| کد خبر: 62994 |

بخش دوم/ برتری مفهوم «کالا» بر «تامین» در لجستیک

محتوا، دامنه، تبادل و موقعیت، مولفه‌های زنجیره کالا هستند که در یادداشت پیشین،‌ به‌طور مشروح به آنها پرداخته شد. در این نوشتار بحث موقعیت توضیح داده می‌شود.

وبلاگ تین نیوز: محتوا، دامنه، تبادل و موقعیت، مولفه‌های زنجیره کالا هستند که در یادداشت پیشین،‌ به‌طور مشروح به آنها پرداخته شد. در این نوشتار بحث موقعیت توضیح داده می‌شود.
 
پیش از آن باید تاکید کرد که در زمینه تبادل کالا در زنجیره تامین، دو جریان عملیاتی و اطلاعاتی اتفاق می‌افتد. یکی جریان موجودی است؛ در این جریان، بر مبنای تبادل و معامله‌ای که در زنجیره کالا رخ می‌دهد، موجودی کالا با توجه به محتوایی که دارد (واحد بار، اسناد همراه و... ) از محلی به محل دیگر تغییر موقعیت می‌دهد. این جریان با توجه به گستره دامنه زنجیره و اطلاعات محتوایی کالا، قابل تعیین و تعریف است. جریان دیگر، جریان مالی است؛ همزمان با جریان موجودی، قبل از آن یا حتی بعد از آن، لازم است جریان مالی معینی بین خریدار ـ فروشنده یا حتی سرویس‌دهنده ـ سرویس‌گیرنده برقرار شود که مسیر حرکت آن نیز درست برعکس مبدأ و مقصد موقعیت کالاست.

موقعیت؛ مولفه دیگری از زنجیره کالا است. با توجه به وقوع رخدادهای مربوط به جریان موجودی کالا در دامنه موردنظر در زنجیره، موقعیت کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر تغییر می‌کند. این موقعیت‌ها می‌تواند شامل ایستگاه‌های عملیاتی حمل‌ونقل کالا از بندر مقصد ـ کشتی ـ بندر مبدأ تا انبارهای لجستیکی و توزیع، تا انبار فروشنده تا قفسه فروشگاه برای عرضه کالا را شامل شود.

همانطور که در نوشتار پیشین عنوان شد، استفاده از مفهوم «کالا» به جای «تامین» در زنجیره تامین، مزیت دارد. با استفاده از این مفهوم در سراسر زنجیره تامین، زبان مشترکی برای برقراری ارتباط و برداشت مشترک در سراسر زنجیره کالا ایجاد می‌شود. با استفاده از این مفهوم، بازارهایی که در دامنه‌های مختلف قابل تعریف است یا وجود دارد، به سمت تخصصی شدن، منطبق بر محتوای کالاها شکل می‌گیرد.
 
از سوی دیگر امکان شکل دادن و توسعه عمودی زنجیره‌های تخصصی کالا از مبدأ تا مقصد براساس پروتکل‌های ارتباطی و همکاری مشارکت‌کنندگان، فراهم می‌شود. فراهم شدن امکان رهگیری جریان کالا در کل پیکره زنجیره تامین، امکان و زمینه‌های مشارکت در تبادلات، دانش و آگاهی‌های تخصصی حول محور کالا و فراهم شدن بستر تعریف یکنواخت و استاندارد عملیات و روش‌ها در سراسر زنجیره با توجه به نقش محوری کالا، از دیگر مزایای این جایگزینی است.

با جایگزینی مفهوم «کالا» به جای «تامین» در زنجیره لجستیک، بستر توسعه مفهوم دوباره پرسازی در زنجیره کالا با توجه به موضوع جریان موجودی و موقعیت فراهم می‌شود. همچنین استانداردسازی واحدهای بار حمل و نگهداری کالا و وارد کردن این فاکتور در عملیات لجستیکی حمل‌ونقل در اشکال و حوزه‌های مختلف دریایی، ریلی و... مزیت دیگر این جایگزینی است.

بهروز فتحی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.