بازدید سایت : ۷۹۲۸۴

◄ چرا واقعیت های راه آهن رشت آستارا به آقای پزشکیان و خانم صادق گفته نمی شود؟

دستور رئیس جمهور مبنی بر تملک و تخریب اراضی کشاورزان در مسیر راه آهن رشت آستارا، خطای راهبردی است.

چرا واقعیت های راه آهن رشت آستارا به آقای پزشکیان و خانم صادق گفته نمی شود؟
تین نیوز |

محمدرضا حدادی: دستور رئیس جمهور مبنی بر تملک و تخریب اراضی کشاورزان در مسیر راه آهن رشت آستارا، خطای راهبردی است و نشان از عدم ارائه اطلاعات صحیح به ایشان بوده است و ورود دادستان، استاندار گیلان، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست به پرونده راه آهن رشت آستارا ضروری است. 

در حالی که مسعود پزشکیان صبح روز شنبه مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۳ نشستی با وزیر راه و شهرسازی و سفیر ایران در روسیه، در خصوص راه آهن رشت آستارا و اردبیل پارس آباد برگزار نمودند اما در این جلسه نیز مشابه جلساتی که با شهید رئیسی برگزار شد، اطلاعات واقعی و تهدیدات این پروژه به سمع و نظر آقای پزشکیان نرسیده است و صرفا اطلاعات اشتباه از جمله آمادگی روسیه برای سرمایه گذاری و اینکه اصلی ترین مانع این پروژه، کمبود منابع برای تملک است به رئیس جمهور اعلام شده و وقتی ورودی اشتباه باشد، قطعا تصمیم و دستور خروجی آقای پزشکیان نیز اشتباه و خطای راهبردی می باشد.

بیشتر بخوانید:

 باتلاقی به نام راه آهن رشت آستارا

فانتزی راه آهن رشت آستارا 

اعتراض کشاورزان به تملک و تغییر کاربری زمین ها در مسیر پروژه راه آهن رشت آستارا

مطابق موافقتنامه های موجود، روس ها به صراحت اعلام کردند که هیچ گونه سرمایه گذاری نه در راه آهن رشت و نه در راه آهن اردبیل پارس آباد نخواهند داشت، لذا استفاده از عبارات سرمایه گذاری روس ها، صرفا جنبه تبلیغاتی گمراه کننده و سرگرم کننده دارد.

مشکل اصلی فقط کمبود منابع مالی برای تملک زمین های کشاورزی روستاییان که ۹۵ درصد مسیر مشکل تملک دارد، نیست.

هزینه تملک این پروژه در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است در صورتی که فقط هزینه احداث این پروژه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان می باشد لذا مشکل اصلی بخش تملک نیست هر چند تملک ۶۰۰ هکتار زمین های کشاورزی در مسیر پروژه و درگیری با ۳۰۰۰ مالک، یک تهدید اجتماعی محسوب می شود.

متاسفانه ظاهرا در ابتدای این دولت هم، این دو پروژه غیراقتصادی، ضد محیط زیستی و ضدامنیتی که ترانزیت ایران را به کشور آذربایجان تحت نفوذ اسرائیل و آمریکا وابسته می کند، با جلسات مدیریتی تبلیغاتی و رسانه ای می خواهد جلو برود که تجربه نشان داده خروجی چنین جلساتی که واقعیت ها گفته نمی شود، ضربه مهلکی به اقتصاد کشور زده است و مقام معظم رهبری هم فرموده اند که دشمن بیش از آنکه به توانایی های خودش امیدوار باشد به خطای ما امید دارد.

لذا در دهه چهارم انقلاب دیگر فرصت سعی و خطا نیست.

باید به رئیس جمهور محترم و خانم صادق مالواجرد شفاف گفته شود:

۱- هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی در راه آهن رشت آستارا وجود ندارد و پیگیری روس ها هم فقط صرفا برای اخذ پیمانکاری پروژه به صورت ترک تشریفات با رقمی بسیار بالاتر از پیمانکار ایرانی است و آنها صرفا می خواهند علاوه بر کار پیمانکاری توسط شرکت کاسپین سرویسز روس، به ایران کالا و خدمات بفروشند البته با قیمتی گرانتر و شروطی کاملا یک طرفه برخلاف نظر معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری و  دریافت حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت از پول نفت ایران.

۲- مهندسی ارزش این پروژه نشان می دهد این پروژه هیچ گونه توجیه اقتصادی برای کشور ایران و روسیه ندارد.

۳- مبلغ استجازه مقام معظم رهبری از پول نفت برای پروژه راه آهن رشت آستارا، صرفا برای ۵ درصد هزینه های این پروژه است و هیچ گونه منابعی برای ۹۵ درصد مابقی پروژه وجود ندارد، لذا تملک اراضی بدون پشتوانه مالی، تخریب چهره حاکمیت را به دنبال خواهد داشت. لذا در اسرع وقت باید واقعیت های این پروژه که هم اکنون به وضوح آشکار شده است به مقام معظم رهبری منعکس شود. چرا که این پروژه با پروژه هایی که شرکت ساخت در بیابان ها می سازد و ده ها سال به طول می انجامد و نیمه کاره رها می شود، بسیار متفاوت است چون مسیر این پروژه از وسط زندگی مردم عبور می کند.

 ۴- شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، نگاه پیمانکاری به پروژه های ریلی از جمله پروژه راه آهن رشت آستارا دارد و این نگاه  قطعا خسارات جبران ناپذیری به منطقه گیلان می زند. با روش موجود صرفا با تملک و آواره کردن روستاییان در حد ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر اتفاق می افتد و سپس پروژه متوقف می شود. لذا دستور تملک اراضی این پروژه خطای راهبردی است و هیچ یک از الزامات و پیش نیازهای این دستور، انجام نشده است.

۵_ مسیر ریلی رشت آستارا و اردبیل پارس آباد نسبت به سایر مسیرهای در دسترس روس ها و هندی ها و اروپایی ها، گرانتر است و به همین دلیل در آن سرمایه گذاری نکردند چون این مسیر توجیه اقتصادی برایشان ندارد و قرار نیست از این مسیر ترانزیت کنند.

کلنگ زنی ابرپروژه های ریلی، با زور تبلیغات رسانه ای و صرفا با برگزاری جلسات مدیریتی محدود و ارائه اطلاعات خلاف واقع، قطعا منجر به شکست می شود و این روش کلنگ زنی و رها سازی، بزرگترین تهدید اقتصادی در کشور است.

نمونه ای از این کلنگ زنی های ریلی شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی که هم اکنون بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها و پیمانکاران  دارد، در نمودار فوق نشان داده شده است.

ضروری است در اسرع وقت آقای پزشکیان و خانم صادق مالواجرد، اطلاعات صحیح را دریافت و دستور توقف تملک و تخریب اراضی در مسیر را صادر نماید.

* مدیر پژوهش های راهبردی پروژه های زیرساختی کشور 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امین پاسخ

    راه اهن رشت به استارا خیلی هم اقتصادی است وبه دلیل برخی کوته بینان تاکنون انجام نشده است اقای به اصطلاح کارشناس که نمیدونم چه دشمنی باگیلان داری؟

    • اکبرزاده

      تحلیلها و محاسبات آقای مهندس حدادی همیشه دقیق و پشتوانه علمی تجربی داشته.
      کلنگ زدن و رها کردن هنر نیست.

    • امیر

      تا وقتی برای هزاران پروژه نیمه کاره، هیچ کس پاسخگو نیست، برای این پروژه غیرکارشناسی صرفا دلالی هم کسی پاسخگو نیست

    • علیرضا

      بدون محاسبه حرف نزنی نمیگن لالی.

  • امیرعلی پاسخ

    آقای محمدرضا حدادی کل اعتبار و فلسفه وجودی خودشان را از مخالفت با راه آهن رشت آستارا میگیرند و بس!!

    • علی

      یا آقای مهندس حدادی که همیشه تحلیلهلی صحیح و دقیق داشته رو نمیشناسی یا خوب میشناسی و ذینفع در کلنگ زنی هستی و نمیتونی علمی و منطقی نظر بدهی.
      حرفی برای گفتن نداری، میتونی سکوت کنی.

  • محمد پاسخ

    گیلان را نابود نکنید

  • معین پاسخ

    آقای صالحی متخصص حوزه اقتصاد و آقای اقدم متخصص حمل و نقل هم در لینکها به صراحت مخالفت خودشون رو با کلنگ زنی این پروژه غیرکارشناسی مخالفت کردند.

  • ابراهیم پاسخ

    احسنت.
    تجربه نشان داده هر پروژه ای که با تبلیغات گسترده و زوری کلنگ بخوره، شکستش حتمیه.

  • معین پاسخ

    تحلیلهای آقای حدادی، تا الان که درست بوده.
    حدادی نقطه زنی میکنه و پا میزاره رو گلوی فساد.
    این همه پروژه کلنگ زنی،شده تیمه کاره در کشور، واقعا چه توجیهی داره؟

  • ابراهیم پاسخ

    تحلیل ایشان کاملا درسته.
    مشکل اینه که دلالن گوش ندارند.

  • حجتی پاسخ

    این پروژه خیانتی، امروز متوقف بشه بهتره تا بعد ۲۰ سال ۱۰ درصد پیشرفت داشته باشه
    چه کسی پاسخگوی نمودار نشان داده شده هست؟

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    بخشي از سخنان آقاي حدادي در باره مشكلات عمومي پروژه هاي عمراني كشور صحيح است و نيازمند چاره جويي است با اينحال اغلب ادعاهاي ايشان نسبت به مشكلات راه آهن رشت - آستارا و نتيجه گيري كه اجراي اين طرح را خيانت تلقي مي كند، نادرست است . ايشان با بكارگيري تعابير شديد اللحن و تند در يك سال و نيم گذشته دهها مقاله و سخنراني عليه اين طرح مهم و راهبردي كشور داشته‌اند و گويا قصد دارند با هياهو و مطالب علمي‌نما مقصود خود را پيش ببرند و گويا در اين كشور همه خائن يا نادان هستند و فقط ايشان مي‌فهمد و مي‌گويد. اين موضوع يعني احداث كردن يا احداث نكردن طرح مصوب راه‌آهن رشت آستارا بسيار مهم است و در مقالات و سمينارها و جلسات بسياري در سازمانهاي دولتي كشور مطرح و بحث گرديده و مكاتبات بسياري در تاييد و اهميت احداث طرح صادر شده است و در حدي كه اينجانب مطالعه مي كنم نسبت مكاتبات اداري، گزارشات پژوهشي راهبردي و اقتصادي و اعلام نظر مقامات ذيصلاح در تاييد اين طرح دهها برابر نظرات انتقادي است. نمونه عرض مي كنم مرحوم رستم قاسمي وزير وقت راه و شهرسازي مي گفت اگر ساختمان وزارت را بفروشيم بايد وجه احداث راه آهن رشت - آستارا را تامين كنيم و آن را زودتر بسازيم. يا جناب مهندس صادق افشار كه 24 سال معاون وزير راه در امور بهره برداري يا ساخت راه آهن بودند و طرح باشكوه راه‌آهن بافق - مشهد را با همت بلند در مدت فشرده به صورت طرح نمونه ملي مديريت نموده و ساختند، مي‌گفت اگر اهميت راه‌آهن قزوين - رشت - آستارا را به موقع درك مي‌كردم آن را قبل از راه‌آهن بافق- مشهد مي‌ساختم. در كتاب امنيت ملي و نظام اقتصادي ايران كه توسط آقاي دكتر حسن روحاني تاليف و در سال 1389 منتشر شده است، بر اجراي اين طرح مهم و راهبردي از منظر امنيت ملي تأكيد شده است. احداث راه‌آهن رشت - آستارا به دلايل متعدد اقتصادي و راهبردي و بين المللي ضروري است و اگر ساخته نشود، هزينه هاي قابل توجه انجام شده در راه آهن قزوين -رشت نيز به اهداف و انتفاع مورد نظر نمي رسد. راه آهن رشت - آستارا نه تنها در كريدور شمال جنوب اهميت دارد بلكه در راستاي شرقي-غربي نيز قابل استفاده است (سرخس-آستارا) و همچنين براي دسترسي از آبهاي آزاد جنوب به گرجستان و درياي سياه و بالعكس (كريدور جنوب-غرب) نيز مهم است و البته به اقتضاي هر پروژه هزينه‌ها، دشواريها و شرايط خاصي وجود دارد كه بايد ملاحظات و تمهيدات مناسب در طراحي و اجراي پروژه رعايت شود تا نگراني‌ها و ريسك‌هاي احداث آن كاهش يابد و مديريت شود ولي با ترس از ريسكها و توقف در انجام امور مهم و راهبردي، پيشرفتي حاصل نخواهد شد. احداث طرح فوق در سال 1387 مصوب شده و اينجانب مسئول كارفرمايي در مطالعات توجيهي طرح را داشتم و از آن تاريخ تاكنون دلايل توجيهي آن افزايش يافته است. اين طرح جزء طرحهاي ويژه است كه مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي را دارد و جزء طرح‌هاي واجد مصوبه هيئت وزيران براي تامين مالي از محل تهاتر نفت در ارديبهشت 1402 و مصوبه براي تأمين مالي از محل وام روسي در اسفند 1402 است و اينجانب حاضرم با اهل فن در اين رابطه بحث عمومي هم داشته باشم ولي با آقاي حدادي طرف بحث نمي‌شوم زيرا حسب تجارب قبلي ايشان آداب بحث منطقي و جلسه را رعايت نمي‌كند . ايشان جوري مطلب مي نويسد كه گويا در جلسه نزد آقاي رييس جمهور بوده و مي داند چه مطالبي عرضه و بحث شده است و گويي ايشان مكاتبات و توافقات با طرف روسي را هم دريافت نموده است در حاليكه ايشان هيچ سمتي در اين طرح ندارند و گفته هاي ايشان بر اساس حدسيات و يا گزارشات عمومي است كه در دسترس همه وجود دارد و ادعاي نادرست در اين خصوص نمودند كه بايد به مراجع ذيصلاح پاسخگو باشند.

    • سید مرتضی ناصریان

      اخیرا در متن منتشره اینجانب نقل کردم که:

      « جناب مهندس صادق افشار كه 24 سال معاون وزير راه در امور بهره برداري يا ساخت راه آهن بودند و طرح باشكوه راه‌آهن بافق - مشهد را با همت بلند در مدت فشرده به صورت طرح نمونه ملي مديريت نموده و ساختند، مي‌گفت اگر اهميت راه‌آهن قزوين - رشت - آستارا را به موقع درك مي‌كردم آن را قبل از راه‌آهن بافق- مشهد مي‌ساختم.»


      جناب مهندس افشار طی تماس تلفنی این نقل قول را تکذیب نمودند و لذا ضمن عذرخواهی از عزیزان و ایشان،

      احتمالا این جمله را که اینجانب نقل کرده‌ام، یا از شخص دیگر شنیدم یا سوء تفاهم پیش آمده و در هر صورت ایشان الحمدلله حی و حاضر است و حرف خودش حجت است.

  • امیرعلی پاسخ

    سلام عرض ادب
    به نظر بنده آسیب شناسی مهندس حدادی درست می‌باشد و ایشان به درستی این پروژه و حتی پروژه های دیگر را از بُعد راهبردی و منافع ملی برای کشور بررسی کرده‌اند، ایشان برای نظراتشان دلیل و مدرک مستند دارند و مطلبی که نظر شخصی خودشان بدون پشتوانه تحقیقی نمی‌گویند، به هر حال جامعه مهندسی و فکور جامعه باید در این زمان کنونی که به بلوغ رسیده اندیشمندانه موضوعات را بررسی کند و به تعریف جهانی تفکر انتقادی را سر لوحه کار خود قرار دهد تا از انجام کارهایی که مبتنی بر سعی و خطا هستند دوری کنیم ، الان دیگر زمان آن کارهای قدیم که خوب هم بوده آند ولی متعلق به آن زمان است، نیست، اگر میخواهیم ایرانی سربلند همراه با پیشرفت در همه ابعاد داشته باشیم، راهش همین است از جامعه مهندسی خواهشمندم تفکر انتقادی داشته باشند، و به نظرم دوستانی که نظرات دگه ای دارند در جلسات مناظره با کسانی که در مورد این پروژه نظر مخالف دارند مثل مهندس حدادی به بحث بپردازند، تا جامعه خودش به درک و فهم درست برسد، با تشکر از همه جامعه مهندسی و راهبردی کشور

  • امیر محمد پاسخ

    آقای حدادی تا کنون بدون مستندات، گزارش تحلیلی ارائه نکرده است.
    حرف ایشان دقیق و صحیح است و تا کنون پاسخ منطقی داده نشده است
    ایشان به صراحت نوشته است چرا
    وقتی روسیه سرمایه گذاری نمی کند اینقدر در تبلیغات رسانه ای مینویسید پروژه راه آهن رست آستارا با سرمایه گذاری روسیه ساخته می شود که این دروغ بزرگی است که خود کارشناسان شرکت ساخت هم قبول دارند
    ایشان نوشته وقتی استجازه فقط ۵ درصد هزینه این پروژه را تشکیل میده چرا بدون منابع کلنگ میزنید کهذاین حرف ایشان را هم همه قبول دارند
    ایشان نوشته چرا به دروغ درآمدهای این پروژه را توهمی اعلام می کنید که این موضوع را هم همه قبول دارند
    افرادی با ایشان مخالفت می کنند که در داخل سیستم پروژه هستند و نمی خواهند این پروژه ای که کلنگ زده اند را از دست بدهند

  • رضا پاسخ

    مخالفت با ساخت راه آهن رشت آستارا جز خیانت هیچ دلیلی نداره