| کد خبر: 180219 |

◄ عدم آشنایی طراحان بازارگاه‌های حمل کالا با کف جاده

با یک کنترل بسیار ساده مشخص می‌شود که متخصصین آی‌تی مربوطه، اطلاعات میدانی بسیار محدودی نسبت به وضع جاده‌ها داشته و آشنایی کافی با کف جاده نداشته‌اند.

تین نیوز

حمل‌ونقل جاده‌ای امروز در مسیر تغییر و تحول شگرفی قرارگرفته است. نشانه‌های آن تصویب شیوه‌های کشف قیمت حمل کالا به روش تن کیلومتر و پذیرفته شدن آن از سوی متولیان بخش دولتی به‌جای کرایه توافقی است. در حال حاضر تعدادی از شخصیت‌های حقوقی فعال در حوزه‌ آی‌تی به‌منظور ایجاد پلی میان صاحبان کالا و کامیون حمل‌کننده بار پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند و متولیان امر حمل‌ونقل کالای جاده‌ای نیز با فعالیت آن‌ها در این حوزه موافقت کرده‌اند.

در این میان این روزها یکی از شرکت‌ها گوی سبقت را از سایر رقبای دیگر ربوده است. با توجه به این‌که اپلیکیشن ارائه‌شده این شرکت در فضای مجازی علاوه بر سالن اعلام بار مجازی، سامانه ثبت اطلاعات رانندگان و صاحبان کالا، بخش مهمی به‌عنوان استعلام قیمت تن‌کیلومتر بر دو مبنای قیمت کانون کامیون داران و قیمت سازمان راهداری ارائه کرده است و خود را نیز نماینده ویژه و مشاور علمی و فنی کانون کامیون داران کل کشور و استان‌های اصفهان، مشهد، بندرعباس و خوزستان معرفی کرده است.

حال با توجه به این‌که تا این تاریخ هیچ‌گونه اطلاعاتی از شیوه محاسبه اعداد و ارقام کرایه در مسیر طبق طرح اصلی در اختیار جامعه حمل‌ونقل قرار نگرفته است امکان راستی آزمایی این نرم‌افزار فراهم نخواهد بود. مضافاً این‌که با یک کنترل بسیار ساده مشخص می‌شود که متخصصین آی‌تی مربوطه، اطلاعات میدانی بسیار محدودی داشته و آشنایی کافی با کف جاده نداشته‌اند.

برای مثال آن‌ها هنوز نمی‌دانند که مسیر کرج به چالوس به‌طور عموم برای تردد کامیون و تریلی ممنوع است ونمی‌توان مسافت ۱۶۴ کیلومتر آن را ملاک محاسبه کرایه حمل بین ده‌ها شهر و توابع استان البرز و غرب استان مازندران قرارداد.

و یا تاکنون هیچ رابطه‌ای میان شیوه محاسبه نرخ حمل کامیون کفی با ظرفیت ۲۲ تن و سایر چندین نوع کامیون مختلف تعریف‌نشده است.

امید است نگاه تبلیغاتی به تن کیلومتر موجبات زیان و آسیب‌رسانی به اصل طرح نشود و متولیان امر برای جلوگیری از هرگونه انحراف و یا سو استفاده تلاش کافی را مبذول کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 8 8

    من راننده هستم و همیشه حق ما را ضایعه کرده اند و حالا که دارد یک کار پایه ای در کشور می شود با مخالفت شما روبرو شده شما گویا طرف دار شرکتهای حمل و نقلی هستی چرا سالهاست خوبید

  • یوسف محمدی 7 7

    گویا تین نیوز به یک شرکت حمل و نقلی تبدیل شده که قصد حمایت از شرکتها را دارد تن بر کیلومتر اگر چه شروع تازه ای بر جامعه حمل و نقلی است و شروع یک برنامه ریزی علمی است برای کرایه های عادلانه، پس لطفا دست به دست هم دهید و بگذارید قطاری که به حرکت درامد به مسیر خود ادامه دهد ولی متاسفانه تو ایران هر کس قطاری را به حرکت در می اورد با سنگ به سراغش می روند

  • یحیی عمادی کهنوجی 8 6

    این چه منطقیه که شما دارید، طرحی که به نفع راننده هاست را چرا اینجوری دارید جلوه می دید
    من خودم از این بازارگاه ها استفاده کردم تا حالاش که خیلی خوب بوده و کمک راننده هاست و دست دلالا را کوتاه کرده

    این طرح تن کیلومتر هم خواست همه ما راننده های کشور هستش و خدا رو شکر داره خوب پیش میره
    شماها هم بجای اینکه الان پیداتون شه و تیشه به ریشه بزنید بهتره کمک کنید طرح بهتر اجرا بسه
    چرا درباره ظلمهایی که به ما راننده ها میشه چیزی نمینویسید؟

  • مسعود حمیدی 15 9

    باسلام
    جناب متقین عزیز،به عنوان یکی از فعالین بخش حمل و نقل با مبحث نگارش شده حضرتعالی کاملاً موافقم متاسفانه عدم آگاهی برخی از بازارگاه های حمل و نقل از فرآیند عملیاتی این صنعت موجب پدید آمدن چالش های جدید در این عرصه شده است،البته به شخصه با پدیدآمدن بازارگاه های حمل و نقل به هیچ عنوان مخالف نیستم،مشکل اصلی ضعف در دانش حمل و نقلی است که متاسفانه یک تیم it نمی تواند با بکارگیری یک فن آوری در این صنعت همیشه در حال تغییر بهبود در عملکرد حمل ونقل را ایجاد کند،در حال حاضر گویی مسیر دلال پروری از حالت سنتی به حالت مدرنیته و مبتنی بر فناوری تغییر کرده وشکاف بیشتری بین شرکت حمل و نقل و رانندگان کامیون ایجاد شده است که به هیچ عنوان با ادامه دادن این رویه نه تنها مشکلی از این صنعت برطرف نمی شود بلکه یک معضل به چالش های حمل و نقل اضافه می شود.

    • یوسف محمدی 5 7

      در پاسخ اقای حمیدی باید بگم که دلیلی نمی شود که شرکتهای نرم افزاری توانایی نوشتن یک برنامه خوب را نداشته باشند خروجی کار مهم است من نرم افزار باروان را دارم و چند نوبت تلفنی باهاشون حرف زدم یک سال هست که با تحقیقات و مطالعه روی این برنامه کار کردند و بسیار علمی و دقیق کار شده و خدا قوت بهشان میگویم و برای گرفتن حق رانندگان زحمت کش ایران

    • سید رسول میرمحمدی 5 9

      یکی از بزرگترین مزایای بازارگاه الکترونیکی، ایجاد شفافیت در اقتصاد حمل و نقل و قطع ید دلالان سودجو و واسطه های غیر ضروری است که مثل خوره افتاده اند به جان حمل و نقل کشور و جیب رانندگان زحمتکش را خالی و خالی تر می کنند و از این بزنگاه بعضی به اصطلاح شرکت های باربری سودجو و خطاکار احساس خطر می کنند و منافع خود را از دست رفته می پندارند. جناب حمیدی، شما فعال در چه بخشی از حمل و نقل هستید؟ از پیام شما مشخص است که شما فعال در یک شرکت حمل و نقلی هستید و هرگز نمی توان باور کرد که امثال شما به فکر بهبود حمل و نقل کشور و منافع رانندگان عزیز و رنجدیده باشید!!!
      متأسفم که اینرا می گویم اما نه شما و نه جناب متقین اطلاع دقیقی از حال و روز حمل و نقل کشور ندارید، و جای تعجب است که چقدر از پیشرفتهای نوین حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته و مدرن بی خبر هستید، برخی از شما گمان می کنید حمل و نقل یعنی پدال گاز و ترمز و برخی نیز فکر می کنید حمل و نقل یعنی بارنامه بیشتر و سودجوئی بهتر!
      پیشنهاد می کنم به شماره 368 ماهنامه صنعت حمل و نقل صفحه 31 مراجعه کنید و راجع به بازارگاه های الکترونیکی و نقش ویژه آنها در تحول در صنعت حمل و نقل اندکی مطالعه کنید، سپس قلم فرسایی نموده و وقت دیگران را بگیرید.

  • محمد قاهری 10 7

    اگر در بدترین شکل هم به بازارگاه ها نگاه کنیم سود بازارگاه ها زمانی محقق میشه که بتونند رانندگان که رکن اصلی حمل بار در کشور هستند رو پیشرفت بدهند و برای این قشر زحمت کش سود آوری کنند.
    پیشنهاد می کنیم به جای تخریب، به نقد سازنده بپردازید که با تکمیل و اصلاح تن کیلومتر بتونیم گامی در جهت خروج حمل و نقل از شکل دلال بازی و نا شفاف کنونی برداریم

  • علی صانعی 5 6

    کاملا مشخص است کسانی که نان خود را در حال آجر شدن می دانند یعنی دلالان بار از ترس حذف شدن به تکاپو افتاده اند و علیه بازارگاه ها متحد شده اند. اما این راه به جایی نمیرسد. همیشه شفافیت و صداقت است که پیروز میشود نه تفرقه افکنی و دروغگویی

  • مهران پورمحمدی 6 6

    ای کاش رسانه تین نیوز بجای پرداختن به این فضاسازی های غیر حرفه ای، بانی خیر می شد و یک میزگردی با حضور کارشناسان بازارگاه ها، کارشناسان طراح تن بر کیلومتر و منتقدین این دو حوزه تشکیل می داد و محتوای آن را منتشر و رسانه ای می کرد. آخر رسانه های ما کی می خواهند مترقی شوند و رویکردی اتخاذ کنند که به درد جامعه بخورد و گرهی از کار جامعه باز کند.
    چرا تین نیوز عدالت رسانه ای را رعایت نمی کند؟ چرا فرصت نقد هر چند غیرکارشناسی داده می شود اما فرصت جواب به متخصصین بازارگاه ها و کارشناسان تن بر کیلومتر داده نمی شود؟

  • م.م 0 0

    داشتن سواد ای تی وعنوان دکترومهندس برای خروجی درست کافی نیست .این مقاله مثال کاملا واضحی را بیان کرده مبدا البرز به مقصد شهرهای غربی استان مازندران صدها وبلکه دهها صد مسیر است که این نرم افزا اشتباه کرایه رامحاسبه میکند وانها هیچ اطلاعی از مسیر واقعی ندارند حالا چه میز گرد بگذارند وچه نگذارند .حرف حق تلخ است .

  • علینقی (پرویز) فاریابی دوست 3 4

    سلام باتوجه به مطالب اقای متقین در خصوص نشر اطلاعات کامل نشده سئوالی مطرح شده که چرا این امر انتشار پیدا کرده ؟چرایی انرا
    مسئولین ذیربط باید پاسخ گو باشند با توجه به فرمایشات مسئولین ،نرخ ها میبایست دور از دسترس افراد عادی باشد ،متقتضی است تا به این امر رسیدگی شود

    • یحیی عمادی کهنوجی 2 0

      منظور شما چیست؟
      اینکه هر راننده ای بتواند نرخ حقیقی تن بر کیلومتر مسیر خود را شفاف بداند به نظر شما بد است؟ آیا فرمایش شما زمینه فساد مجدد در این زمینه را فراهم نمی کند؟ وقتی راننده نداند تن بر کیلومتر چیست و ابزاری صادق در دست نداشته باشد که نرخ حقیقی هر مسیر را مشاهده کند، به راحتی سودجویان سر او کلاه می گذارند و نرخ های جعلی را به اسم تن بر کیلومتر به او غالب می کنند.
      فأین تذهبون؟ شما کجا دارید می روید؟ دنبال چه هستید؟

    • رضازاده 2 0

      جناب آقای فاریابی دوست
      اصلا هدف شفاف سازی قیمت ها برای راننده زحمت کش هست سالهاست تعیین قیمت دست واسطه ها و شرکتهای حمل ونقلی است حالا که قیمتها دارد شفاف می شود به عده ای برخورده است چرا ناراحت هستید

  • محمد مهدی هراتی زاده 1 2

    با سلام من واقعا متوجه نشدم مسولین چگونه ورود به مباحث نرخ‌گذاری و تعرفه خدمات حمل و نقل چه دربستی یا تن کیلومتر شده اند؟ آیا با سیاست‌های اصل 44 و ابلاغیه رهبری در اقتصاد مقاومتی و مفهوم توسعه و رشد با چشم انداز سند بیست ساله که رقابت پذیری در مناسبات بازار و جاذبه سرمایه گذاری بدلیل توجیه اقتصادی موافقت دارد یا نه؟! نرخهای دستوری خروجی کارشناسی و آنالیز درآمد هزینه و بهره وری است؟
    بله حاکمیت حق دارد نرخ حمل به قیمت تمام شده وفق نظر کارشناسی و خروجی توافقات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با ملاحظات قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را اعلام نماید و در صورت عدم توازن مابه تفاوت را یارانه بپردازد!!
    اما کدام خدمات؟ خدمات عمومی کارگزاری در نظام توزیعی..
    پس چرا حوزه خدمات اختصاصی محصول پیمان و تعهدات را تفکیک نمی گردد و موانع حوزه باربری طرف پیمان مرتفع نمی شود!؟
    چرا سود منطقی و سوخت سرمایه اولیه ناوگان در محاسبات نرخ به قیمت تمام شده لحاظ نمی گردد!!
    اصلا رقابت برای چیست؟ فقط هرکس کارمزد و پورسانت بالا تر بپردازد!..
    رقابت باید چهار چوب مشخص با خروجی بهره وری و مدیریت بهینه در محدوده زمان و خواب سرمایه هدفگذاری شده باشد

  • رضا رادفر 3 2


    باسلام
    قابل توجه دوکانون کارگری وکارفرمایی رانندگان وکامیونداران کشور .
    دراین برهه زمانی که بستر اجرای نحوه کشف قیمت حمل کالای جاده ای بشیوه تن کیلومتر فراهم گردیده است واز طرفی اجرای صحیح ان ونیز رفع موانع ومشکلات اجرایی طرح وارتقا شیوه ها ورفع تنگناها خواست عمومی همه دست اندر کاران است، به نظر میرسد تشکیل یک کمیته ویژه از صاحب نظران این امر توسط دوکانون کارگری رانندگان وکارفرمایی کامیونداران برای حفظ وحراست از دستاوردهای این طرح ونظارت مستمر وپیگیری مراتب برای جلوگیری از هرنوع سو لستفاده ضروری بنظر میرسد
    لذا بدینوسیله تقاضا میشود نسبت به تشکیل کمیته ویژه تن کیلومتر با دبیرخانه مستقل برای بررسی وپیگیری مشکلات بصورت متمرکز وایجاد صدای واحد وجلوگیری از اعمال سلیقه وپراکندگی اقدام عاجل مبذول فرمایید .
    باتشکر م.م

  • محمد ازغدی 7 2

    اقای یحیی عمادکهنوجی سلام
    اینکه میفرمایید از نرم افزار استفاده میکنید وسود میبرید بسیار خوب است .
    ولی ایا دراین مقاله که داشتن ابزار راستی ازمایی را برای همین اعداد وارقام وفواصل بین مبدا ومقصد ونیز داشتن دانش واطلاعات از محدودیت های مسیر وجاده راخواسته است که حرف بسیار منطقی ودرستی است تا هرکس از راه رسید نتواند سند این کار را بزند بنام خودش .
    ووقتی هیچ کنترلی درمیان نیست معلوم است که شرکتهای فضای کسب وکار الکترونیکی جایگزین دلال ها میشوند وهیچ سودی برای راننده ندارد .

  • علینقی (پرویز )فاریابی دوست 0 0

    جناب رضا زاده ظاهرا شما ناراحت شدید اگر فرمودید چرا وچطور تعیین کرایه بدست واسطه ها و شرکتها افتاد؟بقیه مسائل روشن میشود ،تعیین نرخ لاستیک و نرخ لوازم چه زمانی انجام شد ؟ببینید دوست عزیز در این مورد سازمان میبایست به عنوان متولی حمل ونقل اقدام میکرد ،که نکرد وحالا نیز شرایط اونطوری نیست که انتظار میرود ولی بنده به شروع ان خوشبین هستم ومعتقد هستم از کارشناسان خبره واساتید اقتصاد و دیگر افراد اگاه در بخش اقتصاد باید بهره جست تا شرایط به گونه ایی بشود که حمل ونقل توجیح اقتصا دی داشته باشد

  • علینقی (پرویز)فاریابی دوست 3 0

    سلام بر اساس مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری در نشست 209وبراساس خواسته رانندگان جان برکف، زندگی بربادرفته ،وخسته از رفت و امد های بی اثر برای خود،به ثبت رسیده است ،وبرابر همین دستورالعمل وائین نامه که در حکم قانون است عملیات اجرایی ان را کلید خواهد زد هرچند در ابتداممکن است همه موارد مصوب بنا بدلایلی کامل نشده باشد ،انچه در نگاه شورا امده بسیار جالب ومنطقی و واقعیست ونگاه کاملی دارد به سرمایه و سرمایه گذار ..... شورای محترم سازمان راهداری را موظف کرده نرخ را محاسبه کند یعنی بر اساس پارامتر های موثر وبه ادارات تابعه اعلام نماید در این راستا وظاهرا سازمان با تشکل ها توافقی داشته (برای بنده سئوال است که چگونه قبل از تعیین پارامترها وعوامل موثر توافق انجام گرفت؟ چرا که معتقد هستم در این زمینه الزام اساتید واقتصاد دان نیاز است تا بررسی کننده شرایط باشند)با توجه به اعلام نرخ نهایی بر اساس تن کیلو متر به تفکیک مسیر ...و توافق نهایی تشکل ها و شرکتها وجهت اعمال در سامانه مدیریت بارنامه و بررسی ان وبروزرسانی بودن وتغییر محتویات نرخ ،این سازمان راهداری است که در هنگام صدور بارنامه و الزامات ان ثبت کرایه خواهد کرد واین امر از اختیارات سازمان است و مسئولیت تشکل ها معطوف شد به حسن اجرای نرخ ها ،از متن مصوبه اینطور مستفاد میگردد که سه جانبه گرایی در ان هست یعنی سازمان و تشکل ها و شرکتها ،پس ورود هر شرکتی به هر عنوان در مقوله تن کیلو متر غیر قانونی است لذا از سازمانهای بازرسی و ارگان های مرتبط تقاضا دارم وارد شوند وجلو گیری نمایند از مداخله شخصیت های غیر مرتبط شایسته است دوستان و بزرگان بنده در کانونهای کشوری موضع خود را هر چه سریعتر اعلام دارند

  • مرتضی 1 0

    دوباره به نفع باربری شد الان بارنامه میزنن مثلا ۱۹۰۰ کل بارنامه بعد کمیسیون ۳۰۰ میبره اخر هم یه برگه مینویسن کرایه در مقصد ۱۵۰۰ یعنی دریافتی راننده از اصفهان تا قم شده ۱۲۰۰ حالا دوباره باربری حق راننده رو به طریقی دیگه میبره

  • محسن متقین 3 0

    ،از متن مصوبه اینطور مستفاد میگردد که سه جانبه گرایی در ان هست یعنی سازمان و تشکل ها و شرکتها ،پس ورود هر شرکتی به هر عنوان در مقوله تن کیلو متر غیر قانونی است لذا از سازمانهای بازرسی و ارگان های مرتبط تقاضا دارم وارد شوند وجلو گیری نمایند از مداخله شخصیت های غیر مرتبط شایسته است دوستان و بزرگان بنده در کانونهای کشوری موضع خود را هر چه سریعتر اعلام دارند( علینقی فاریابی)

    دراین متن نامی از شرکت خاصی برده نشد ه است ولی ظاهرا این مقاله موجب شده تا جوابیه ای از یکی از شرکتها درهمین تین نیوز منتشر شود که سراسر تبلیغ است وبزرگ نمایی کاری که اصلا مربوط به ان شرکت نبوده وفقط یک مشاور بوده ومسئولیتی متوجه لنها نبوده ولی تن کیلوتر را کرده است ابزار تبلیغاتی برای منافع اینده وانحصاری کردن ان .

  • اصلان محمدی 0 0

    با گذشت سه ماه هنوز آقایان حتی یک جلسه نگذاشته اند تا مشخص شود خروجی این طرح چه بوده ونواقص آن را بررسی کنند وظاهرا حالا که تحت فشار مجبور به اجراشده اند خوشحال شده اند که در این بازاربی باری رانندگان را ناراضی کنند واز اعتراض احتمالی آن ها کمال سو استفاده را ببرند .