| کد خبر: 175388 |

◄ یک راهکار کوتاه‌مدت برای حل مشکل تردد زائران ایران و عراق

با توجه به شرایط کشور همسایه به نظر می‌رسد برای حل این معضل، طبیعتاً چالش در سمت دولت عراق بیشتر است، اما دولت ایران نیز تاکنون هیچ اقدام درخور توجهی برای لغو ویزای تردد بین 2 کشور انجام نداده است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی معتقد است: برای تسهیل در سفر عتبات عالیات، دولت ایران و عراق می‌توانند توافق کنند تا زوار ایرانی با خودرو شخصی خود در مسیری محافظت‌شده‌ای تا نزدیکی شهری مانند نجف تردد کنند.

به‌گزارش تین‌نیوز، محمد حسین رضائیان در یادداشتی در «عیار آنلاین» که در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شد، مقدمه این اقدام را حل معضل اخذ ویزا ذکر کرد.

وی با بیان این‌که از سال ۱۳۹۰ که زیارت اربعین روند افزایشی به خود گرفت تاکنون، هرساله بر جمعیت زوار ایرانی افزوده شده است، تاکید کرد: سال گذشته برای اربعین بیش از 4.5 میلیون تردد بین مرزهای ایران و عراق ثبت شد و در دیگر ایام سال نیز، به‌خصوص در مناسبت‌های مختلف، مسافران ایرانی راهی کشور عراق می‌شوند و استقبال زائران عراقی برای سفر به ایران نیز سیر صعودی داشته است.

این کارشناس با اشاره به آمار حدود ۹ میلیون تردد رسمی بین 2 کشور در سال گذشته، خاطرنشان کرد: از آنجا که عمده زائران از حمل‌ونقل زمینی استفاده می‌کنند، امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی تداوم یابد چراکه مهمان‌نوازی مردم عراق باعث شده هزینه‌های آن‌سوی مرز برای زوار تقریباً ناچیز باشد و درنتیجه آثار تورم نرخ ارز فشار چندانی به زائران وارد نخواهد کرد. از آن‌طرف، شرایط برای مسافران عراقی بسیار تسهیل شده و هزینه‌های سفر به ایران را تا حدود یک‌چهارم پایین آورده است. با این توضیحات درمجموع انتظار می‌رود امسال نیز آمار تردد بین 2 کشور افزایش داشته باشد.

رضائیان گفت: ازجمله مشکلات مسافران خصوصاً در ایام اربعین، سختی تردد به شیوه کنونی است، وسایل نقلیه عمومی در این روزها افزایش قیمت بعضاً شدید دارد و افرادی که قصد مسافرت با وسیله شخصی نیز دارند، باید کیلومترها قبل از نقطه صفر مرزی وسیله نقلیه خود را رها کنند.

وی افزود: پس از عبور از مرز نیز مکرراً تجربه شده است که امکانات تردد به میزان کافی نیست و سرگردانی زوار پس از خروج از مرز به امری عادی تبدیل شده است. این شرایط، بسیاری از دلدادگان را که شوق حضور دارند از سفر بازمی‌دارد و بسیار دیده شده که پس از تجربه سختی‌های این‌چنینی به‌ناچار از سفرهای آتی چشم پوشیده‌اند. درصورتی‌که دو دولت ایران و عراق می‌توانند توافق کنند زوار ایرانی با خودروی شخصی خود در مسیری محافظت‌شده‌ای تا نزدیکی شهری مانند نجف تردد کنند.

این کارشناس اظهار کرد: مقدمه این اقدام، حل معضل اخذ ویزا است که از پرهزینه‌ترین و پردردسرترین بخش‌های سفر اربعین است. این‌درحالی است که با پاسپورت ایرانی، برای سفر به ۴۳ کشور دنیا ازجمله ترکیه و ارمنستان چنین فرایندی وجود ندارد و بعضاً نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست.

وی با تاکید بر این‌که افزایش ارتباطات 2 ملت ایران و عراق موجب مستحکم‌تر شدن روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین 2 کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است شرایط برای زائران و مسافران دو کشور هر چه بیشتر تسهیل شود. در این شرایط هزینه و دشواری‌های اخذ ویزا، جز مانع‌تراشی در پیش پای زائران هیچ نتیجه دیگری ندارد. بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر 2 دولت ایران و عراق برای لغو یا اصلاح آن اقدام نمایند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور همسایه به نظر می‌رسد برای حل این معضل، طبیعتاً چالش در سمت دولت عراق بیشتر است، اما دولت ایران نیز تاکنون هیچ اقدام درخور توجهی برای لغو ویزای تردد بین 2 کشور انجام نداده است.

رضائیان تاکید کرد: دراین‌بین راه ساده‌تری نیز وجود دارد که می‌توان به‌عنوان گام اول حل مسئله تلقی نمود. در حال حاضر سفر به کشورهایی مانند لبنان، عمان و جمهوری آذربایجان نیاز به اخذ ویزا به شیوه ویزای عراق ندارد. تنها کافی است در زمان ورود به کشور مقصد مبلغی پرداخت شود (بعضی از کشورها نیاز به یک سری مدارک هم دارند) تا برچسب ویزا در پاسپورت زده ‌شود. این شیوه نیز می‌تواند به‌عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گیرد.

پیش از این سید میثم لاجوردی کارشناس حمل‌ونقل نیز به تین‌نیوز، گفته بود: با توجه به آمارهای سازمان راهداری، درصد زیادی از ترددهای زمینی صورت­ گرفته بین ایران و عراق، متعلق به مرز  شلمچه و چزابه است که با ساخت محور ریلی خرمشهر به بصره به طول 32 کیلومتر می‌توان تعداد زیادی از این ترددها را از جاده به ریل منتقل کرد. بدیهی است راحتی و آسایش سفر با قطار نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای سبب خواهد شد تا با ایجاد زیرساخت ریلی این حجم از ترددها با رشد فزاینده‌ای همراه شود.

وی تاکید کرده بود: از طرف دیگر، بنابر آمار منتشر شده از سوی سازمان راهداری استان خوزستان تنها در سال 95 بیش از 5 میلیون و 300 هزار تن کالا فقط از دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه به عراق منتقل شده است. طبق این آمار بار عبوری از این دو مرز جنوبی کشور در سال 96 بیش از یک­ سوم کل بار صادراتی ایران به عراق بوده است. براین اساس و با درنظر گرفتن سهم قابل توجه مرزهای جنوبی ایران و عراق (مرز شلمچه و چزابه) در جابجایی کالا و مسافر و همچنین حجم پایین عملیات عمرانی و هزینه اندک لازم برای ساخت این محور ریلی، نتیجه گرفته می‌­شود که تکمیل و ساخت خط ریلی شلمچه-بصره نسبت به دیگر زیرساخت‌های اتصال زمینی به عراق از اولویت بالاتری برخوردار است و دولت باید نسبت به پیگیری و تسریع در به سرانجام رساندن این پروژه اهتمام ویژه‌­ای داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.