بخش اول/ برتری مفهوم «کالا» بر «تامین» در لجستیک
وبلاگ تیننیوز: اصطلاح مدیریت زنجیره تامین، برگردان supply chain management است. در این ترکیب کلمه supply به مفهوم «تامین» در نظر گرفته شده است. البته در متون تخصصی، بهویژه نظامی و سازمانهای بیناللملی مانند «ناتو» supply به معنی «کالا» نیز درنظر گرفته میشود.
این یادداشت قصد دارد، در این تعریف مفهوم «تامین» را جایگزین واژه «کالا» کرده و در ادامه مولفههای زنجیره «کالا» را با توجه به این جایگزینی ارائه کند.
یکی از دلایل و مزایای جایگزینی مفهوم «کالا» به جای مفهوم «تامین»، امکان تمرکز روی یک مفهوم و واقعیت ملموس یعنی «کالا» به جای یک مفهوم کیفی و غیرمشخص و نارسا یعنی «تامین» است. دلیل دیگر این است که وجود ارزش ذاتی ـ محتوایی همراه با مفهومی همچون «کالا» بسیار شفاف و راهگشاتر از مفهوم «تامین» است. باید توجه کرد رهگیری حرکت درباره مفهومی همچون «کالا»، در طول و دامنهای معین در بازار، قابل تصورتر، ملموس و حتی قابل مشاهده است. از سوی دیگر قابلیتهای مفهوم کالا برای ایجاد یک برداشت، درک و زبان مشترک در دامنه مشخصی از فضای تجارتی و بازار از مفهوم «تامین» بسیار بالاتر است.
مفهومی همچون «کالا» نسبت به مفهوم «تامین» قابلیتهای بیشتری در ایجاد پروتکلهای ارتباطی و همکاری بین شریکان تجاری دارد. از سوی دیگر مفهوم «کالا» در مقایسه با مفهوم «تامین» به واسطه ارزش مالی که دارد، میتواند اساس و پایه مشخصتری را در معاملات و تغییر مالکیت و موقعیتهای متبادر بر آنها نشان دهد. از دیگر مزایای مفهوم «کالا» این است که حدود محور آن، میتوان جریان و چرخه عملیات لجستیکی را بهطور کامل تصور کرده و به همه بازیگران انتقال داد.
محتوا، دامنه و تبادل، مولفههای زنجیره کالا هستند. منظور از محتوا، ویژگیها، اطلاعات، ارزش ذاتی و محتوایی است که در کالا یا مستندات آن وجود دارد. مانند نام، نوع بستهبندی، اشکال قرارگیری، واحدهای بار، ویژگیهای کالا، نام تجاری، استانداردها و گواهیهای تضمین کیفیت، اطلاعات فنی و کاربردی آن و...
منظور از دامنه، محدودهای است با ویژگیهای تجاری همچون بازارهای محلی، منطقهای، ملی و جهانی، مراکز فروش، کانالها و مراکز توزیع، مراکز تولید و مبادی ورود و خروج کشور که کالاها در این فضاها موردمبادله قرار میگیرند. دامنه براساس نوع و ویژگیهای کالا نیز قابل تفکیک است. همچنین میتوان در اینباره بازیگران و ذینفعان دیگری را نیز در دامنه مطرح کرد؛ برای نمونه شرکت حملکننده کالا به عنوان سرویسدهنده و صاحب کالا به عنوان سرویسگیرنده.
منظور از تبادل نیز هرگونه معامله و تبادل کالایی است که در دامنه اتفاق میافتد و منجربه رویداد و تبادل مالی میشود. در رابطه با تبادل کالا در زنجیره کالا، ۲جریان عملیاتی و اطلاعاتی رخ میدهد که در یادداشت بعدی به آن اشاره خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.