| کد خبر: 233474 |

◄ افزایش حوادث ناوگان سنگین؛ آموزشگاه ها مقصرند یا رانندگان؟

چرا کارشناسان تصادفات قبل از اینکه اظهار نظری بکنند، سراغ مراکز آموزشی و مدارک تحویلی به راننده نمی روند که ایشان کجا و به چه نحو‌ و با چه مبالغی و با کدام کارشناس و تاییدیه از کدام سازمان فنی حرفه ای آموزش دیده است و سپس راننده را از لحاظ عدم توانایی و سهل انگاری مقصر حوادث خطاب کنند.

تین نیوز

یک راننده کامیون معتقد است در حالی که هر روز و هر ساعت شاهد وقوع تصادفات سنگین در بخش جاده ای هستیم، هنوز هیچ مدرسه ای در حمل و نقل جاده ای که مورد تایید سازمان آموزش فنی وحرفه ای باشد برای آموزش نسل جوان در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی گفت: در تصادفات جاده ای کشور ما سالانه جان هزاران انسان گرفته می شود و خسارت زیادی به جامعه و نظام وارد می کند.

وی با ابراز تاسف از این که در هر یک از این تصادفات در اولین اظهار نظر، کارشناسان تصادفات از ناتوانی یا سهل انگاری رانندگان حرفه ای به عنوان عامل وقوع تصادف یاد می کنند، افزود: این موضوع اغلب منجر به غیر فعال شدن کارت هوشمند رانندگی و مختل شدن معیشت رانندگان حرفه ای نیز می شود.

او عنوان کرد: در این بین هیچ گاه مسئولی سوال نکرده که یک راننده حرفه ای در کدام آموزشگاه فنی حرفه ای آموزش دیده است و هیچ گاه کسی نپرسیده است وقتی یک راننده حرفه ای که مدارک آموزشگاه فنی رانندگی و مهار بار و مواد خطرناک را دریافت می کند، آیا مدارک کارشناسان فنی و اساتید آموزشگاه مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای است؟

بیشتر بخوانید:

بکرانی با بیان این مطلب در شبکه های اجتماعی گفت: در 20 سال اخیر کلاس های مهار بار، ترافیک و ایمنی و مواد خطرناک برای رانندگان جدیدالورود وحتی کسانی که قبلا مشغول به فعالیت در شغل شریف رانندگی  بوده اند، دایر و آموزش رانندگان حرفه ای به برخی انجمن های صنفی رانندگان و کامیونداران و یا کانون های مربوطه محول شده اما عملکرد این آموزشگاه ها چگونه بوده است؟

این راننده کامیون افزود: اما آیا کیفیت و فضای آن مطابق با استاندارد های ملی و یا جهانی است و با وجودی که هزینه سنگین این آموزشگاه ها از جیب خود رانندگان تامین می شود آیا نحوه آموزش و به کارگیری اساتید  در این بخش، تحت نظارت سازمان فنی وحرفه ای است؟

 او با اشاره به وضعیت این آموزشگاه ها در استان اصفهان، عنوان کرد: چرا و به چه علت بر نحوه آموزش و فضای آموزشگاه و کیفیت آن نظارتی صورت نگرفته و در به کارگیری اساتید آموزشگاه و عملکرد و خروجی آن دقت کافی نشده است؟ آیا  مسئولان می دانند چه کسانی و با چه مدارکی پای گواهی فنی رانندگان حرفه ای را امضا و تایید کرده اند و اکنون نیز به این کار ادامه می دهند؟ آیا امضا کنندگان خود مدارج عالیه و کارشناسی فنی را طی کرده اند؟!

او ادامه داد: در پای گواهی برخی از رانندگان حرفه ای قدیمی به جای کارشناسان فنی و حرفه ای امضای رؤسای برخی کانون ها و انجمن های صنفی دیده می شود!

این راننده کامیون با تاکید بر این که واگذاری مراکز آموزشی به کانون ها و انجمن های صنفی با قانون کار منافات دارد، خاطرنشان کرد: این کار، تشکل ها و انجمن صنفی را از اهداف اصلی خود دور می کند.

به گزارش تین نیوز، بکرانی افزود: سوال دیگر این است که با وجود هزینه های گزاف کلاس های آموزشی و کیفیت پایین امکانات آموزشگاه و عدم تایید سازمان فنی حرفه ای، مبالغ هنگفت دریافتی از راننده خرج کدام خدمات می شود و چه کسانی از این مبالغ بهره می برند؟!

وی عنوان کرد: چرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که خود متولی راننده و کامیوندار است نظارتی بر این مراکز ندارد؟! چرا با وجود چنین مراکز آموزشی، جامعه از راننده حرفه ای  انتظارات بیشتری دارد و چرا کارشناسان تصادفات قبل از اینکه اظهار نظری بکنند، سراغ مراکز آموزشی و مدارک تحویلی به راننده نمی روند که ایشان کجا و به چه نحو‌ و با چه مبالغی و با کدام کارشناس و تاییدیه از کدام سازمان فنی حرفه ای آموزش دیده است و سپس راننده را از لحاظ عدم توانایی و سهل انگاری مقصر حوادث خطاب کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.