| کد خبر: 248867 |

◄ اجرای بخشنامه ابعاد و اوزان منجر به اجحاف در حق کامیونداران نمی شود

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای 15 آبان ماه با صدور دستورالعملی، از اجرای مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور از تاریخ 15 دی ماه امسال خبر داد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  15 آبان ماه با صدور دستورالعملی، از اجرای مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور از تاریخ 15 دی ماه امسال خبر داد.

به گزارش تین نیوز، حمیدرضا شهرکی ثانوی در  این بخشنامه خطاب به مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های سراسر کشور، تاکید کرد؛ ضمن تعامل و هماهنگی با تشکل های صنفی استان های خود، در مورد موضوع اصلاح بسته بندی و مقدار وزنی محمولات قابل بارگیری، به کار گیری بارگیرهای مناسب و انطباق آن با مقررات اصلاحی، تبیین ظرفیت های ایجاد شده در مقررات جدید، تشریح ذی نفعان و ...به نحو مقتضی به صاحبان عمده، موسسات و شرکت های حمل و نقل کالا، مالکان ناوگان و رانندگان اطلاع رسانی کنند.

صدور این بخشنامه پرسش هایی را برای بخش حمل و نقل بار به وجود آورد از جمله این که با اجرای دستور العمل ذکر شده، تکلیف کامیون‌ هایی که مثلا وزن خالی تا ۲۰ تن هم دارند چه می شود؟

محسن متقین فعال بخش حمل و نقل کالا در این زمینه در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت:  در مورد ناوگانی که وزن ناخالص آنها 20 تن است نیز در دستورالعمل جدید که حداکثر ظرفیت ناخالص چهل تن است اجحافی روا نشده زیرا در دستورالعمل قبل می‌توانستند ۲۲تن بزنند اما با دستورالعمل جدید ۲۰تن بار می زنند ولی کرایه تن کیلومتر برمبنای ۲۲تن محاسبه شده است.

وی افزود: این بدان معنی است که کرایه ۲۲تن را دریافت می کنند و هیچ فرقی برایشان ایجاد نشده فقط دوتن بار کمتر می زنند اما ممکن است در بحث رقابت بار کمتری گیرشان بیاید.

متقین عنوان کرد: ولی می شود ادعا کرد در حال حاضر تریلی پنج محور خالی با وزن بیست تنی تقریبا وجود ندارد. نیمه یدک های کفی چادری تیغه تانکر قاعدتا سبک تر هستند و سنگین ترین آنها یخچال ها تانکرهای گاز و کمپرسی ها هستند.

او خاطرنشان کرد: در مورد نیمه یدک های حمل گاز هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا در حمل میعانات گازی به دلیل تحت فشار بودن محموله به طور کلی امکان حمل بیش از حد مجاز در یک کپسول امکان پذیر نیست و محموله های یخچالی هم غالبا باید طوری بارگیری شود که فضا برای گردش هوا درون کانتینر باقی بماند و امکان حمل کالا بیش از وزن مجاز تقریبا میسر نیست.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در نهایت راه برای بعضی از فرصت طلبان که با حمل محموله های سنگین و استفاده از خلا مقررات به زیر بناهای کشور آسیب می‌ زدند بسته شده است.

وی گفت: به نظر می‌ رسد این که بگوییم به کامیون های پنج محور تریلی که وزن آنها 20 تن است با دستورالعمل جدید اجحاف شده و درآمد آنها کاهش خواهد یافت تقریبا فاقد دلایل و مستندات کافی است. متقین افزود: وقتی تریلی با ظرفیت ۲۲ تن ملاک تعیین کرایه قرار گرفته اگر کسی محموله سبک تری مانند مثلا تشک ابری بار بزند کرایه ۲۲تن را برای مسیر به او می پردازند پس هیچ اجحافی وجود ندارد از طرفی کامیون های نسل جدید عموما کشنده دو محور ونیمه یدک سه محور 6 چرخ رادیال هستند و هیچ‌ یک از آنها وزن خالی بار 20 تن ندارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوید خیرمند 0 0

    سلام

    باید جناب متقین این نکته را توجه داشته باشند که بحث کرایه پایه که بر مبنای ۲۲ تن در سیستم بارگذاری شده است با تعیین نرخ شاخص که بر مبنای ظرفیت ۲۵ تنی محاسبه شده ۲ مقوله جداست !!

    نرخ پایه سیستم بر مبنای ۲۲ بارگذاری شده و این موضوع دغدغه افرادی که اقدام به حمل بار تجاری میکنند و گمان میکنند کاهش اوزان به ضررشان است را رفع می‌کند ولی برای افرادی که اقدام به حمل بارهای فله نموده و بصورت تناژی کرایه میگیرند پا بر جا خواهد بود !!!

    از طرفی آنچه نمایندگان صنف تا کنون گفته اند و آنچه شخصاً با محاسبات منطبق با قواعد تن کیلومتر بدست آورده ام، تعیین نرخ شاخص بر اساس کشنده با ظرفیت ۲۵ تن بوده است.

    این تفاوت ۲۲ تا ۲۵ تن (۳ تن) در تعیین شاخص برابر است با حدود ۵۰ تومان !