| کد خبر: 161367 |

◄ تاثیر سفر روحانی به دهلی‌نو در مناسبات تجاری ایران و هند

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تأکید کرد: سفر روحانی به هند در عرصه اقتصادی مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی سودمند خواهد بود.

تین نیوز

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تأکید کرد: سفر روحانی به هند در عرصه اقتصادی مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی سودمند خواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، محسن روحی‌صفت گفت: ایران به‌عنوان هاب منطقه‌ای باید از رقابت موجود میان چین و هند استفاده کند.

روحی‌صفت ادامه داد: هندی‌ها درصدد تکمیل پروژه بندر چابهار به‌منظور ترانزیت سریع‌تر و ارزان‌تر کالاهای خود  به‌به افغانستان، آسیای مرکزی و اروپا هستند.

او در ادامه گفت: سفر آقای روحانی به دهلی‌‌‌نو در پاسخ به سفر ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند به ایران صورت می‌گیرد.

روحی‌صفت با اشاره به سفر سه‌روزه حسن روحانی به هند گفت: نخست‌وزیر هند خردادماه سال گذشته انجام شد که در طول آن سفر، توافقات و تفاهمات میان دو کشور از جمله توافق سه‌جانبه تهران، کابل و دهلی‌نو برای گسترش پروژه توسعه بندر چابهار امضا شد.

این کارشناش ارشد مسائل شبه‌قاره با اشاره به دو طرح احیای جاده ابریشم و احیای جاده ادویه خاطرنشان کرد: چینی‌ها در سال‌های گذشته طرح «یک جاده؛ یک کمربند» را مبنی بر احیای «جاده ابریشم» مطرح کردند و در این چارچوب، آن‌ها می‌خواهند محورهای ترانزیتی خود را از منتهی الیه شرق چین تا شمال آفریقا و اتحادیه اروپا گسترش دهند. در برابر این طرح، هندی‌ها نیز درصدد احیای «جاده ادویه» هستند - که ریشه تاریخی و تمدنی دارد و هندی‌ها ادویه‌جات خود را از این طریق به اروپا صادر می‌کردند - و می‌خواهند با احیای آن، سریع‌تر به بازارهای افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و شمال اروپا برسند.

وی با اشاره به سود هنگفت اقتصادی ناشی از توسعه محورهای ترانزیتی بیان کرد: با توجه به جهانی‌شدن اقتصاد، راه‌ها و خطوط ترانزیتی نقش بالایی در درآمدزایی دارند. ایران در زمان اصلاحات انتظار داشت ۲۰ میلیارد دلار در این چارچوب به دست آورد که به دلیل تحریم‌ها و عدم توسعه خطوط ترانزیتی دستیابی به این مهم ممکن نشد. بااین‌حال، با رفع تحریم‌ها و گسترش خطوط ریلی و جاده‌ای در دولت آقای روحانی، ایران درصدد استفاده از این سود اقتصادی است.

او در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و هند در عرصه انرژی نیز یادآور شد: هند از خریداران سنتی و بزرگ نفت ایران بوده و است به‌گونه‌ای که سال‌ها پیش، یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های دنیا در نزدیکی مومبای (بمبئی) ساختند که مبتنی بر ویژگی‌های نفت سنگین ایران بود اما به دلیل تحریم‌های نفتی، آن‌ها نفت کشورهای دیگری همچون عربستان و ونزوئلا را جایگزین نفت ایران کردند.

او گفت: اکنون حجم مناسبات تجاری میان تهران و دهلی‌نو به حدود ١٣ میلیارد دلار رسیده و به‌تدریج در حال نزدیک شدن به سقف روابط اقتصادی میان دو کشور پیش از تحریم‌ها است.

روحی‌صفت عنوان کرد: هندی‌ها هم‌اکنون چهارمین اقتصاد نوظهور و برتر دنیا را در اختیاردارند. سرعت رشد تحولات علمی و تکنولوژیک در این کشور به‌گونه‌ای است که می‌‌‌توان گفت که هند در آینده‌ای نزدیک می‌‌تواند از بسیاری کشورهای قدرتمند امروز سبقت گیرد.   

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.