| کد خبر: 40967 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ دلایل انحلال شورای حمل و نقل همگانی

تین نیوز| شورای حمل و نقل همگاني در دی ماه سال 1390 كار خود را در حالی آغاز كرد که پیش از آن مرجعی که متخصصان حمل و نقل خصوصا حمل و نقل عمومی به طور مستمر و منظم برای تبادل نظر گردهم آیند، وجود نداشت. حال چه بر سر این شورا آمده که موسس آن ناگزیر ار انحلال آن شده است؟  موسس شورای حمل و نقل همگانی در گفتگو با تین نیوز به این پرسش، پاسخ داده است.

مهرداد تقی زاده در خصوص چرایی و چگونگی منحل شدن شورای حمل و نقل همگانی به تین نیوز گفت: به رغم تمام تلاش ها برای ادامه حیات این شورا، اما، همکاری درون سازمانی خوبی برای ادامه کار بین برخی اعضا وجود نداشت.

وی با بیان اینکه حمل و نقل شهری تحت نظر شهرداری ها و برون شهری نیز در حیطه اختیارات وزارت راه و شهر سازی است، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات در حوزه حمل و نقل گاهی بدون متولی است و باید مرجعی در کشور وجود داشته باشد که خارج از چارچوب دولت به آن بپردازد.

به گفته تقی زاده، شورای حمل و نقل همگانی یک مرجع فرابخشی بود که بحث های تخصصی و اقناعی در مدل های مختلف حمل و نقل و جمع بندی آنها در این بخش مدنظر قرار می داد.

رئیس اسبق شورای حمل و نقل همگانی گفت: عمده مباحثی که شورای حمل نقل همگانی به شور گذاشته شد عبارتند از:
- عبور قطارهاي برون شهري از درون شهرها و قرارگیری ایستگاه راه آهن در شهرها
- ضرورت تغییر نگرش در مورد سیستم های ریلی درون شهری
- وزارت حمل و نقل: نام، ادغام ، تفکیک و ....
- مکان مناسب برای پایانه های مسافری اتوبوس های برون شهری
- توسعه حمل و نقل همگاني كليدی ترين راه حلی كه هرگز به تنهايی كافی نيست
- به جای انتقال پایتخت باید شورایی با عنوان "شورای بررسی مشکلات پایتخت و راهکارهای رفع آن تشکیل شود.
 
تقی زاده خاطر نشان کرد: شورای حمل و نقل همگانی علیرغم گذشت تنها 2 سال  از عمر کوتاه خود بسيار فعالانه ظاهر شد و در این مدت اندک شش مصوبه فوق را با اجماع اعضا به تصويب رساند و آن را به كليه مراجع مربوطه اجرایی، قانونگذاری و... اعلام و اطلاع رسانی کرد.

وی افزود: از دی ماه 92 تا دی ماه سال جاری فعالیت اين شورا به حالت نيمه فعال درآمد و به علت مشغله اعضا، جلسات ماهیانه آن به صورت منظم برگزار نشد و این بی نظمی در برگزاری جلسات هیات رئیسه را برآن داشت تا شورا را از ادامه فعالیت بازدارد.
 
وی با بیان اینکه تمامی اعضا به مفيد بودن شورا و ضرورت استمرار آن واقف بوده و بارها اذعان داشتند كه جاي چنين شورايی در گذشته خالی بوده است و ای كاش زودتر تشكيل مي شد، افزود: در نهايت تعجب متوجه شديم كه برخي صاحبنظران عرصه حمل و نقل درون شهری و برون شهری حتی سالی 20 ساعت قادر نيستند برای تبادل نظر با همفكران و مخالفان نظر خود وقت اختصاص دهند.

تقی زاده از رایزنی های خود با برخی سازمان ها به منظور راه اندازی اتاق فکر ایران خبر داد و گفت: تلاش خواهد شد اعضا به گونه ای در آن پذیرفته شوند تا از تکرار چنین تجربه ناخوشایندی جلوگیری شود.

وی با ابراز تاسف از عدم حضور برخی کارشناسان در جلسات شورای حمل و نقل، خاطر نشان ساخت: شاید خلاء وجود چنین شورایی اهمیت وجود آن را بر همگان آشکار سازد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با سلام ایشان چکاره بودند که شورا را منحل کنند؟ مگر همه کاره شورا ایشانند؟ برخی مواقع افراد جا و موقعیت خود را نمیشناسند. به نظرم خود ایشان مسئول بی نظمی بودند.

  • 0 0

    آقای دکتر تقی زاده خیلی زحمت کشیدند. حیف بود که این حرکت متوقف شد.

  • یک عضو شورا 0 0

    یک شورا نباید با خط مشی و سلایق فردی اداره شود و تشکیل یا منحل شود این شورا با همت آقای دکتر تقی زاده فعال شد و زیر نظر دکتر تقی زاده فعالیت مثبت و قابل توجهی داشت دکتر تقی زاده به حضور اعضا در جلسات مقید است و به نظرم وسواس بیش از حد دارد یعنی آنکه اگر فردی چند جلسه حاضر نباشد اصلا عضویت وی و دعوت از وی برای جلسات را قطع می نماید حالا هم از اینکه تعداد اعضای محذوف بالا رفته ناراحت شده و کلا شورا را منحل کرد این یعنی وسواس بیش از حد این مقررات انضباطی در خور نهادهای غیرانتفاعی نیست در کشورما در فعالیتهای مختلف مردمی و غیرانتفاعی این عارضه یعنی حضور پراکنده برخی از اعضا وجود دارد و شاید طبیعی باشد و نباید در مقابل این عارضه حکم به انحلال شورا داده می شد آیا تصمیم به انحلال تصمیم فردی ایشان بوده یا تصمیم گروهی؟ در متن نوشته شده که اعضا به ضرورت استمرار فعالیت شورا معتقد بودند آیا با وجود پراکندگی حضور برخی از اعضا در جلسات شورا امکان ادامه فعالیت شورا وجود نداشت؟ آیا بهتر نبود بجای انحلال شورا به فکر آسیب شناسی فعالیت شورا و جذابیت بیشتر آن یا تشکیل کارگروه های تخصصی یا ایجاد مکانیزم تشویقی و تنبیهی متناسبی برای غیبت اعضا بودند؟ با انحلال شورایی که موثر ومفید بود یک برند از دست رفت و تجربه تلخی از ناکامی بین اعضا ایجاد شد حالا دکتر می خواهد نهاد یا شورای جدیدی تشکیل دهد که حتما در مقررات عضویت آن مقررات سختگیرانه برای حضور اعضا در جلسات را درج می نماید این انضباط مفید است ولی باعثمحدودیت در دامنه اعضا می شود

  • 0 0

    دوست عزیز! آیا جنابعالی از ایده تشکیل این شورا که توسط چه شخصی مطرح شد، مطلع هستید؟! آیا می دانید چقدر رایزنی، مذاکره حضوری و رفت و آمدها توسط آقای تقی زاده انجام گرفت تا کم کم تبدیل به این شورا شد؟! ایشان آنچه را که خود طرح ریزی و اجرا نموده بود(و صد البته با همکاری صاحب نظران) منحل نمود تا بدست افراد کم سواد و موج سوار!! نیافتد.

  • منتقد دلسوز شورا 0 0

    کسی منکر زحمات آقای دکتر تقی زاده نیست اما ماشالله سر ایشان هم آن قدر با عناوین و پست های مشاور قالیباف و مشاور پورسید آقایی و اتاق فکر ریلی و مرکز اطلاعات حمل و نقل و این کارگروه و آن کارگروه شلوغ است که برای همین جلسات شورا یک دستور جلسه ساده قبلی ارایه نمی شود یا نیروی انسانی که هماهنگی های لازم را انجام دهد تا خودشان شخصا درگیر مسایل اداری نشوند. به نظرم نظم بخشی به یک سری مسایل ساده و ظاهرا جزیی، خیلی مهم است. به هر حال خود این موضوع هم بحثمدیریتی است. نکته دیگر تاثیرگذاری مصوبات و نکات مطرح شده بر اجرا و سیاستگذاری است که به نظر من فقط و طرح و انتقال آن به مجریان چاره کار نیست. چون می دانم دکتر تقی زاده انسان بزرگواری هستند و جنبه نقد دارند عرض کردم اما همه اینها دلیل کم لطفی سایر متخصصان و اعضای جلسه نمی شود.

  • 0 0

    خدمات آقای تقی زاده و اعضای محترم شورا در این چند سال بدون چشم داشت مالی(به واقع رایگان) با پشتوانه های بسیار بالای علمی، تجربی، به روز و دور از مصلحت اندیشی های کور کورآنه، منتقی و واقع بینانه بود. همگان نیک میدانند در سالهای اخیر کم نبودند کمیته ها، سمینارها و یا شوراهای فرمایشی که در هر گوشه وکنار متولد شده رشد کرده و بعد از تحمیل هزینه های آنچنانی بدون آنکه خروجی قابل اعتنایی داشته باشد ویا اینکه سوالی از آنها بشود که خروجی شان چه بوده؟

  • کارشناس 0 0

    زحمات دکتر تقی زاده و فکر و ایده های ناب ایشان فوق العاده است. حیف که عده ای قدر نمی دانند. نظرم و ترتیبی که ایشان قایل هستند هم بسیار عالی است(ای کاش همه مدیران اینجوری بودند). کار خیلی خوبی کردند که شورا را منحل کردند تا از این به بعد این حرکات و جسات جدی گرفته شود.

  • هرمیداس پورزند 0 0

    شوراهای تخصصی، اتاق‌های فکر و میزگردهای سازمان‌های مردم‌ نهاد زاییده از دل جامعه با حضور اعضاء برگزار می‌گردد. اعضاء به‌عنوان خبرگان، گرانبهاترین دارایی خود(تجربه، تخصص، دانش و وقت) را در طَبَق اخلاص نهاده بدون چشم‌داشتی در اختیار هم‌فکران و النهایه آحاد جامعه قرار می‌دهند. امروزه با ازدیاد دغدغه‌های فکری مردمان این سرزمین وقت گذاشتن برای حضور فیزیکی در چنین جلساتی اوج ایثار و خودگذشتگی است. یک پای راقم در بنادر شمالی و کشورهای آن‌سوی آب‌های خزر و پای دیگر در بنادر جنوبی و سایر کشورهاست و در دفتر تهران فلج و بی‌پا نای نفس کشیدن ندارم در عین به‌غایت راغب جهت حضور در چنین مجامعی و بهره‌مندی از تجربیات و دانش بزرگواران تداوم عمر چنین جلساتی به هوشمندی مدیران برگزار کننده آن و نیز عوامل جاذب برای حضور اعضاء دارد. در بسیاری از دهات و شهرهای کوچک کشور چنین جلساتی(نه با این نام و عنوان) سالیان متمادی است که برگزار می گردد. نظیر هم اندیشی در قهوه‌خانه‌های روستاهای دور افتاده، جلسات روضه هفتگی و … در صنعت حمل‌و‌نقل کشور سه نسل متفاوت حضور دارند. متخصصین با تحصیلات عالی، مدیران اجرایی و مدیران عملیاتی و دیوار بلند عدم فهم همدیگر متخصصین آن چنان نظرات فنی و غامض اظهار می‌کنند که عامه جامعه صنعت حمل‌ونقل از فهم و درک آن عاجزند. مدیران اجرایی در گیر و دار حفظ مسئولیت و نظم به امور گرفتارند. امروز در یک مورد یکی از مدیران اجرایی این صنف به سبب کثرت دغدغه‌های فکری عبارت " سیستم‌های اطلاعات مدیریت حمل‌و‌نقل " را بعد از هفت بار تکرار و تمرین به درستی بازگو کردند. مدیریت سیستم‌های اطلاعات حمل‌و‌نقل اطلاعات سیستم‌های مدیریت حمل‌و‌نقل مدیریت اطلاعات سیستم‌های حمل‌و‌نقل و… و نسل مدیران عملیاتی که به‌رغم داشتن تجربیات گرانبها از دانش روز صنف خود غافل گشته‌اند. لذا نخست باید راهکارهای تفهیم همدیگر را یافت تا نتیجه این چنین جلساتی عملی گردد. و جذبه‌های لازم برای حضور اعضاء را فراهم نمود. در یکی از کشورهای همسایه این‌ چنین جلساتی با نام اتاق فکر آدم‌های هوشمند، انسان‌های با فکر، با هزینه و حضور عالی‌ترین مقام اجرایی موضوع مربوطه برگزار می‌شود اخیراً با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرا در واقع متولی برگزاری چنین جلساتی مقامات رسمی هستند و منت حضور متخصصان خصوصی را می‌کشند. حضار بعد از دو روز جلسه رسمی، پنچ روز هفته را با هزینه مجریان به استراحت و گردشگری می‌پردازند. لذا جهت تداوم برگزاری چنین جلساتی باید مقامات رسمی را درگیر نمود. بسیاری از نهادهای رسمی دارای استراحتگاه‌هایی در شهرهای مذهبی، گردشگری هستند. می‌توان در ایام خلوت جهت برگزاری چنین جلساتی از امکانات آنان بهره جست. یا از سرویس‌های حمل‌و‌نقل رایگان برای حضور اعضاء در مکان‌های مشخص شده بهره‌مند شد. رغبتی برای حضور اعضای متخصص باید فراهم شود. و نیز با گسترش قابلیت‌های فضای مجازی می‌توان فرصت حضور و اظهار نظر برای متخصصان در چنین فضایی را فراهم ساخت و یا برگزاری جلسات غیرحضور فیزیکی با دریافت فایل صوتی و تصویری اعضاء و یا برگزاری ویدیو کنفرانس برای استمرار حضور اعضاء و …

  • یلدا نوربخش 0 0

    اخیراً نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای برگزار گردید اینجانب نیز به عنوان مستمع آزاد در این همایش حضور یافتم. چیزی نفهمیدم(شاید از آی کیو بوده است) راستش را بخواهید هیچی از نفس عمل برگزاری چنین همایشی نصیبم نشد. اگر قرار بود وزیر محترم و مقامات رسمی سخنان گهربار را ایراد فرمایند آن بزرگواران می توانستند بیانات کلیشه‌ای خود را طی یک کنفرانس مطبوعاتی بیان نمایند و یا اگر مقرر بود مقالات فرهیختگان این جمع منتشر شود. نیازی به برگزاری چنین همایش پرهزینه‌ای نبود. مقالات بزرگواران در اینترنت منتشر شده بود. شاید راقمان این مقالات بخواهند به هنگام استخدام و یا ترفیع در رزومه خود بنگارند ۷ - ارائه مقاله در نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای این روزها به مقالات منتشره در مجلات آی اس آی اعتباری نیست چه برسد به همایش های محلی دوران برگزاری همایش و کنفرانسهای تخصصی با بودجه ملی سالیان درازی است که منسوخ شده است. همایش هایی برگزار می گردد اما با اسپانسر خصوصی که درصدد تبلیغ خود(کالا، خدمات، افکار و …) هستند نه با بودجه دولتی و یا همایش هایی برگزار می گردد با حمایت و پشتیبانی مقامات رسمی جهت هم اندیشی متفکران و متخصصان جدا افتاده از هم سخنوران همایش مذکور همگی همکار و یا همکلاس هم بودند. و موضوعات مطروحه در مقالات منتشره نیز قبلاً در دسترس عموم قرار گرفته بودند… در هر حال مراد و مقصود راقم حیف و میل شدن بودجه های ملی است. برگزار کنندگان آن همایش می توانستند جزء اندکی از بودجه مذکور را در اختیار یکی از شرکت های خصوصی گردشگری نهاده و درخواست نمایند اعضای شورای فلان صنف را ببرید به بندر سیراف، بندر بوشهر، بندرعباس؛ یکسال زحمت کشیدن حداقل از موقعیت مناطق مذکور آشنا بشوند مناطق دیدنی کشور را ببینند نظر بدهند هم اندیشی کنند. همایشی یک روزه ای تحت عنوان وقف و کتابخوانی کودکان محروم چندی قبل برگزار شد راقم نیز به اکراه اما به اصرار مجریان در آن همایش حضور یافتم در بین صرف نهار از یکی از مجریان از هزینه برگزاری همایش سوال کردم فرمودند ۱۹۰ میلیون تومان شده است. با خود اندیشیدم مرد مومن با این پول می توانستید یک کتابخانه در مناطق محروم ساخته و در اختیار کودکان طالب علم و دانش قرار دهید.

  • زهیر صادقی 0 0

    چند ماه قبل یکی از دوستان از مرکز پژوهش های مجلس اطلاع دادند لایحه‌ای در خصوص افزایش محدوده جغرافی یکی از مناطق آزاد ارائه خواهد شد از این رو مرکز پژوهش های مجلس پیگیر انجام پژوهشی در خصوص ظرفیت های توسعه آن منطقه است حق الزحمه خوبی هم پرداخت خواهد شد اگر فرصتی دارید بسپارم آماده اش کنید. به سبب مشغله زیاد و کهولت سن از ایشان پوزش طلبیدم. بعد آن در یکی از شبکه های مجازی تالار گفتگوی راه اندازی شد. در خصوص … و توسعه و اینجانب نیز توسط مدیریت تالار دعوت شده بودم آخر هر شب یک ساعتی به مطالعه نوشته ها و نظرات فرهیخگان همشهری می گذشت. و واقعاً هم نظرات به غایت نغز و متین. حتی یکی از همشهریان که عمری در مناطق آزاد دبی، کره جنوبی و استرالیا سپری نموده بودند یکی از ایام اعلام کردند تمامی تجربیات خود را نگاشته و در اختیار اعضا خواهد گذاشت و ایامی دیگر اعلام کردند کل آن نوشته ها را به ایمیل مدیریت تالار ارسال کردند. از یکی از اعضای فعال تالار نیز نوشته در خصوص گردشگری در آن منطقه در سایت تین نیوز منتشر شده بود. در هر حال گذشت. دو و سه هفته قبل بی خبر تالار غیرفعال گردید. بعد برخی دوستان اعلام کردند که مدیریت تالار اعلام فرمودند که مباحثجمع بندی شده و به اتمام رسیده است. هفته قبل جهت کاری به مجلس رفته بودم و پیش آن دوست نیز رفتم احوال پرسی و از هر دری سخنی، جزوه ای را نشانم دادند در خصوص همان موضوع پژوهشی، ورق زدم، نوشته ها چقدر آشنا بودند. با مراجعه به بایگانی تالار مذکور مشاهده گردید کل جزوه به روش کنترل سی و کنترل وی از همان مباحثتالار تالیف شده است. کار را آن کرد که تمام کرد. مدیریت تالار در طی یک ماه چند ده میلیونی را عاید شده بودند. در هر حال قیاس مع الفارق بود. یکی از دوستان در خصوص ایجاد انگیزه مادی و معنوی برای اعضای چنین محافلی نوشته بودند. اینجانب پیشه شریف فرهنگی را اختیار نمودم و در حال حاضر جلسه در ظاهر دو ساعته و در عمل یک ساعت و نیم تدریس خصوصی اینجاب سیصد هزار تومان است یعنی در سه ساعت عایدی اینجانب ششصد هزار تومان می شود. اگر در این ترافیک سه ساعت وقت خود را صرف شورا کنم آن مبلغ را از دست خواهم داد. لذا تا زمانی که انگیزه مادی و معنوی برای حضور اعضای در چنین محفلی فراهم نگردد. بعد از چندی از هم خواهد پاشید. آقای تقی زاده بزرگوار را فقط از طریق بیانات و نوشته هایشان در فضای مجازی می شناسم بی شک بزگوار و از سرمایه های ملی هستند. علی ای حال عنایت لازم مبذول فرمایند که در تشکل های شخصیت محور با یک سرماخوردگی ساده و عدم حضور ایشان کل جلسه تعطیل می شود. لذا جهت زایش دیگر بار این محفل نخست باید چند نفری مدیریت شورا را بر عهده بگیرند. آنگاه انگیزه های مادی و معنوی جهت حضور اعضا را فراهم سازند. " ببخشید دوستان! عیدی ناقابل آقای قالیبافِ جهت نهادینه کردن استفاده از وسایط نقلیه عمومی کارت استفاده رایگان یکساله از مترو برامون ارسال کردند. " " پیامک آمد. اعضای محترم لطفاً فهرست اعضای خانواده خود را جهت مسافرت به بندرعباس اس ام اس کنید. به پیشنهاد مدیریت شورا و پیگیری های آقای سعید نژاد(مدیرعامل سازمان بنادر) معاون اول ریاست جمهوری جهت مراسم کلنگ زنی فاز سوم اسکله بندرعباس عازم آن شهر هستند. جهت سپاسگزاری از زحمات همکاران و نیز بهره مندی از نظرات بزرگواران در محل، همگان را با هزینه دولت به بندرعباس دعوت کرده اند. " و …