| کد خبر: 71745 |

◄ دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی در دو سال گذشته

تین نیوز | در حالی که دو سال از عمر دولت یازدهم می گذرد که افزایش ظرفیت اسمی-کانتینری و مسافری بنادر کشور و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنادر، سرمایه گذاری وسیع در زیرساخت ها و مشارکت با خارجی ها در بخش ترانزیت و ترانشیپ، از مهمترین اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

به گزارش تین نیوز افزایش ظرفیت اسمی- کانتینری و مسافری بنادر ایران یکی از اقدامات مثبت سازمان بنادر است به طوریکه ظرفیت بنادر کشور در سال 92 به 190 میلیون تن و در پایان سال 93 به بیش از 200 میلیون تن افزایش یافت و آمارها حاکی است که در پایان سال گذشته عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور به بیش از 146 میلیون تن افزایش یافت در حالی که این میزان در سال 92 حدود 139 میلیون تن بوده است.

هم اکنون ظرفیت کانتینری بنادر ایران سالانه به بیش از 5 میلیون کانتینر رسیده در حالی که در پایان سال 92 بیش از 2 میلیون و 200 هزار کانتینر در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد و در پایان سال 93 این رقم برابر با بیش از 2 میلیون و 400 هزار کانتینر بود.

همچنین میزان جابجایی مسافر در بنادر كشور طی سال ۱۳۹۳ ،۱۷.۱ میلیون نفر است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته۱۰ درصد افزایش داشته است.

آغاز عملیات اجرایی حوضچه شماره سه بندر شهید رجایی
به گفته هادی حق شناس مشاور سازمان بنادر و دریانوردی عملیات اجرایی حوضچه شماره سه بندر شهید رجایی از محل 25 درصد قرارداد پیمانکار، آغاز شده است که این موضوع یکی از اقدامات مثبت سازمان بنادر و دریانوردی طی دو سال گذشته محسوب می شود.

حق شناس می گوید تعیین تکلیف اپراتورهای بندر شهید رجایی، خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری (گنتری كرين) و گرفتن پیمانکار برای لایروب های شمال و جنوب سه موضوع مهم سازمان بنادر و دریانوردی است، که هر سه موضوع تا پایان سال جاری تعیین تکلیف می شوند. 

وی این را هم گفت که در حال حاضر در بنادر شمال و جنوب کشور، پیمانکاران در حال ساخت اسکله های جدید هستند و در ایام دهه فجر سال جاری شاهد افتتاح این اسکله ها خواهیم بود. به طور کلی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری اقدامات بسیاری انجام شده که بخش عمده آن ها تا پایان سال جاری به نتیجه خواهد رسید.

سرمایه گذاری های وسیع در زیرساخت ها و مشارکت با خارجی ها در ترانزیت و ترانشیپ
این موضوعات در حالی مطرح می شود که حسن تیمورتاش دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی کشتی ایران معتقد است، در سازمان بنادر سرمایه گذاری های وسیعی در بخش زیرساخت ها انجام شده ضمن اینکه بر اساس سیاست های پسا تحریم همکاری های گسترده با کشورهای همسایه و خطوط بین المللی شکل گرفته است. البته وی متذکر می شود که ممکن است برخی از اقدامات سازمان بنادر به علت رکود حاکم بر کشور مثل سایر سازمان ها با کندی همراه باشد، اما در مجموع، این حرکت ها رو به جلو است.

به گفته وی در ابعاد استانداردهای آموزشی اقدامات مثبت انجام شده است و اجلاس اخیر مشترک مدیران بنادر دریای خزر کار بزرگی بود که امسال در بندر امیرآباد برگزار شد.
 
تیمورتاش می گوید سازمان بنادر در مباحث ترانزیت و ترانشیپ مخصوصا در مشاركت با خارجي ها در بندر چابهار، اقدامات معقولانه ای انجام داده است.

در انتقاد سازنده باید واقع بین بود
همان طور که مهرشاد معین انصاری، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته می گوید یکی از نقاط قوت سازمان بنادر و دریانوردی تعیین اپراتورهای جدید بندر شهید رجایی است که وضعیت نابسامانی در دولت دهم داشت.

به گفته وی با آغاز به کار پورت اپراتور بندر شهید رجایی، دل نگرانی هایی که در این راستا وجود داشت به سرانجام و بندر شهید رجایی به شرایط نیمه استاندارد رسید. اجرای پروژه ها نیاز به تامین مالی دارد، برای مثال برای تجهیز یال‌های غربی و شرقی بندر شهید رجایی  حدود 250 میلیون دلار نیاز است، این در حالی است که ما هنوز در شرایط تحریم هستیم.

معین انصاری در حالی به اقدامات مثبت سازمان بنادر اشاره می کند که معتقد است برای ارزیابی عملکرد این سازمان باید چند نکته توجه شود. به گفته وی مدیران عامل با محذوریت هایی از جمله اعلام نظر از سوی دولت، وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و دستگاه ها نظارتی مواجه هستند، و قطعا این موضوعات در تصمیم گیری ها تاثیرگذار و شاید همین مباحث باعث کندی اجرای پروژه ها و برنامه ها باشد.

نمایندگان مجلس نگاه جامع به سازمان بنادر داشته باشند
در حالی که نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تاکید می کند در انتقاد سازنده باید واقع بین بود و اختیارات و محذوریت های مدیران را در نظر داشت، بهزاد سیف اللهی عضو انجمن پایانه‎داران بنادر ایران از نمایندگان مجلس درخواست می کند نگاهی جامع تر به سازمان های تخصصی مانند سازمان بنادر داشته و از فشارهای جناحی و سیاسی که متاسفانه اکثر سازمان ها و حتی سازمان های تخصصی کشور را که ارتباطی با امور سیاسی کشور ندارند متاثر کرده است اجتناب نمایند.

سیف اللهی می گوید به نظر می رسد یکی از محورهای انتقاد نماینده محترم مجلس به سازمان بنادر، اقدام فوری این سازمان در صرف منابع کشور برای احداث بندری است که حداقل از30  سال پیش احداث آن به سازمان، توصیه و تحمیل شد، لیکن به دلیل موقعیت جغرافیایی و عدم وجود شرایط فنی لازم ساخت بندر در آن محل هیچگاه اقتصادی تشخیص داده نشد.

به گفته وی متاسفانه دولت قبل برای خوش خدمتی و علیرغم عدم وجود مستندات علمی کافی، نسبت به ایجاد تعداد زیادی از بنادر کوچک در جنوب و شمال کشور اقدام کرد که لازم است نتیجه این گونه سرمایه گذاری ها از سوی مسئولان محترم ارائه شود. این رویکرد که سالیان زیادی است مدیران سازمان از آن اجتناب می نمودند علاوه بر اتلاف منابع ملی کشور و سازمان بنادر، انرژی مضاعفی را از مدیران سازمان مستهلک نمود که می توانست صرف امور زیربنایی و حیاتی کشور گردد.

سیف اللهی با اشاره به یکی از محورهای انتقاد از سازمان بنادر مبنی بر قفل شدن برنامه های توسعه ای، می گوید باید مشخص شود از کدام منابع برای این امور باید استفاده می گردید و کدام اعتبار و زمینه آرامش و اعتماد برای سرمایه گذار خارجی و داخلی در کشور به همت نمایندگان محترم و دولت محترم قبلی باقی مانده که زمینه ساز توسعه گردد. کدام صنعت مملکت در یک دهه گذشته توانسته روند توسعه ای داشته باشد.

به گفته سیف اللهی درخصوص انتخاب معاونان باید از انتخاب مناسب مدیریت سازمان، در شرایط قحط الرجالی که پس از دوران دولت قبل گریبانگیر دولت شده است، تشکر کرد.

وی در پایان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی سازمانی بین المللی است و شرح وظایف آن فراتر از محدوده جغرافیایی کشور است، لذا قضاوت درباره عملکرد مدیران آن نمی تواند به ساختن یا عدم ساختن بندر چمخاله محدود شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.