| کد خبر: 144587 |

◄ راهکارهایی برای تقویت تشکل‌های صنفی رانندگان ناوگان جاده‌ای

همزمان با معرفی آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی بیانیه‌هایی از سوی انجمن‌های صنفی مختلف از همه بخش‌های حمل‌ونقل در حمایت از او منتشر شد که انجمن‌های صنفی مرتبط با کامیونداران نیز از جمله آنها بود و در حالی‌که در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای، موجی در نقد این گونه بیانیه‌ها به راه افتاده بود، این موضوع نیز مورد پرسش قرار داشت که آیا به راستی کلیدداران این انجمن‌ها نمایندگان افکار و خواسته‌های فعلان این بخش هستند.

تین نیوز

 

انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران و انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان تنها مراجع رسیدگی به امور کامیون داران و رانندگان ناوگان باری حمل‌ونقل جاده‌ای هستند، اما آنچه موجب شد این مراجع ذیصلاح یک ‌بار دیگر به موضوع روز گفتمان فعالان این بخش تبدیل شوند، چیزی جز معرفی وزرای دولت دوازدهم و انتخاب عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی نبود.

به گزارش تین‌نیوز، هم‌زمان با معرفی آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی بیانیه‌هایی از سوی انجمن‌های صنفی مختلف از همه بخش‌های حمل‌ونقل در حمایت از او منتشر شد که انجمن‌ صنفی مرتبط با کامیونداران نیز از جمله آن‌ها بود و در حالی‌که در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای،  موجی در نقد این‌گونه بیانیه‌ها به راه افتاده بود، این موضوع نیز مورد پرسش قرار داشت که آیا به‌راستی مسئولان این انجمن‌ها نمایندگان افکار و خواسته‌های فعلان این بخش هستند؟ دلیل بروز این پرسش هم آن بود که تعداد زیادی از رانندگان به عملکرد آخوندی نقد داشته و در آستانه جلسات رای اعتماد، کمپینی نیز در مخالفت با وی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده بودند که در تناقض با بیانیه‌ای بود که به نمایندگی از همه اعضای صنف رانندگان از آخوندی حمایت کرده بود.

در بعضی از گروه‌های مجازی حتی موضوع از این پرسش هم فراتر رفت و نظرسنجی در مورد عملکرد و میزان رضایت‌مندی اعضای این گروه‌ها از رئیس یکی از این انجمن‌ها صورت گرفت و اگرچه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نتیجه نظرسنجی حکایت از نارضایتی اعضا داشت اما هیچ‌یک از این اقدامات نتوانست صدای آنان را به گوش مسئولان برساند.

شاید به همین دلیل بود که رانندگان بخش بار جاده‌ای به این نتیجه رسیدند که برای احقاق حقوق و رسیدن به خواسته‌هایشان قبل از آن‌که به مخالفت با وزیر راه و شهرسازی و اقدامات او بپردازند باید افرادی را روانه انجمن‌های صنفی خود کنند که نماینده واقعی این قشر بوده و در اهداف، افکار، نیازها و ... مشابهت قابل‌توجهی با آنان داشته باشند. به این دلیل بود که در اقدامی دیگر در شبکه‌های مجازی خواستار ارائه نظر اعضا در مورد راهکارهای تقویت توان علمی و عملیاتی و برشمردن عوامل تضعیف انجمن‌های صنفی خود شدند.

به گزارش تین‌نیوز، در پاسخ به این پرسش، برخی از رانندگان عنوان کردند که برای تقویت بنیه انجمن‌ها باید افراد آگاه با دانش کافی و به‌خصوص دانش حقوقی در بدنه انجمن‌ها حضور داشته و در عین‌حال خود را از دریافت مشاوره تجربی و علمی بی‌نیاز ندانند و هیئت‌مدیره این انجمن‌ها  نیز به‌طور قطع باید دارای توان و تجربه مناسب برای پیشبرد اهداف رانندگان و - طبق اساس‌نامه-  دفاع از تضییع حق‌وحقوق این صنف باشد.

به اعتقاد آنان حضور افراد فاقد دانش و تک‌رو و همچنین نبود انسجام بین هیئت‌مدیره و اعضای صنف و وجود نفاق بین آن‌ها در کنار تطمیع و تهدید از سوی مراجع قدرت نیز توانسته است موجب تضعیف این تشکل‌های صنفی شود چرا که آفت قدیمی تطمیع و تهدید از گذشته مانند موریانه‌ای به جان تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون داران افتاده و گاهی آن‌‌چنان تشکل را دچار دگردیسی کرده که برخی انجمن‌ها عملاً دشمن اعضای خود شده‌اند.

آنان همچنین معتقدند رانندگان و کامیون‌داران به دلیل درگیری شغلی امکان نظارت مستمر بر عملکرد اعضا را ندارند و برخی انجمن‌‌ها نیز به دلیل عملکرد نامناسب، سطح سرمایه اجتماعی و اعتماد اعضا را کاهش داده‌اند.  به اعتقاد آنان بدون بودجه مالی نیز، هیچ انجمنی قادر نخواهد بود اهداف خود را پیش ببرد و چون نیاز مالی باعث تضعیف انجمن شده است،  هر  یک از اعضا که نیاز به همکاری یا همیاری در مواقع ضروری داشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، آنان همچنین بر این باورند که برای پیشبرد اهداف انجمن‌ها  برگزاری جلسات متناوب و کندوکاو در مورد مسائل حمل‌ونقل و جمع‌بندی و اقدام با مراجع و متولیان امور و پیگیری نتایج اقدامات جهت پیشبرد اهداف انجمن و خودباوری و همدلی و همرنگی لازم خواهد بود.

به اعتقاد آنان، دولت گذشته نه در حوزه حمل‌ونقل بلکه در همه حوزه‌ها تشکل‌های مردم‌نهاد را مورد بی‌مهری قرار داده که به نظر می‌رسد در دولت آینده انتخاب مسیری غیر از این مسیر ضروری باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیددلاورموسوی 0 0

    سلام خدمت مسئولین محترم..
    نظرسنجی موجود میباشد نتیجه..
    از ۶۶۰نفر که در نظر سنجی شرکت کرده اند ۹۶درصد مخالف مسئول کانون میباشند حتما ان۴درصد هم خطای ناآشنایی با نظرسنجی داشته..ویا چون نظرسنجی درفضای مجازی بوده افرادغیر صنفی رای داده باشند...اصل نظرسنجی در سایت موجود است درصورت لزوم ارائه خواهد شد..
    باتشکر از زحمتکشان تین نیوز