| کد خبر: 267434 |

قدم به قدم تا برقی سازی ناوگان حمل ونقل کلان شهرها

گام های ابتدایی برای برقی شدن ناوگان حمل ونقل عمومی برداشته شده و قرار است تا سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰۰۰ خودروی برقی به ناوگان حمل ونقل کشور وارد شود، در این میان مدیران کلان شهرها تلاش کرده اند تا سهمی از این ناوگان داشته باشند.

تین نیوز

گام های ابتدایی برای برقی شدن ناوگان حمل ونقل عمومی برداشته شده و قرار است تا سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰۰۰ خودروی برقی به ناوگان حمل ونقل کشور وارد شود، در این میان مدیران کلان شهرها تلاش کرده اند تا سهمی از این ناوگان داشته باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، یکی از شاخص های دستیابی به توسعه پایدار داشتن شهرهایی با حمل ونقل کارآمد است. به روزرسانی ناوگان حمل ونقل عمومی و مناسب سازی آن ها متناسب با شرایط امروز شهرها از برنامه های مدیریت شهری در تمام شهرهای دنیا به ویژه کلان شهرها است. کشورهای توسعه یافته گام های مؤثری در این راستا برداشته اند و عزم خود را برای دستیابی به توسعه پایدار جزم کرده اند، هرچند این فرآیند برای آن ها نیز با چالش هایی روبه رو بوده، اما سرآغازی برای تحول در حمل ونقل شهری است.

یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی خودروهایی با مصرف سوخت فسیلی است که حجم زیادی از آلودگی را به هوای شهرها تزریق می کند. این معضل در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که میانگین عمر خودروها به ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی به طور معمول بالا است، بیشتر خود را نشان می دهد و در کنار سایر عوامل زیست پذیری شهرهای ایران را کاهش می دهد.

سردار محمد باقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا با بیان اینکه به طور میانگین ۲۷ درصد خودروها در سن فرسودگی قرار دارند، اذعان کرد: بعضی ناوگان حمل ونقل عمومی تا ۹۶ درصد فرسودگی دارد. این حجم بالای فرسودگی آلودگی زیادی را به دنبال خود خواهد داشت، از این رو مسئولان ملی چندی است پیگیر ورود خودروهای برقی به شهرها شده اند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران آذرماه امسال در مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور، گفت: در حال حاضر ۳۴ درصد خدمات از حمل ونقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است؛ بنابراین حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل ونقل کشور و به ویژه ناوگان تاکسیرانی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی افزود: هدف گذاری شده است تا ۷۰ درصد حمل ونقل عمومی با خودروهای برقی تأمین شود و تلاش داریم ۱۰ هزار تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی داشته باشیم. با توجه به سهمی که ناوگان اتوبوسرانی در جابه جایی شهروندان ایفا می کند و عمر بالای اتوبوس ها برقی سازی این ناوگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرآیند برقی سازی اتوبوس ها در تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران ۲۷ دی در حاشیه جلسه هیئت دولت، اظهار کرد: ۲۶۹۴ اتوبوس برقی و ۱۰ هزار ون برقی وارد ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت خواهد شد که تحول بزرگی در حوزه هوای پاک است.

وی افزود: در حوزه برقی سازی، زباله سوزی و مواردی که به امحای زیست پذیر انواع پسماندها مربوط می شود به تکالیف خود عمل می کنیم.

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در این خصوص با تاکید بر ضرورت برقی سازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت، گفت: به زودی سازوکار واگذاری خودروهای برقی به تاکسیرانان اعلام می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تحویل تاکسی های برقی به تاکسیرانان تسهیلاتی قائل خواهیم شد، اظهار کرد: ضوابط اجرایی، شرایط و میزان تسهیلات بانکی برای تاکسی های برقی به زودی اعلام خواهد شد.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون با کمک صندوق کار آفرینی امید، تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای تاکسی های فرسوده و تسهیلات دو میلیارد ریالی برای ون های فرسوده با سود هشت درصدی و با اقساط ۶۰ ماه که سه سال اول تنفس است، پرداخت می شود.

ایجاد ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت

محسن هرمزی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: سازمان حمل ونقل و ترافیک نسبت به ایجاد ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی از جمله ۷۴ پلاک شارژ اقدام کرده در حالی که از نظر قانونی متولی این امر وزارت نیرو است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: به منظور اجرای پروژه اتوبوس برقی، نسبت به برگزاری مناقصه، انتخاب پیمانکار و عقد قرارداد ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مسیر بهارستان - جمهوری اقدام شده است.

سایر کلان شهرهای کشور نیز برای وارد کردن خودروی برقی به ناوگان عمومی حمل ونقل خود اقداماتی انجام داده اند؛ همگی تلاش دارند تا این فرآیند را در شهر خود سرعت بخشند تا اقدامی مؤثر در راستای کاهش آلودگی انجام داده باشند.

آمادگی استفاده از اتوبوس برقی به صورت آزمایشی در اهواز وجود دارد

سیاوش محمودی، عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در اهواز، ۲۸ هزار صندلی در حمل ونقل عمومی کمبود داریم؛ بنابراین برای رسیدن به یک تراز معمولی همچون سایر کلان شهرها، نیازمند ۷۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم.

وی افزود: طی یک دوره ۱۰ ساله به دلیل توجه نکردن به حوزه حمل ونقل عمومی ۸۰ درصد اتوبوس های شهرداری اهواز از رده خارج شد با این حال با روی کار آمدن دولت جدید، حمایت های ویژه ای از از حوزه حمل ونقل می شود تا با تلاش جهادی بتوانیم کم کاری های ده سال گذشته را جبران کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز اضافه کرد: با توجه به شرایط آلودگی هوا در دنیا، توسعه اتوبوس های برقی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در اهواز نیز با توجه به شرایطی که وجود دارد باید به سمت استفاده از اتوبوس های برقی حرکت کنیم؛ این آمادگی وجود دارد که به صورت آزمایشی از این نوع اتوبوس در اهواز استفاده کنیم.

وی گفت: با توجه به کمبود تاکسی در اهواز در حدود ۸۰۰۰ دستگاه و نبود مترو و کمبود اتوبوس، صحبت های اولیه مبنی بر تأمین خودروهای تاکسی برقی صورت گرفته است.

یک اتوبوس برقی به صورت آزمایشی وارد شهر قم می شود

علی نیک، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در این خصوص اظهار کرد: در راستای چاره اندیشی برای موضوعاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک شهری و مسائل اجتماعی، اجرای اقدامات مؤثر در دستور کار مدیریت شهری و دولت قرار گرفته است.

وی از اضافه شدن اتوبوس های برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم خبر داد و افزود: در بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل پیشنهاد شد تا به صورت آزمایشی یک دستگاه خودروی برقی در اختیار قم قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: به منظور ورود اتوبوس برقی به شهر قم با شرکت برق مکاتباتی انجام شده است تا زیرساخت های لازم برای ورود این اتوبوس به صورت آزمایشی فراهم شود.

نیک با اشاره به میزان مصرف برق اتوبوس های برقی، تاکید کرد: این اتوبوس ها برای پیمایش نیازمند ۲۵۰ کیلوولت برق است که به همین منظور پیش بینی شده تا شارژ این دستگاه ها در شب انجام شود.

وی ادامه داد: این اتوبوس ها با یک بار شارژ شدن حداقل ۲۵۰ کیلومتر و حداکثر ۳۵۰ کیلومتر حرکت می کند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه رضایت مردم مهم ترین هدف ما است، گفت: خودروهای برقی پس از طی فرایند آزمایش و سازگار بودن با هوای شهر از نظر سرمایش در فصل تابستان به ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم اضافه می شود.

نیک گفت: شرکت ایران خودرو دیزل آماده تحویل اتوبوس های برقی است که پس فراهم شدن زیرساخت های برقی برای شارژ، فرآیند ورود خودرو به ناوگان انجام خواهد شد.

ورود ۱۲ دستگاه اتوبوس برقی به اراک تا دهه فجر سال جاری

علیرضا محمودی، شهردار اراک از ورود ۱۲ اتوبوس برقی به اراک خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر امکان استفاده از اتوبوس های برقی در شهر اراک در حال بررسی است و امید می رود با توجه به اینکه دانش تولید اتوبوس های برقی در کشور نوین است، شهرداری اراک از شهرداری های پیشگام در خرید اتوبوس های برقی باشد.

وی افزود: در جریان این سفر کاری از شرکت های خودروسازی تولید کننده اتوبوس های برقی، بازدید به عمل آوردیم.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی از موضوعاتی است که در دوره ششم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژه شده است.

محمودی تاکید کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و ضرورت استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی با سوخت پاک، این شهرداری در حال بررسی و پیگیری برای خرید اتوبوس های برقی است.

وی عنوان کرد: تصمیم خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس برقی در راستای کاهش آلودگی هوا و کم بودن تعداد اتوبوس های لازم برای حمل ونقل عمومی شهر اتخاذ شده است، همچنین ۱۲ دستگاه اتوبوس برقی تا دهه فجر خریداری و به ناوگان حمل ونقل عمومی این شهر اضافه خواهد شد.

شهردار اراک با بیان اینکه مدیریت شهری مصمم به خرید داخلی با عنایت به حمایت از تولید داخل است، گفت: ارزش اتوبوس های برقی تولید داخل ۱۴.۵ میلیارد تومان است، باتری های آن هشت سال ضمانت دارد و شرکت سازنده می تواند قبل از پایان سال ۴۰ دستگاه تحویل مدیریت شهری اراک دهد.

محمودی اضافه کرد: هر جایگاه به مدت دو ساعت و نیم می تواند ۸۰ درصد باتری ها را شارژ کند و پیش بینی شده است که جایگاه شارژ اتوبوس های برقی در سازمان اتوبوسرانی مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های عدالت اجتماعی تحول در حوزه حمل ونقل عمومی است، تصریح کرد: در کنار توسعه ناوگان حمل ونقل، کمک به حفظ محیط زیست از دیگر جنبه هایی به حساب می آید که شهرداری را بر آن داشته است به سمت استفاده از ناوگان حمل ونقل با سوخت پاک حرکت کند.

شهردار اراک گفت: در جریان بازدید از شرکت های خودروسازی ایران خودرو، زرین خودرو، عماد خودرو، کارمانیا و شرکت شتاب زیرمجموعه گروه خودروسازی مپنا و سازمان صنایع دفاع، توانایی این شرکت ها در تولید اتوبوس های برقی، مشخصات فنی، وضعیت قیمتی و خدمات پس از فروش اتوبوس ها مورد بررسی قرار گرفت.

تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس های برقی در کرج

مهرداد کیانی، شهردار کرج نیز با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت کشور برای خرید اتوبوس های برقی، اضافه کرد: شهرداری کرج ۲۰۰ میلیارد تومان نقد و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه شهر کرج در رقابت با شهرهای بزرگ کشور توانسته اولین شهری باشد که دارای اتوبوس برقی شود، تصریح کرد: با همت مدیران شهری کرج، ظرف چهار ماه آینده تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به چرخه خدمت رسانی افزوده خواهد شد و می توان گفت که نخستین اتوبوس های برقی ایران در خدمت مردم کرج قرار خواهد گرفت.

شهردار کرج با اشاره به اینکه این شهر به عنوان اولین کلانشهر کشور موفق به خرید اتوبوس های برقی ساخت شرکت ایران خودرو دیزل شده است، اظهار کرد: کرج پایتخت خودروهای برقی است و باید از این برند مراقبت کرد.

کیانی با اشاره به بررسی چگونگی فعالیت تاکسی های برقی در کرج، خاطرنشان کرد: با حضور بخش خصوصی و شرکت های فعال در حوزه حمل ونقل درباره استفاده از تاکسی های برقی و چگونگی ایجاد زیرساخت ها بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه با بهره بردن از خودروهای برقی بخش زیادی از آلودگی هوا کلان شهر کرج رفع خواهد شد، افزود: مجموعه مدیریت شهری نشان داده است که برای حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دغدغه دارد و همواره در این مسیر گام برداشته است.

۱۱۰ اتوبوس برقی در اصفهان خریداری می شود

عباس حاج رسولی ها، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می کند: موضوع خرید اتوبوس برقی را در اصفهان و سایر کلان شهرها دنبال کرده ایم، با توجه به هوای آلوده اصفهان استفاده از اتوبوس، تاکسی و موتور برقی در اولویت مدیریت شهری است.

وی افزود: در همین راستا در گذشته تفاهم نامه ای با شرکت مپنا منعقد کردیم، آن ها تصمیم داشتند به صورت مشترک با شرکت عقاب افشان اتوبوس برقی تولید کنند، از سوی دیگر از طریق شرکت های داخلی سازنده اتوبوس نیز پیگیری های صورت گرفته است و تمام این شرکت ها تلاش می کنند به سوی تولید اتوبوس برقی گام بردارند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مذاکراتی با این شرکت ها انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد و شاهد تردد اتوبوس های برقی در سطح شهر اصفهان باشیم.

حاج رسولی ها با تأکید بر لزوم گسترش حمل ونقل پاک با توجه به شرایط آلودگی هوا، تاکید کرد: در همین راستا موضوع خرید اتوبوس های برقی از یک گروه چینی بررسی شد تا به چرخه حمل ونقل شهر اضافه شود، تاکنون ۱۱۰ دستگاه مدنظر است و جایگاه های شارژ آن نیز پیگیری خواهد شد.

انعقاد تفاهم نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در تبریز

محمد حسین زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل مسافر شهرداری تبریز از انعقاد تفاهم نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: انعقاد تفاهم نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به طول های ۱۲، ۱۸ و ۹ متری با دو شرکت خودروسازی داخلی منعقد شده است مقرر شد طی چند ماه آینده، یک دستگاه اتوبوس برقی تولید و به عنوان پایلوت تحویل شهرداری تبریز شود تا در صورت رضایتمندی این تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شود.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر و استفاده از فناوری های نوین، اظهار کرد: مدیریت شهری طی دو سال گذشته اقدامات مؤثری برای نوسازی ناوگان حمل ونقل در راستای کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی در شهر انجام داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل مسافر شهرداری تبریز با بیان اینکه زیرساخت های مورد نظر برای استفاده از اتوبوس های برقی سال آینده توسط شهرداری تبریز آماده می شود، ادامه می دهد: شهرداری تبریز در راستای کاهش آلودگی هوا و استفاده از فناوری روز جهان، زیرساخت های استفاده از این اتوبوس ها را برای سال آینده پیش بینی کرده است.

رفع معضل آلودگی هوا نیازمند همراهی همه دستگاه های متولی است

مجید حسین نژاد، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: رفع معضل آلودگی هوا یکی از مسائل مهم شهر مشهد است که باید همه دستگاه های متولی تلاش کنند تا این معضل سریع تر رفع شود و شهروندان از هوای پاک و سالم بهره مند باشند.

وی عنوان کرد: هیچ اتوبوس و تاکسی برقی در مشهد نیست و شهرداری و وزارت کشور برای شهر مشهد بودجه ای در این زمینه اختصاص نداده اند.

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد در راستای دستیابی به هوای پاک اقداماتی را انجام داده است، به عنوان مثال ۳۰ هزار نفر از شهروندان مشهدی از دوچرخه بایدو استفاده می کنند و تعداد ۱۴۰۰ دستگاه موتور برقی به صورت اقساطی نیز واگذار شده است.

حسین نژاد، اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا تعداد ۱۷۰ دستگاه اسکوتر برقی نیز تا پایان سال به بهره برداری برسد.

بهره گیری از سیستم های نوین حمل ونقل با فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز محقق می شود. این مهم به یکباره محقق نمی شود و نیازمند برنامه ریزی است. استفاده از اتوبوس های برقی در مراحل ابتدایی گام مهمی در راستای بهبود وضعیت حمل ونقل و دستیابی به توسعه پایدار شهری است به شرط آنکه تسهیلات و زیرساخت های مورد نیاز برای ارتقای ناوگان شهری مدنظر قرار گیرد و مدیریت شهرهای کشور حمایت های لازم را دریافت کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟