| کد خبر: 261993 |

مقایسه تعداد اتوبوس های برقی ایران، ترکیه و عربستان

پس از گذشت سه دهه از خداحافظی تهران با اتوبوس‌های برقی، مدیریت شهری به دنبال آن است که دوباره اتوبوس های برقی را به خیابان‌های پایتخت بازگرداند.

تین نیوز

ترکیه، عربستان و ایران در حال توسعه ناوگان اتوبوس های برقی خود هستند. این گزارش به بررسی کیفی و کمی اتوبوس های برقی ایران، عربستان و ترکیه می پردازد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، پس از گذشت سه دهه از خداحافظی تهران با اتوبوس های برقی، مدیریت شهری به دنبال آن است که دوباره اتوبوس های برقی را به خیابان های پایتخت بازگرداند.

استفاده از اتوبوس های برقی مزایای زیادی برای محیط زیست، سلامت انسان و اقتصاد شهری دارد و با توجه به افزایش آگاهی از این مزایا، انتظار می رود که استفاده از اتوبوس های برقی در سال های آینده افزایش یابد.

شروع به کار مجدد اتوبوس های برقی در ایران به سال 1399 برمی گردد، سالی که در آن، اولین اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد. در سال 1400، تعداد اتوبوس های برقی در ایران به 10 دستگاه رسید. در سال 1401، تعداد اتوبوس های برقی در ایران به 20 دستگاه رسید.

دولت برنامه هایی برای توسعه ناوگان اتوبوس های برقی خود دارد. بر اساس این برنامه ها، قرار است تا سال 1405، تعداد اتوبوس های برقی در ایران به 1000 دستگاه برسد.

بر اساس آخرین آمار، تعداد اتوبوس های برقی در ایران تا پایان سال 1401، 150 دستگاه بوده است. از این تعداد، 100 دستگاه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل (e-Atros) و 50 دستگاه اتوبوس برقی مپنا (شتاب) هستند.

اتوبوس های برقی (e-Atros) 12 متری هستند و ظرفیت حمل 80 مسافر را دارند. این اتوبوس ها دارای موتور الکتریکی 475 اسب بخاری هستند و میتوانند با یکبار شارژ، مسافت 250 کیلومتر را طی کنند.

اتوبوس های برقی شتاب نیز 12 متری هستند و ظرفیت حمل 70 مسافر را دارند. این اتوبوس ها دارای موتور الکتریکی 300 اسب بخاری هستند و می توانند با یکبار شارژ، مسافت 200 کیلومتر را طی کنند.

ایران خودرو دیزل و مپنا دو شرکت اصلی تولید کننده اتوبوس برقی در ایران هستند. این دو شرکت در سال های اخیر سرمایه گذاری های قابل توجهی در حوزه توسعه اتوبوس های برقی انجام داده اند و موفق به تولید محصولاتی با کیفیت و رقابتی شده اند.

دولت نیز حمایت های مالی و تسهیلاتی از تولید کنندگان اتوبوس برقی در ایران انجام داده است. این حمایت ها سبب شده است که تولید اتوبوس های برقی در ایران رونق گرفته و تعداد این اتوبوس ها در کشور افزایش یابد.

با توجه به مزایای اتوبوس های برقی از جمله کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های سوخت، انتظار می رود که تولید و استفاده از اتوبوس های برقی در ایران در سال های آینده نیز افزایش یابد.

مقایسه تعداد اتوبوس برقی

تعداد اتوبوس های برقی ترکیه

اولین اتوبوس برقی در سال 2019 به ناوگان حمل و نقل عمومی استانبول اضافه شد. در سال 2020، تعداد اتوبوس های برقی در ترکیه به 500 دستگاه رسید.

بر اساس گزارش وزارت انرژی ترکیه، تعداد اتوبوس های برقی در ترکیه در سال 2023 بیش از 1000 دستگاه است. این تعداد در سال های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و انتظار می رود در سال های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

استانبول بزرگترین کاربر اتوبوس های برقی در ترکیه است و بیش از 700 دستگاه اتوبوس برقی در این شهر وجود دارد. سایر شهرهای بزرگ ترکیه نیز در حال جایگزینی اتوبوس های دیزلی خود با اتوبوس های برقی هستند.

دولت ترکیه برنامه ای را برای تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی خود به اتوبوس های برقی تا سال 2030 اعلام کرده است. این برنامه شامل خرید 5000 دستگاه اتوبوس برقی جدید است.

استفاده از اتوبوس های برقی مزایای زیادی برای محیط زیست و سلامت انسان دارد. اتوبوس های برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و بنابراین به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا کمک می کنند. همچنین، اتوبوس های برقی بسیار کم صدا هستند و بنابراین باعث کاهش آلودگی صوتی می شوند.

استفاده از اتوبوس های برقی در ترکیه در حال افزایش است و این امر نشان دهنده توجه دولت ترکیه به مسائل محیط زیست و سلامت انسان است.

تعداد اتوبوس های برقی عربستان

در عربستان، اولین اتوبوس برقی در سال 2020 به ناوگان حمل و نقل عمومی ریاض اضافه شد. در سال 2021، تعداد اتوبوس های برقی در عربستان به 50 دستگاه رسید. در سال 2022، تعداد اتوبوس های برقی در عربستان به 100 دستگاه رسید.

بر اساس گزارش وزارت حمل و نقل عربستان، تعداد اتوبوس های برقی در این کشور در سال 2023 حدود 200 دستگاه است. این تعداد در سال های اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و انتظار می رود در سال های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

مکه و مدینه بزرگترین کاربران اتوبوس های برقی در عربستان هستند و بیش از 100 دستگاه اتوبوس برقی در هر شهر وجود دارد. سایر شهرهای بزرگ عربستان نیز در حال جایگزینی اتوبوس های دیزلی خود با اتوبوس های برقی هستند.

دولت عربستان برنامه ای را برای تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی خود به اتوبوس های برقی تا سال 2030 اعلام کرده است. این برنامه شامل خرید 10000 دستگاه اتوبوس برقی جدید است.

در سال 2023، عربستان سعودی اولین اتوبوس های برقی خودران را در مسیرهای حج و عمره راه اندازی کرد. این اتوبوس ها برای انتقال زائران از عرفات به مزدلفه استفاده می شوند.

همانطور که مشاهده می شود، ترکیه با اختلاف بسیار زیادی در صدر قرار دارد. این کشور در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه حمل و نقل پاک انجام داده است و برنامه های گسترده ای برای توسعه ناوگان اتوبوس های برقی خود دارد. عربستان نیز در سال های اخیر به توسعه ناوگان اتوبوس های برقی خود توجه ویژه داشته است. ایران نیز در سال های اخیر برنامه هایی برای توسعه ناوگان اتوبوس های برقی خود ارائه کرده است، اما این برنامه ها هنوز به طور کامل اجرا نشده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.