| کد خبر: 267601 |

جابجایی بهتر در حمل و نقل شهری

شهروندان متوجه شده اند که آینده آنها و همچنین نسل های آینده وابسته به تصمیماتی است که توسط سیاستمداران در مورد طراحی شهری و سیستم های حمل و نقل اتخاذ می شوند.

تین نیوز

رشد سریع جمعیت در نواحی حومه ای شهری و استفاده از اتومبیل را می توان از ویژگی های بارز 50 سال اخیر به شمار آورد. شهر نشینی (Urbanization) امروزه به شدت تحت تأثیر اتومبیل قرار دارد و بسیاری از خانوارهایی که به مناطق حومه شهرها نقل مکان کردند برای رفع نیاز جابجایی در این مناطق، نیازمند خودرو و وسائط نقلیه هستند. پراکندگی خانوارها در مناطق شهری دارای نتایجی از قبیل تنزل روابط همسایه ای و اجتماعی، وابستگی شدید به اتومبیل و افزایش هزینه های جابه جایی است.

امروزه شهرهایی که توانسته اند مراکز تاریخی و فعالیت های فرهنگی و تجاری خود را حفظ نمایند، توسط رشد غیر قابل تحمل ترافیک و تراکم جمعیت، در معرض خطر هستند.

مسافرت های درون شهری و بین قاره ای در حال توسعه بوده و سرعت انجام این مسافرت ها رو به افزایش است و این در حالی است که شهرها توسط معضل ترافیک تقریباً در حال فلج شدن می باشند.

عدم وجود محدودیت در استفاده از اتومبیل در شهرها اثرات منفی مختلفی دارد که از جمله می توان اثر منفی بر بازدهی اقتصادی، مصرف منابع انرژی غیر قابل بازگشت، افزایش اثرات گلخانه ای و ناراحتی شهروندان از آلودگی های صوتی و هوا را نام برد.

توسعه پایدار مناطق شهری امروزه دیگر به عنوان یک موضوع مطرح در کنفرانس ها و مناظرات نیست بلکه موضوعی است که به شدت نیازمند بررسی و تحقیق است. در جوامع امروزی، شهروندان متوجه شده اند که آینده آنها و همچنین نسل های آینده وابسته به تصمیماتی است که توسط سیاستمداران در مورد طراحی شهری و سیستم های حمل و نقل اتخاذ می شوند.

برای اطمینان از دستیابی به چشم انداز های آینده، حتی برای اشخاصی که اتومبیل شخصی در اختیار ندارند و برای طبیعت احترام قائل اند، استفاده از خودرو در شهر بایستی محدود شود و اولویت به استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه که نقش مهمی در بالا بردن کیفیت زندگی دارند، داده شود.

البته اقدامات مفیدی در این زمینه ها انجام شده مانند بازسازی نواحی که برای شهروندان آسایش و آسودگی را به دنبال دارد ولی این روند همچنان باید ادامه یابد. این مقاله نه تنها وسعت و پیچیدگی مشکل را نشان می دهد بلکه راه حل های کاربردی از پروژه های موفقی که در سطح جهان به انجام رسیده است را نیز ارائه می نماید.

اتومبیل شخصی نتایج بسیار رویایی و شگفت انگیزی را در حمل و نقل درون شهری برای افراد به ارمغان آورده است ولی استفاده ی نامحدود از آن در نواحی شهری اثراتی منفی برای اجتماع و اقتصاد به دنبال داشته است.

متن کامل مقاله را از اینجا دریافت کنید.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.