| کد خبر: 132276 |

◄ ایران؛ بازیگر کلیدی ابر پروژه چینی‌ها

تین نیوز

طرح ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم  با همکاری کشورهای آسیای مرکزی در سال  2013 میلادی توسط رئیس جمهوری چین اعلام شد.

 

به گزارش تین‌نیوز، چین برای اجرای این طرح توجه ویژه‌ای به ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی قرار گرفته در مسیر این جاده تاریخی دارد.

 

 بر این اساس وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم موسوم به «یک کمربند - یک جاده» که 24 اردیبهشت در چین برگزار شد، حضور یافت.

 

به گفته علی طیب نیا ایران نیز از طرح «یک کمربند - یک جاده» استقبال می‌کند و با تمام توان، همکاری و تلاش خود را برای اجرای بهتر و کاملتر این طرح بکار می‌گیرد چرا که معتقد است این طرح می‌تواند نقش مهمی در راستای توسعه جهانی و مناسبات کشورها داشته باشد. 

 

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در این زمینه معتقد است: مایه خوشحالی است که هر چند بسیار دیر اما بلاخره  ایران بهعنوان یک بازیگر کلیدی در این طرح بزرگ که از آن با عنوان ابر پروژه چینی‌ها یاد شده، وارد بازی می‌شود. 

 

مهدی صفری مقدم افزود: چین کریدور CPEC شامل مجموعه‌ای از 51 طرح زیرساختی ریلی، جاده‌ای و بندری را (در مسیر کاشغر به گوادر و  در خاک پاکستان) به‌عنوان یکی از طرح‌های زیرمجموعه این ابر پروژه در دستور کار قرار داده و سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری برای عملیاتی نمودن آن منظور کرده است.

 

وی تاکید کرد: بر این اساس ما هم باید موضوع توسعه چابهار و اتصال یا عدم اتصال گوادر به چابهار  را در  پکیج مذاکرات با طرف چینی در دستور کار قرار داده و با در نظر گرفتن پیشنهاداتی که طرف چینی برای استفاده از پتانسیل‌های ایران در طرح One Belt-One Road ارایه خواهد نمود، نسبت به اتخاذ  استراتژی مناسب برای توسعه چابهار و اتصال یا عدم اتصال چابهار به گوادر  اقدام نماییم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.