ضرورت بازنگری در خط ۵ مترو تهران؛ توسعه خطوط ریلی حومه ای نیازمند تصمیمات عملیاتی دولت
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران بر ضرورت بازنگری در خط ۵ مترو و توسعه خطوط ریلی حومه ای با تصمیمات عملیاتی دولت تأکید کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به فرسودگی زیرساخت ها و ناوگان خط ۵ مترو، بر ضرورت بازنگری اساسی در این خط تأکید کرد و گفت: توسعه خطوط ریلی حومه ای تنها با تصمیمات عملیاتی و هماهنگی جدی دولت امکان پذیر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خط ۵ مترو تهران یکی از قدیمی ترین خطوط پایتخت است که به دلیل ماهیت بالاستی مسیر و حجم بالای تردد، دچار فرسودگی شده و نیازمند بازنگری جدی است.
وی افزود: این خط به دلیل استفاده از قلوه سنگ های خرد شده زیر تراورس ها به جای بتن، در معرض خردشدگی و فرسودگی قرار دارد و باید اصلاح مسیر بالاست به طور نوبه ای انجام شود. همچنین سیستم برق بالاسری این خط نیازمند بازدید و تعویض قطعات فرسوده است.
تشکری هاشمی با اشاره به وضعیت ناوگان گفت: واگن های مترو پس از پیمایش حدود یک میلیون کیلومتر باید به کارخانه برای تعمیرات اساسی (اورهال) اعزام شوند. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واگن های خط ۵ به این مرحله رسیده اند و اگر تعمیرات انجام نشود، مستعد بروز حوادث جدی خواهند بود.
وی همچنین به مشکلات رفاهی مسافران اشاره کرد و گفت: مبلمان داخلی، بدنه و ظاهر واگن ها باید بازسازی شوند تا رضایت شهروندان افزایش یابد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بخشی از مسیر خط ۵ در محدوده خارج از تهران قرار دارد و طبق قانون، شهرداری تهران تنها مجاز به هزینه کرد در حوزه استحفاظی خود است. این موضوع سال هاست بلاتکلیف مانده و نیازمند تعیین تکلیف میان استانداری البرز، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران است.
وی تأکید کرد: بازنگری اساسی در خط ۵ و سایر خطوط حومه ای مترو تهران باید در دستور کار دولت قرار گیرد. خطوطی مانند پرند، کرج، هشتگرد و اسلامشهر نیز نیازمند تصمیمات اجرایی و عملیاتی جدی هستند.
تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور شهردار تهران در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: این حضور تاکنون تحول بزرگی در حوزه حمل ونقل عمومی ایجاد نکرده است. سهم دولت در توسعه مترو و اتوبوسرانی بسیار اندک بوده و حتی در دوره هایی که شهردار عضو هیئت دولت نبود، شرایط بهتر بود.
وی یادآور شد: هنوز از فاینانس خطوط جدید، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، و کمک بلاعوض برای خرید ناوگان محروم مانده ایم. اگر حضور شهردار در هیئت دولت به استفاده از ظرفیت های بیشتر دولت منجر نشود، تفاوت چندانی میان بودن یا نبودن او در هیئت وزیران وجود نخواهد داشت.