◄ معرفی پروژه راه آهن شیراز- بوشهر و اتصال جهرم به شبکه ریلی کشور
پروژه راه آهن بوشهر-شیراز یکی از پروژه های مهم و استراتژیک برای توسعه استان بوشهر و اتصال آن به شبکه ریلی کشور است.
پروژه راه آهن بوشهر-شیراز یکی از پروژه های مهم و استراتژیک برای توسعه استان بوشهر و اتصال آن به شبکه ریلی کشور است. این پروژه با هدف تسهیل جابجایی بار و مسافر و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه در حال اجرا است.
به گزارش تین نیوز ، مسیر ریلی شیراز–بوشهر به عنوان بخشی از کریدور شمال–جنوب، با بهره گیری از آنتن اتصال جهرم، نقش قابل توجهی در اتصال مراکز بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه دارد.
معرفی پروژه: راه آهن شیراز – بوشهر به طول 450 کیلومتر طراحی و در حال اجرا است که از این میزان حدود 310 کیلومتر در استان فارس و حدود 140 کیلومتر در استان بوشهر واقع شده است. مسیر راه آهن اتصال جهرم به شبکه ریلی کشور نیز 122 کیلومتر است. کل این محور ریلی شامل 21 قطعه است که 18 قطعه در راه آهن شیراز – بوشهر و 3 قطعه در آنتنی جهرم قرار گرفته است.
آخرین وضعیت اجرایی مسیر: در حال حاضر این مسیر ریلی در بخش زیرسازی حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اهداف و مزایا: بر اساس پیش بینی انجام شده در سال اول بهره برداری ، 800 هزار نفر مسافر و 3 میلیون تن کالا و در سال بیستم بهره برداری ، 2 میلیون نفر مسافر و 6 میلیون تن کالا در این مسیر جابجا خواهد شد.
اتصال بنادر به شبکه ریلی علاوه بر مزیت حمل مسافر بالاخص در زمینه حمل کالاو نفت و گاز و ترانزیت دارای اهمیت فراوانی است و از اهداف طرح ریلی اتصال استان بوشهر به شبکه راه آهن سراسری ، برقراری ارتباط ریلی بین استان های بوشهر و فارس و توسعه استراتژیک بوشهر است.
احجام عملیات اجرایی:
عملیات خاکی: 40 میلیون متر مکعب
اساس و زیراساس: 7 میلیون متر مکعب
بتن ریزی: 2.5 میلیون متر مکعب
آسفالت ریزی: 99 هزار تن
ابنیه فنی:
69 دستگاه پل بزرگ به طول 10380 متر، 1471 دستگاه پل کوچک به طول 4500 متر، 38 دستگاه تونل به طول 2474 متر و 24 دستگاه گالری به طول 2474 متر
وضعیت اعتباری:
ارزش روز: 400 همت
عوامل اجرایی پروژه:
پیمانکار: 13 پیمانکار
مشاور: 13 شرکت مهندسین مشاور
