◄ مشخصات لوکوموتیو مسافری آلستوم
مذاکرات خرید لوکوموتیوهای باری آلستوم بر اساس مشخصات اولیه تعیین شده برای خرید 100 دستگاه لوکوموتیو ۴۰۰۰ اسب DC در سال 1376 آغاز گردید و با توجه به مزیت نوع AC، چند ویژگی مهم در آن گنجانده شد.

عباس قربانعلی بیک: مذاکرات خرید لوکوموتیوهای باری آلستوم بر اساس مشخصات اولیه تعیین شده برای خرید 100 دستگاه لوکوموتیو ۴۰۰۰ اسب DC در سال 1376 آغاز گردید و با توجه به مزیت نوع AC، چند ویژگی مهم در آن گنجانده شد (مشخصات 19971127).
۱، با توجه به قابلیت دورانی بالاتر روتور ترکشن موتور AC در عین گشتاور بالاتر، با یک نسبت دنده ثابت قابلیت سرعت 150 برای مسافری نیز به آن افزوده شد.
۲، امکان افزایش بارمحوری از 20.5 به 25 تن برای رسیدن از 42 تن نیروی کشش پیوسته (2.3 لوکوموتیو معادل) به کشش 52.5 تن نیروی کشش پیوسته (2.9 لوکوموتیو معادل) در آن منظور گردید.
۳، قابلیت تبدیل لوکوموتیو ۳ مگاوات مذکور به لوکوموتیو ۶ مگاوات برقی در آن پیش بینی گردید.
۴، امکان تامین برق واگن ها (HEP)، به صورت اختیاری (بند 6 ص 40 با توان 600 کیلووات 660 ولت) پیش بینی گردید.
در سال 78 و پس از تغییرات مدیریتی مرکز تحقیقات (تین 285467)، ادامه مذاکرات به گروه دیگری واگذار شد و بر اساس نظر کارشناسان جدید، لوکوموتیوهای باری و مسافری با دو نوع نسبت دنده متفاوت (4.4 و 3.2) با تعداد 70 و 30 تفکیک شدند.
مشخصات فنی لوکوموتیو مسافری ALSTOM AD43C با نسبت دنده 3.2 (23/74) بر اساس توافق گروه دوم مذاکرات فنی:
الف) نوع وسیله و سازنده:
1) نام وسیله: لوکوموتیو دیزل-الکتریک دو کابینه ALSTOM AD43C مسافری (Monocoque)،
2) سازنده و تاریخچه: طراحی توسط آلستوم فرانسه؛ ۸۰ دستگاه با انتقال فناوری در شرکت واگن پارس ایران تولید شده است.
ب) ابعاد و اوزان:
1) وزن لوکوموتیو آماده به کار: ۱۲۳ تن ±2% (شامل ۵۰۰۰ لیتر سوخت و ۴۸۰ لیتر شن). 2) بار محوری: ۲۰.۵ تن. 3) آرایش محورها Co'Co'. 4) طول: ۲۲,۷۹۰ میلی متر. 5) عرض بدنه: ۲,۸۵۰ میلی متر. 6) ارتفاع کلی (با چرخ نو): ۴,۲۸۰ میلی متر. 7) حداقل فاصله تا ریل (با چرخ ساییده): ۸۰ میلی متر. 8) ظرفیت باک سوخت: ۹,۲۰۰ لیتر. 9) ظرفیت کل مخازن شن: ۴۸۰ لیتر (۸ جعبه ۶۰ لیتر). 10) حداقل شعاع قوس در خط اصلی: ۱۹۰ متر. 11) حداکثر شیب مجاز: ۲۸ در هزار.
ج) مشخصات عملکردی:
1) حداکثرسرعت: ۱۵۰ کیلومتربرساعت (کبس).
2) توان ورودی آلترناتور اصلی در شرایط سایت: ۱۴۰۰ متر و ۴۵°، ۲,۶۵۰ کیلووات.
3) نیروی کشش شروع به کار (در لبه چرخ): 36.9 تن نیرو.
4) نیروی کشش پیوسته (در لبه چرخ): حدود 22.4 تن در سرعت ۵۰ ککبس.
5) ضریب چسبندگی پیوسته: 35 درصد.
6) توان ترمز دینامیکی: ۳,۰۰۰ کیلووات.
7) نیروی ترمز دینامیک: 22.1 تن.
8) محدوده سرعت مؤثر ترمز دینامیک: ۶ تا ۵۴ کبس.
9) قابلیت کار چندواحدی : 3 واحد.
د) مشخصات تجهیزات:
1) سازنده و مدل موتور دیزل MAN RUSTON 16
2) توان موتور دیزل در شرایط UIC ۳,۱۶۰ کیلووات (۴,۳۰۰ اسب بخار).
3) دور نامی موتور دیزل: ۱,۰۰۰ دور در دقیقه.
4) سازنده و مدل ژنراتور اصلی: AT 14 سه فاز.
5) توان ژنراتور اصلی در شرایط سایت: ۳,۲۴۰ کیلووات.
6) سازنده و مدل ژنراتور کمکی AT 34
7) توان ژنراتور کمکی: ۴۲۰ کیلووات.
8) سازنده و مدل موتورهای کششی: مدل FRA 4564القایی (آسنکرون).
9) تعداد موتورهای کششی: ۶ عدد.
10) گشتاور شروع به کار موتور کششی: ۱۳,۲۰۰ نیوتن متر.
11) گشتاور پیوسته موتور کششی: ۱۰,۲۶۰ نیوتن متر.
12) سازنده و مدل اینورترهای کششی مدل ONIX 1500 با تکنولوژیIGBT.
13) تعداد اینورترها: ۲ عدد 3MW.
14) سیستم خنک کاری اینورترها: آب.
15) سیستم کنترل مرکزی PLC توسعه یافته توسط آلستوم.
16) نوع باتری: نیکل-کادمیوم (NiCd).
17) ظرفیت باتری: ۱۹۰ آمپر-ساعت.
18) ولتاژ نامی باتری: ۷۲ ولت.
19) سازنده کمپرسور هوا Gardner-Denver.
20) دبی کمپرسور مکانیکی در ۱۰۰۰ دور بر دقیقه: ۶,۵۰۰ لیتر.
21) حجم کل مخازن هوا: ۸۰۰ لیتر (۲ مخزن ۴۰۰ لیتری).
22) سیستم ترمز پنوماتیکی: نوع SAB-WABCO PBL.
23) سیستم خنک کاری موتور دیزل: دو مداره خارجی (دمای بالا و پایین) با دو موتور الکتریکی.
24) دمای خروجی رادیاتور مدار دمای بالا: ۸۹. 25) دمای خروجی رادیاتور مدار دمای پایین: ۷۳ درجه.
26) تعداد کابین راننده: ۲.
27) تجهیزات رفاهی کابین: سیستم تهویه مطبوع، یخچال، سماور و روشویی (در یک کابین).
28) دو روغنکار چرخ در هر بوژی.
29) فن رادیاتور دو عدد الکتریکی.
30) کاهش قدرت در ارتفاع 1400 و دمای 45 درجه 10%.
31) حفاظت موتور با کاهش دور در صورت گرم شدن آب و روغن موتور یا کاهش فشار آنها، دمای اگزوز و سرعت توربین و ...، سپس با خاموش کردن موتور دیزل، در 6 حالت از 8 حالت محتمل در جدول ص 31 موتور متوقف و آنگاه به لوکوموتیوران اعلام می شود.