| کد خبر: 248023 |

◄ دومین جدال با جنرال الکتریک آمریکا در مورد تراکشن موتور

هر یک از تراکشن موتورهای D77 لکوموتیوهای GT26 می توانند 6286 کیلوگرم نیروی کشش یعنی کمتر از 79 درصد تراکشن موتور مذکور تامین کنند که با 6 محور به کشش 37 تن نزدیک می شود .

تین نیوز
  • در توضیحات بخش نخست (جدال سنگین ولی اثربخش با جنرال الکتریک آمریکا) به اصلاحات سیستم خنک کاری لکوموتیوهای خریداری شده از شرکت جنرال الکتریک آمریکا اشاره شد که در هر دو سری لکوموتیوها اعمال گردید و در لکوموتیوهای ارسال شده اولیه نیز کلیه قطعات و مدارک برای انجام کار در ایران ارسال و با قراردادی با شرکت واگن پارس، با نظارت کارشناسان شرکت سازنده تغییرات به ویژه برای افزایش ابعاد رادیاتورهای 33 دستگاه لکوموتیو سری اول از نوع U30C که در سال های 71 و 72 وارد شدند صورت پذیرفت.
  • دومین تغییر اصلی که علاوه بر رادیاتور، با تغییر نوع تراکشن موتور، ژنراتور و بوژی فقط در لکوموتیوهای سری دوم از نوع C30-7، همراه بود در این لکوموتیو قابلیت های استثنایی را نهادینه کرد که پس از سه دهه با وجود نگهداری و پشتیبانی ضعیف و به کارگیری پرفشار، اکنون همچنان در کارایی نزدیک دو لکوموتیو معادل و در قابلیت اعتماد و آماده به کاری از لکوموتیوهای برتر ناوگان کشش راه آهن است و در صورت افزایش بار محوری لکوموتیو به 25 تن نیز می تواند پاسخگوی کشش بالاتر باشد.
  • یکی از مهمترین مزایای این لکوموتیو بهره مندی از تراکشن موتور نوع 752AH بود که در لکوموتیوهای آمریکا مانند C40-8 استفاده می شد و هر عدد از آنها با 1000 اسب قدرت می توانست 80 کیلونیوتن یعنی تقریبا برابر 8 تن کشش را فراهم نماید که در خطوط آمریکا و بار محوری بالاتر با لکوموتیو 6 محوره کشش آن به 48 تن می رسد یعنی دوبرابر لکوموتیو GT26 کنونی.
  • هرچند قدرت 1000 اسبی این تراکشن موتور که سالهاست بومی ایران شده در لکوموتیو دیزلی ما مورد استفاده نیست و فقط گشتاور آن به کار گرفته می شود اما این تراکشن علاوه بر نوع 4000 اسب چهارمحوره B40-8، در 73 لکوموتیو 6 محوره GE برقی نوع E60 با قدرت 6000 اسب توانایی بالای خود را از 1972 به نمایش گذاشت (نوع 752AF با گشتاور 10 درصد کمتر).  
  • قابل توجه اینکه هر یک از تراکشن موتورهای D77 لکوموتیوهای GT26 می توانند 6286 کیلوگرم نیروی کشش یعنی کمتر از 79 درصد تراکشن موتور مذکور تامین کنند که با 6 محور به کشش 37 تن نزدیک می شود و این نسبت کشش در نوع D78 که از انواع موجود در ایران بالاتر است به 95 درصد نزدیک می شود و همچنین این کشش نسبت به کشش تراکشن موتور 752E8 که تا سال 1981 میلادی تولید می شد و ظاهرا نمونه مرجع کپی شده در لکوموتیوهای چینی است هم 20 درصد کشش بالاتر دارد. 
  • مذاکرات در مورد ضعف های تراکشن موتور761 لکوموتیو از بررسی خرابی ها به ویژه آزادکردن پینیون، گرم کردن تراکشن موتور اولیه و ابعاد طراحی و نقطه کارکرد آنها در شرایط آب و هوایی و ارتفاعات مناطق مرکزی ایران (بدترین نقاط کاری) آغاز شد.
  • کارشناسان شرکت جنرال الکتریک در ابتدا با ارائه نمودارهایی تلاش کردند قابلیت و مناسبت تراکشن موتور 761A23 با قدرت 500 اسب که بیشتر در لکوموتیوهای صادراتی به ویژه برای خطوط متریک به کار گرفته می شد را برای شرایط ایران طبق استانداردهای طراحی IEEE اثبات نمایند که با اشکالات مطرح شده از سوی هیئت ایرانی به ویژه در مورد تاثیر دما و ارتفاع در ظرفیت خنک کاری تراکشن موتور به دلیل کاهش SCFM (دمش ویژه بر حسب فوت مکعب بر دقیقه) فن مربوطه، پیشنهادات خود برای تغییرات سیستم خنک کاری و استفاده از سیستم MTP برای حفاظت از گرم شدن تراکشن موتور ارائه دادند.
  • در مرحله بعد از ایشان علت کارایی پایین لکوموتیو ما در کشش پرسیده شد و برای بحث و گفتگو درخواست شد جدولی از مقایسه چند نوع لکوموتیو با لکوموتیو ما تهیه نمایند که در این جدول سه لکوموتیو C30-7 مکزیک،  B40-8و C40-8 آمریکا پس از U30C آورده شد که در ستون نسبت کشش به وزن اعداد 20، 25، 24 و 28 درصد درج شده بود که با تذکر نمونه سوم که چهار محوره و مسافری بود تفاوت نسبت کشش به وزن لکوموتیو ایران و ضعف تراکشن موتور 761 کاملا آشکار شد که در این زمان به ناچار پیشنهاد لکوموتیوهای C30-7 با اندکی بار محوری بیشتر از سوی ایشان مطرح گردید. این پیشنهاد سبب افزایش بار محوری لکوموتیوها می شد که آقای مهندس پورمیرزا با درایت و شجاعت مسئولیت آنرا پذیرفتند.
  • البته نباید فراموش کرد که سیستم کنترل ضریب چسبندگی در لکوموتیوهای اولیه نیز از ابتدا قابلیت چسبندگی 26 درصد را فراهم می کرد که به دلیل ضعف تراکشن موتور سودی نداشت ولی با جایگزینی تراکشن موتور، قابلیت سیستم مذکور بروز نمود.      

آمار

 

Snap 2022-10-22 at 09.10.16

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.