| کد خبر: 234265 |

◄ افت عملکردی راه آهن بعد از سال 1397

افت شاخص های عملکردی شبکه حمل و نقل ریلی کشور بعد از سال 1397 تا کنون بر هیچ یک از دست اندرکاران، کارشناسان و مدیران این حوزه پوشیده نیست.

تین نیوز

افت شاخص های عملکردی شبکه حمل و نقل ریلی کشور بعد از سال 1397 تا کنون بر هیچ یک از دست اندرکاران، کارشناسان و مدیران این حوزه پوشیده نیست. چه در حوزه حمل بار داخلی و بین المللی و چه در حوزه حمل مسافر درون شبکه ریلی و چه از منظر نگاهداشت شبکه و آلات نقلیه ریلی، آمارهای رسمی و غیر رسمی، از بدتر شدن اوضاع حکایت می کنند.

این در حالی است که بدنه مدیریت فعلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است نه تنها در سه سال گذشته، وضعیت شبکه حمل و نقل ریلی نامطلوب نبوده، بلکه نوع مدیریت این شبکه در این سال ها پیشرو، کم نظیر و با بهره وری بالا همراه بوده است. به طوری که می بایست این شیوه از مدیریت را به سازمان های دیگر موجود در کشور نیز تسری داد تا به این واسطه دیگر سازمان ها نیز بتوانند همچون راه آهن، تبدیل به قهرمانان بهره وری شوند.

مدیرعامل راه آهن: راه آهن نمونه بارز ارتقای بهره وری

برای مثال، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه نشست با رئیس سازمان ملی بهره وری اعلام کرد که صرفه جویی های حمل و نقل ریلی نمونه بارز ارتقای بهره وری و ارزش افزوده در اقتصاد ملی با استفاده از امکانات موجود در شرکت راه آهن است. وی تاکید کرد: ارتقا بهره وری با استفاده از امکانات موجود اولویت اول ما در شرکت راه آهن است تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود به مردم شریف ایران خدمتگذاری کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: باید با یک نگاه بهره ورانه، بهره وری را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد. تخصیص منابع و توزیع مناسب آن همراه با اقدامات مناسب و برنامه ریزی از مهمترین اقدامات ما در راستای استقرار بیشتر نظام مدیریت بهره وری در صنعت حمل و نقل ریلی است. هم اکنون سهم ریل در جابجایی بار در کشور به 10 تا 12 درصد رسیده و تمام تلاش ما این است تا با افزایش سهم خود در جابجایی بار کشور بتوانیم بهره وری را در بخش حمل و نقل ریلی کشور به خوبی عملیاتی کنیم.

نمودار تناژ بارگیری شده در بخش ریلی در مدت 10 سال

بیشتر بخوانید:

 

سال 97 رکورد حمل بار و مسافر ریلی؛ مقبول اما نامطلوب

بنا بر گزارش سالنامه های آماری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در سال 97، رکورد حمل بار و مسافر ریلی شکسته شد و شبکه حمل و نقل ریلی کشور توانست با حمل 50.4 میلیون تن بار و 28 میلیون نفر مسافر، به قله عملکردی خود در سال های قبل از آن دست پیدا کند. این میزان از حمل بار و مسافر اگر چه برای اقتصاد کشوری چون ایران که در همان سال 442 میلیون تن حمل بار و 114 میلیون نفر سفر جاده ای را ثبت کرده بود، نامطلوب بود اما از منظر مقایسه راه آهن با عملکرد سابق آن حداقل نشانه ای از بهبود بروز می داد.

با شروع سال 98 و استقرار تیم مدیریتی جدید شرکت راه آهن و تاکیدات فراوان تیم جدید بر افزایش بهره وری شبکه ریلی کشور با استفاده از امکانات موجود، امیدها برای افزایش عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی کشور بیش از پیش زنده شد. مدیران جدید شرکت راه آهن اما علی رغم آنکه در طول کمتر از سه سال گذشته، راه آهن را پیشرو در افزایش و ارتقا بهره وری معرفی می کردند، کاستی های موجود و بعضی از افت آمارهای محسوس را متوجه مسائلی چون تحریم، سیل فروردین ماه 98 و نهایتا شرایط به وجود آمده به واسطه همه گیری ویروس کرونا می دانستند.

نمودار تن کیلومتر بار در بخش حمل و نقلی ریلی در مدت 10 سال

فارغ از بررسی همه این عوامل و تحلیل نوع ارتباط این مشکلات با افت شاخص های عملکردی شبکه حمل و نقل ریلی کشور، نکته حائز اهمیت این است که بعد از سال 97 تا کنون و مطابق با آمارهای رسمی و غیر رسمی کشور، شاخص های مهم عملکردی شبکه حمل و نقل ریلی کاهش چشمگیری پیدا کرده است. این مسئله با ارائه شعارهایی از جنس بهره وری قابل حل نخواهد بود و باید ریشه مشکلات را به صورتی دقیق تر و ریزبینانه تر بررسی نمود.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدرضا ذوالقدر 0 0

    سلام
    کاش نویسنده مقاله یا مطلب فوق کمی تحقیق و بررسی میکردند‌ و از درج چنین اشتباهاتی در مقاله خود که مورد تعجب قراررخواهد گرفت پرهیز می نمودند.بلحاظ تن کیلومتر و تناژ حمل بارهای داخلی و خارجی و نیز درآمدهای راه آهن هم در حوزه دولتی و‌هم خصوصی، حتی بهره وری و‌افزایش سرعت بازرگانی وبازاریابی شاخص های عملکردی رشدی بیشتر از سالهای ۹۷ و ۹۸ داشته است.امیدوارم ایشان در امر تحقیق از منابع به روز و حقیقی استفاده تر استفاده نمایند.