طراحی بویینگ، افزود: ساخت هواپیما به‌گونه‌ای نیست که هواپیما با دم سفید در کارخانه ساخته شود و بیرون رنگ‌آمیزی و تحویل هر کسی که مشتری است، شود. هواپیما از همان ابتدا و روی کاغذ در مرحله Conceptual هم مشتری مشخص خود را دارد. تعداد بسیار Partner و Supplier درگیر ساخت هستند که مشتری باید جداگانه با همه آنها علاوه بر سازنده در چارچوبی بنام Block Point به توافق برسد، که از شکل و نوع صندلی گرفته تا مدل موتور که برای هر Minor مدل هواپیما فرق میکند.

او خاطرنشان کرد: در این جلسات جزئیات این Block Point که بین حداقل یک یا 2 تا حداکثر 10 هواپیما بسیار مشابه است با LOPA یکسان، Wiring مثل هم و سازه و پیشرانش همگون تعیین و زمان بندی می‌شود. هواپیماها در این Block Point کاربری یکسان دارند، مثلا برای یک مسیر هستند.

جهان‌بین تاکید کرد: سازنده به نیازهای مشتری گوش می‌دهد تا نیازهای دقیق آنها از برد پروازی گرفته تا رنگ آمیزی داخلی و خارجی هواپیما را برآورده کند و مشتری هم با توجه به نیاز و تجربه خود آپشن‌هایی از کاتالوگ سازنده کم یا اضافه می‌کند که برای مثال این آپشن‌ها می‌تواند از اضافه کردن یک کاناپه ساده در محل خاصی در داخل کابین، شکل یک پارتیشن یا تعداد Lavatorier تا تغییراتی عمده ساختاری بال و بدنه باشد.

این کارشناس افزود: مثلا ایران ایر بیش از 50  سال پیش سفارشی به شرکت سازنده داد که از توان مدل ساخته شده بالاتر بود، برای همین شرکت سازنده کلیه طراحی قسمت Fixed Trailing Edge  و H-stab, V-stab را عوض کرد تا با Drag کمتر به Range پروازی مورد نظر مسیر پروازی سازنده برسد و هواپیما در واقع با پسوند Special Performance به‌طور کامل برای آن مشتری Customize شد.

عضو تیم طراحی بویینگ، اظهار کرد: البته همان‌گونه که سازنده متعهد است همه ملزومات خریدار را اجرایی کند، خریدار هم تعهداتی به مشتریان خود دارد و در زمان کوتاهی پس از تحویل هواپیمای خود، به جابه‌جایی مشتری می‌پردازد.

به گزارش تین‌نیوز، او گفت: به‌عنوان مثال روزی که هواپیماهای ANA در کارخانه شهر Everett در ایالت واشنگن ساخته می‌شوند، بعضاً همان‌روز به فرودگاه سیاتل (که در مجاورت کارخانه است) رفته و Revenue Flight خود را با مسافر به مقصد ژاپن انجام می‌دهند، پس بدیهی است که هر تاخیر از طرف سازنده منجر به پرداخت خسارت از طرف شرکت سازنده می‌شود.

جهان‌بین تاکید کرد: هدف از بیان این مطالب آگاهی به اهمیت مطالعه دقیق و تخصصی از نیاز و زیرساخت‌های یک ایرلاین است چراکه همان‌گونه که خرید هوشمندانه می‌تواند منفعت آور باشد، خریداری Premature و ناشیانه هم می‌تواند بارمنفی بد مالی و بدنامی برای ایرلاین داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کامران 0 0

    تین نیوز! این کارشناسیها رو باید اون زمان که برای شخص پرورش و تیمش به به و چه چه میزدید باید میکردید.الان فایده ای نداره...
    هواپیما بوی نویی میده و.....

  • ناشناس 0 0

    یک سوال؛ ایا این شخص از محتوی قرارداد ایران با شرکت های سازنده و همچنین وضعیت ایرلاینهای ایرانی خبر دارد که آنرا نقد کرده؟