| کد خبر: 134394 |

تحلیلی بر وضعیت شرکت‌های خصوصی در حوزه ریلی

◄ سرمایه‌گذاری بی بازگشت در بخش مسافری ریلی

یک کارشناس حمل‌ونقل و مدرس دانشگاه معتقد است سرمایه گذاری در بخش قطارهای مسافربری بدون بازگشت است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل و مدرس دانشگاه معتقد است سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش قطارهای مسافربری بدون بازگشت است.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مهرداد فرشیدی در این‌باره گفت: حتی اگر تسهیلات بدون بهره با دوره بازپرداخت طولانی مدت هم در اختیار شرکت‌های خصوصی مالک قطارها قرار گیرد، باز امکان مستهلک کردن وام‌های مورد اشاره وجود نخواهد داشت!

 

وی اظهار داشت: دلیل آن هم این است که در حال حاضر هزینه‌های عملیاتی تمام شده هر صندلی در مسیرهای حدود 10 ساعته که در واقع عمده مسیرهای مسافری در شبکه ریلی ایران محسوب می‌شود بدون در نظر گرفتن ارزش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تعمیراتی مقطعی و دوره‌ای حدود 50 هزار تومان است که عمده هزینه آن مربوط به اجاره کشنده (دیزل) است.

 

این کارشناس افزود: چون به دلیل عدم کشش اقتصادی مردم و وجود رقبای جدی همچون شرکت‌های هواپیمایی هر گونه افزایشی در قیمت بلیت غیر منطقی و ناکارآمد خواهد بود، تمام شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه حمل مسافر در شبکه ریلی در مرز ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
 

قابل ذکر است پیش از این محمد ساطعی، فعال حوزه ریلی نیز با اشاره به اینکه حاشیه سود صنعت حمل‌ونقل ریلی بسیار پایین و دوره بازگشت سرمایه حداقل 12 سال است، گفته بود: برای ورود به این صنعت سرمایه‌گذاری سنگین نیاز است؛ یعنی دست کم برای ناوگان باری 12000 میلیارد ریال، مسافری 1500 میلیارد ریال و لکوموتیو 1400 میلیارد ریال لازم است. سرمایه‌گذاران عملاً توان این حجم سرمایه‌گذاری را ندارند و مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی هستند.

 

وی گفته بود: وقتی سرمایه‌گذاری انجام شد، سرمایه‌گذار باید برای کسب درآمد، کل سرمایه خود را در اختیار دولت قرار دهد و خود هیچ مدیریتی در کنترل و حرکت ناوگان ندارد. با توجه به بالا رفتن نرخ ارز قیمت خرید ناوگان تقریباً بیش از 170 درصد افزایش یافته در صورتی که درآمد آن در این مدت حداکثر 25 درصد افزایش داشته است.

 

ساطعی تاکید کرده بود: با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین در این صنعت، گران شدن ناوگان، پایین بودن حاشیه سود و عدم اختصاص تسهیلات به نرخ ارزان برای خرید ناوگان، چندین سال است که نوسازی در این بخش متوقف شده است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.