| کد خبر: 214191 |

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک

◄ قاچاق ترانزیت از سال 91 تاکنون به 200 مورد هم نمی‌رسد/ شرکت‌های حمل و نقل 10 درصد هم مقصر نبوده‌اند

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک، گفت: ترانزیت یک بیمار در حال احتضار است که یا باید آن را به حال خود واگذاشت یا او را نجات داد.

تین نیوز

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک، گفت: ترانزیت یک بیمار در حال احتضار است که یا باید آن را به حال خود واگذاشت یا او را نجات داد.

به گزارش تین نیوز نقل از وزارت راه و شهرسازی، مصطفی آیتی در نشست همفکری بررسی محدودیت‌ها و چالش‌های فراروی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه ترانزیت با بیان " امروز بعید است شرکتی تن به قاچاق دهد، به جرات می‌توانم بگویم شرکت‌های حمل و نقل 10 درصد هم مقصر نبوده‌اند" اظهار کرد: آمار قاچاق ترانزیت از سال 91 تاکنون به 200 مورد هم نمی‌رسد. همچنین میانگین کامیون‌های ترانزیتی که با اتهام قاچاق متوقف شده‌اند سالانه به 25 تا 30 مورد هم نمی‌رسد و در این موارد با حداکثر قاطعیت برخورد می شود. این آمار آماری نیست که بخواهیم روی آن مانور دهیم و فضاسازی کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه ترانزیت همواره از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و ما نیز باید بدون چون و چرا به این سمت حرکت کنیم. هر کس نیز مخالف این خواست باشد بر ضد ولایت فقیه حرکت کرده است.  در موضوع ترانزیت، اهداف قطعا فراتر از بعد اقتصادی است.

وی با قدردانی از تلاش‌های فعالان بخش خصوصی، ترانزیت امروز را موجودی در حال احتضار خواند و گفت: آمار دوماهه اخیر ترانزیت در کشور کاهش فاحشی را نشان می‌دهد. بیمار در حال احتضار را یا باید به حال خود واگذاشت و یا باید دست همت داد و او را نجات داد. منطق امر و مصالح نظام می‌گوید بخش خصوصی و دولتی باید ورای هیاهوی منفعت‌طلبان دست‌به‌دست هم دهند و مشکل را حل کند.

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران،یادآور شد: در قانون امور گمرکی سال 1350 و آیین‌نامه آن، تنها دو ماده وجود داشت و تلاش برای تدوین قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن به‌خاطر اهمیتی است که ترانزیت در ارکان نظام ما دارد و هر اقدامی که ما در جهت تضعیف ترانزیت انجام می دهیم آب ریختن به آسیاب دشمن است. در شرایطی که دشمن به دنبال بستن مسیرهای ترانزیتی ایران است و اگر نتوانیم در بخش خدمات توسعه بین‌المللی نقشی داشته باشیم باید این حوزه را کنار بگذاریم.

آیتی گفت:‌ امروز در سامانه‌های گمرک ساعت دقیق خروج کامیون از گمرکات ورودی ثبت می‌شود؛ وزن و نوع کالا مشخص است، اما مسیر تحت پوشش گمرک نیست. با این حال شرایطی را فراهم کرده‌ایم که کسی به راحتی نمی‌تواند قاچاق کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.