| کد خبر: 200498 |

​‌مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با بیان اینکه ۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت داریم، گفت: زیرسازی خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط در سال ۹۹ تکمیل می‌شود، اما خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد.

تین نیوز

‌مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با بیان اینکه ۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست ساخت داریم، گفت: زیرسازی خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط در سال ۹۹ تکمیل می‌شود، اما خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل‌نیوز، حسین بهجو اظهار داشت: در مصوبه اقتصاد مقاومتی ‌سال ۹۶ مقرر شد تعداد ۵ ‌مرکز استان به شبکه سراسری راه‌آهن ‌کشور متصل شود که شامل کرمانشاه، گیلان، همدان، ‌آذربایجان غربی‌ و آذربایجان شرقی‌ بود البته مقرر شد آذربایجان شرقی از مسیر جدیدی به شبکه ریلی متصل شود.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در این راستا تا پیش از این ‌چهار استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند و با افتتاح خط‌آهن میانه-‌بستان‌آباد، پنجمین استان مورد نظر این مصوبه هم به شبکه ریلی متصل می‌شود.

کاهش مصرف سالانه ‌۱۶ میلیون لیتر ‌سوخت با تکمیل خط‌آهن میانه-بستان‌آباد‌

وی درباره خط‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز اظهار داشت: این خط در دو قطعه میانه تا بستان‌آباد و بستان‌آباد تا تبریز قابل بررسی است.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ با اشاره به این خط‌آهن میانه-بستان‌آباد تکمیل شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، گفت: فاصله بین میانه تا بستان‌آباد ‌۱۳۲ کیلومتر ‌است و موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر نسبت به خط قبلی میانه-تبریز می‌شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای خطوط ریلی، اظهار کرد: کاهش آلودگی‌ زیست محیطی، توسعه اقتصادی و رشد گردشگری و ایجاد اشتغال در کنار ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از مزایای اجرای خطوط ریلی است.‌

بهجو گفت: با تکمیل خط‌آهن مذکور شاهد پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهر بستان‌آباد به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و بازرگانی منطقه خواهیم بود.‌

وی صرفه جویی سالانه ‌۱۶ میلیون لیتر سوخت و ‌کاهش تولید آلاینده‌های‌زیست‌محیطی به میزان ‌۱۴۰ میلیارد ریال در سال را از دیگر مزایا اجرای این خط برشمرد.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یاد آور شد: در این خط سرعت‌ طرح در قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در قطارهای باری ۱۲۰ ‌کیلومتر بر ساعت ‌در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ‌در این مسیر ریلی ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۷۰۵۵ متر و ۱۲ دهنه تونل به طول ‌۶۶۶۲ متر ساخته شده است.

معماری ایرانی-اسلامی در ایستگاه بستان‌آباد

بهجو درباره ایستگاه‌های این خط ریلی، بیان کرد: در محور ریلی میانه – بستان آباد سه ایستگاه مسافری در نظر گرفته شده است که در این مرحله، ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد تکمیل شده و اماده بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: در طراحی این ایستگاه به موضوعات اقلیم و توپوگرافی منطقه توجه شده است به گونه ای که آن را فراتر از یک ایستگاه به یک عنصر شاخص شهری و گردشگری تبدیل کرده است، استفاده از عناصر معماری بومی و به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا فضایی سرشار از پویایی، تنوع رنگ، دید و منظر و اختلاف سطوح به وجود آمده موجب شده است هنر معماری ایرانی، زیبایی‌ های خاص خود را به نمایش گذاشته و در عین سادگی و کارآیی در خدمت مردم‌ باشد.

وی اضافه کرد: تشابه پل راه‌آهن روی اتوبان میانه-تبریز با فرم و شکل معماری ساختمان مرکزی ایستگاه، هم خانوادگی این سیستم حمل و نقل را نشان می‌دهد، همچنین تاق قوسی ایستگاه بر اساس معماری ایرانی-اسلامی و بناهای ایرانی سبک آذری طراحی شده است تا هم تکنولوژی سازه‌های روز و هم معماری با هویت و ریشه‌دار را به کار گیرد.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ ادامه داد: ‌در کنار ساختمان اصلی، نمازخانه‌ای از آجر با کاشیکاری سنتی طراحی شده است که انعکاس نورها در فضای بیرون، حیاط میانی و داخل شبستان موجب غنای معماری و روحانیت فضا می شود.

وی ادامه داد: استفاده از عایق‌های حرارتی در دیوارها و سقف‌ها و شیشه‌های دوجداره و تکنولوژی‌های نوین موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی در گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می شود.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: در مجموع ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد همگام با طبیعت و معماری پایدار طراحی و اجرا شده است.

تکمیل خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز در سال ۹۹

بهجو با بیان اینکه از ایستگاه بستان‌آباد تا تبریز نیز ۴۴ کیلومتر خط ریلی در حال احداث است، اضافه کرد: این قطعه نیز سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد.

وی گفت: در قطعه بستان‌آباد تا تبریز، ‌‌۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی داریم ضمن آنکه ریل‌گذاری مسیر هم تا اندازه‌ای ‌آغاز شده است و پس از آن اتصال تبریز به جلفه و ترکیه را هم دنبال می‌کنیم.

مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها‌ همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ‌‌۳۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن در سطح کشور در دست ساخت است.

بنابراین گزارش خط‌آهن میانه-بستان‌آباد روز آینده با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    وقتي پروژه به بستان آباد رسيده يعني به 70 كيلومتري تبريز رسيده پس چه جوري اتصال مركز استان تيتر شده؟؟

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین