| کد خبر ۳۰۹۰۹۱
کپی شد

چرا رانندگان تاکسی‌ های اینترنتی چندبار حق بیمه می‌ دهند ولی فقط یک‌ بار بیمه می‌ شوند؟

در صورت تصویب طرح جدید تامین اجتماعی برای بیمه اجباری رانندگان تاکسی های اینترنتی، رانندگان با هر سفر در پلتفرم های مختلف، چند بار حق بیمه پرداخت می کنند اما تنها یک بیمه برایشان ثبت می شود.

چرا رانندگان تاکسی‌ های اینترنتی چندبار حق بیمه می‌ دهند ولی فقط یک‌ بار بیمه می‌ شوند؟
تین نیوز |

در طرح جدید، سازمان تأمین اجتماعی پلتفرم ها را موظف کرده است که ۴ درصد از هر سفر را به عنوان سهم کارفرما به حساب این سازمان واریز کنند. این درصد ثابت، بدون توجه به اینکه راننده در چه پلتفرمی فعالیت می کند یا چند پلتفرم را هم زمان استفاده می کند کسر می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از عصر ایران،  در طرح جدید تأمین اجتماعی برای بیمه اجباری تمامی رانندگان تاکسی های اینترنتی، از تمامی سفرها ۴ درصد مبلغ کرایه به عنوان «سهم بیمه» کسر می شود. اما بررسی ها نشان می دهد در صورتی که راننده در چند پلتفرم فعال باشد، برای مثال در تپسی، اسنپ و ماکسیم، این مبلغ از هر سفر در هر پلتفرم جداگانه کسر می شود، در حالی که راننده تنها یک بار می تواند بیمه شود. به این ترتیب، یک راننده ممکن است چندین بار حق بیمه بپردازد، اما تنها یک بار از خدمات بیمه برخوردار شود؛ وضعیتی که نشان از یک باگ اساسی در مدل طراحی شده تأمین اجتماعی دارد.

نظام چندپلتفرمی، اما بیمه تک پلتفرمی

 در طرح جدید، سازمان تأمین اجتماعی پلتفرم ها را موظف کرده است که ۴ درصد از هر سفر را به عنوان سهم کارفرما به حساب این سازمان واریز کنند. این درصد ثابت، بدون توجه به اینکه راننده در چه پلتفرمی فعالیت می کند یا چند پلتفرم را هم زمان استفاده می کند کسر می شود.

 یک راننده ممکن است صبح در اسنپ، ظهر در تپسی و عصر در ماکسیم فعالیت داشته باشد. با هر سفر در هر پلتفرم، ۴ درصد کرایه از حساب مسافر کسر و به تأمین اجتماعی واریز می شود. اما در نهایت، راننده فقط یک کد بیمه دارد و بیمه اش بیش از یک بار ثبت نمی شود.

راننده چند بار پول می دهد، تأمین اجتماعی چند بار می گیرد

 این باگ باعث می شود رانندگانی که در چند پلتفرم فعال هستند عملاً چند بار سهم بیمه را پرداخت کنند، در حالی که تأمین اجتماعی تنها یک بار تعهد بیمه ای می پذیرد. در واقع، برای هر راننده ی چندپلتفرمی، منابعی چندبرابر به حساب تأمین اجتماعی واریز می شود، بدون اینکه خدمت اضافی در ازای آن ارائه شود.

 این مسئله در مقیاس کلان می تواند منجر به واریز میلیاردها تومان «مبالغ تکراری» به صندوق تأمین اجتماعی شود که هیچ سازوکار مشخصی برای بازگشت یا تهاتر آن وجود ندارد.

ابهام در داده ها و نبود سامانه یکپارچه

 به گفته کارشناسان، ریشه ی این مشکل در نبود سامانه ی یکپارچه ی شناسایی رانندگان است. تاکنون هیچ بانک اطلاعاتی مشترکی میان پلتفرم ها و تأمین اجتماعی برای تشخیص هویت و میزان فعالیت رانندگان شکل نگرفته است. در نتیجه، تأمین اجتماعی قادر به تشخیص این نیست که یک راننده در چند پلتفرم فعالیت می کند یا چه مقدار درآمد واقعی دارد.

 به این ترتیب، طرح بیمه اجباری پیش از اجرا با چالشی جدی در مرحله ی داده و شفافیت روبه رو است.

یک بار بیمه شدن، چندبار پرداخت کردن؛ نقض عدالت بیمه ای

 این نقص فنی و حقوقی نه تنها با اصول عدالت بیمه ای مغایر است، بلکه موجب تحمیل هزینه های تکراری به مسافران نیز می شود. هر بار که راننده در پلتفرم متفاوتی سفر انجام می دهد، ۴ درصد به کرایه سفر افزوده می شود، حتی اگر راننده پیش تر همان روز سهم بیمه خود را در پلتفرم دیگر پرداخت کرده باشد.

 به بیان ساده، تأمین اجتماعی از هر سفر سهم می گیرد، اما تنها یک بار بیمه برقرار می کند؛ اتفاقی که در هیچ نظام بیمه ای عادلانه ای پذیرفته نیست.

 در حالی که بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت بر ایجاد سازوکار حمایتی داوطلبانه برای بیمه ی رانندگان تأکید دارد، اجرای شتاب زده و غیرشفاف آیین نامه های تأمین اجتماعی، عملاً به تضییع حق رانندگان و افزایش درآمد بدون تعهد این سازمان منجر شده است. تصویب و اجرای این طرح، به ویژه در شرایط فشار اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، می تواند منجر به بی اعتمادی و اعتراض گسترده در میان رانندگان و مسافران شود و خطر ایجاد نارضایتی اجتماعی و اختلال در ارائه خدمات شهری را به همراه داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ایمان پاسخ

    این بیمه رو رد کنید واسه ما راننده ها ، چند بار بگیرید. مهم مبلغه نه دفعه...
    راننده بر روی هر سفری بیمه پرداخت می‌کنه این منطقیه. حالا چه اسنپ باشه چه تپسی...
    این اشکال گیری بنی اسرائیلی برای مخالفت با این طرحه. شما نمی‌خواد از ما راننده ها طرفدارای کنید بزارید این طرح تصویب بشه
    سنگ بندازید . اشکال الکی نگیرید بزارید این طرح تصویب بشه
    چرا یک شغل قانونی باید وجود داشته باشه که بیمه نداره...
    به عنوان به راننده این و تپسی میگم . راننده ها به هر قیمتی باید بیمه شوند!

    • رضا حقیقی

      من که بیمه تا مین اجتماعی دارم و خودم ماه به ماه دارم واریز میکنم نیازی به این ندارم و اجرای این طرح هزینه اضافه برای من هست یعنی پرداخت دوبار

  • ناشناس پاسخ

    مقاله چرتی نوشتید در زمانی که سهمیه بنزین تعلق می‌گرفت هم راننده ها هم از طریق اسنپ هم تپسی سهمیه بنزین میگرفتن. سیستم خود به خود روی هر سفر حساب میکرد.
    بر اساس سفر حساب میشه نه بر اساس اپلیکیشن اسنپ یا تپسی

  • مسعود حلیمی صوفی پاسخ

    این قانون از هر دو طرف مشکل داره ولی ساز ناکوک هم نباید راننده ای که نیاز داشته باشه برای او فرق نمیکند که چند درصد بردارند فقط ایاتمام قوانین اجباری برای مالازم الاجرامثل بیکاری کارافتادگی؟؟؟؟

    • ناشناس

      اینها فقط دنبال پول هستن اگر کار فرما باشند باید 7 درصد بیمه اش را راننده بدهد بنزین باید بدهند خرابی ماشین را باید تعمیر کنند بیمه ماشین هم باید بدهد باید اصولی باشد کار فرما باید خود اسنپ و تبسی باشند نه سازمان تامین اجتماعی کد کار گاه باید مال اسنپ وتبسی باشد الان چند تا سازمان دارن از اسنپ وتبسی باج می گیرند شهرداری ، کمیسون، تراکنش بانکی، عوارض، مالیات ، وزارت کشور که اجازه فعالیت داده از این ۲۳ رصدی این ارگانها باید سیر شوند چون به رانندگان راستش را نمی گویند همه برای خوردن آمدن فقط می خوان جیب مردم را خالی کنند

  • مرتضی علیزاده پاسخ

    لطفا لطفا لطفا لطفا کاررابه انجام برسانید تا این قشر زحمت کش تحت پوشش قراربگیرندبعداشکالات را برطرف کنیدجانم

  • ابراهیم پاسخ

    بازنشستگی دارد؟؟؟

  • آرش پاسخ

    من الان بازنشسته هستم .چرا باید دوباره بیمه پرداخت کنم .همین الان هیچ خدماتی نمیده اونوقت میخوان چند باره پول بگیره .ریدم به قبر پدرشون با این دزدی هاشون

  • نجف یوسفی پاسخ

    یارانم قطعه هیچ بیمی ندارم به خدا قسم سه سال گذشته گوشت نخریدم به کجا بروم

  • ارشا پاسخ

    تامین اجتماعی مال مردم جمع میکنه یک قرون هم پس نمیده ..دوم اینکه ۵۰ درصد درآمد یک راننده خرج و سهم وسیله نقلیه هست که تامین اجتماعی به نوعی داره از خودرو هم حق بیمه میگیره آیا خودرو هم بازنشسته میشه

  • نیما پاسخ

    بعضی ها واقعا ابله تشریف دارند و نمیفهمن که این پرداخت سهم بیمه باعث بدبختیشونه این حقه بیمه هیچ امکاناتی براشون نداره جز یه هزینه ناچیز ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای درمانشونن اون ۴ درصد میاد روی ۲۰ درصد کمیسیون اسنپ که تقریبا در هر سفر یک چهارم کرایه باید بدی این بیمه نه برای راننده بیمه بیکاری داره و نه بازنشستگی داره فقط یه هزینه مازادی هست که باید به بیمه تو راننده از درآمدت بدی تا بخشی از کسری بوجه تامین اجتماعی را تامین کنی چون این طرح اصلا در هیچ بیمه ای در دنیا اعتبار نداره یه راننده در روز دوتا سفر میره یه راننده ۲۰ تا سفر میره اونی که دوتا میره با اونی که ۲۰ میره هر جفتشون یه جور بیمه هستن

  • حمید پاسخ

    کل درامد از همه شرکت ها ملاک پرداخت هست و کاملا درسته

  • سیروس پاسخ

    یعنی بازنشستگان و سایر مشاغل که بیمه هستند و نیاز به این بیمه ندارن، اونها هم باید پول به بیمه بدهند،، البته بله، اگه غیر از این باشه تعجب داره،، چون خیلی از رانندگان تاکسی برای امرار و معاش مجبون ساعاتی در این اسنپ یا تپسی کار کنند،،، جالب اینکه هم پول پروانه و مالیات به شهرداری جدا میدهند، دوباره مبلغی حدود سه درصد هم دوباره به شهرداری میدهند،، جالبترین قسمت اینکه، وقتی دارنده تاکسی تقاضای بنزین از مثلا اسنپ بکند میگن تاکسی بنزین بهش تعلق نمیگیرد، ولی هر سرویس برا اسنپ کارمند باید درصد به شهرداری‌ها بدهد،،

  • خواننده هوشمند پاسخ

    درود
    ببین بنده هیچ نه ملک و املاکی دارم نه پول و نقدینگی خاصی . چون در کنار پدر مادرم هنوز زندگی می‌کنم با اینکه سنم ۴۰ سال شده بیش از ۱۰ ساله یارانه بهم نمیدن و سهام عدالت هم ندارم.با اجاره یه سوله و پرورش بلدرچین سال ۹۳ که اونم بخاطر اداره بهداشت چون آنفلانزای پرندگان اومده بود هم نذاشتن بنده زنده بفروشم و چون هنوز قرارداد با کشتارگاه نداشتم تمام وانت‌هایی که میومدن از من بلدرچین زنده خرید می‌کردن رو اجازه ندادند بیان و بلدرچین ببرن. تمام بلدرچین‌ها روی دستم مونده و ورشکسته شدم .تا چند سال پیش تقریباً ۷ یا ۸ سال پیش بیمه سلامت بودم ولی بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کردم

  • خواننده هوشمند پاسخ

    یروز دیدم دیگه اجازه نمیدن دفترچه بیمه سلامتم را تمدید کنم
    پرسیدم علت چیست گفتند به خاطر اینکه شما بابت بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کنید پس قطعاً هزینه حق درمان رو هم می‌تونین پرداخت کنید و این واقعاً دلیل مسخره و غیرمنطقیشون بود که منوسیار ناراحت کردن و جدا از سنگ‌هایی که قبلاً جلوی پامون همیشه می‌نداختن یه سنگ جدیدانداختن به عنوان یک جوون.

  • خواننده هوشمند پاسخ

    من گفتم آخه چه فکریش می‌کنین با سختی و هزار زحمت می‌تونم هزینه بازنشستگی رو از طریق کار کردن با ماشین با هزینه سوخت و مخصوصا استهلاکش زیادش پرداخت کنم حالا اومدین حق درمان رو هم بهش اضافه کردین واقعا نامرد بی وجدانین و با اینکه یه مرد بزرگ بودم بغض کردم و اشکم جاری شد و گفتم الهی به زمین گرم بخورین نفرینشون کردم اومدم بیرون.

  • داود پاسخ

    خود اپلیکشن ۲۳درصدعوارض۱.۵.مالیات ۲درصد حالا تامین اجتماعی که میخواد بهشم اضافه بشه.ی سوالی که میمونه اینه که ی راننده مگه چقدر پول درمیاره که تامین اجتمایی هم میخاد بهش وصل بشه. اصلا دراین مورد فکر هم میکنید. ماشین از ما استحلاک ماشین از راننده بعدش اینا میخان ۶۰درصد دولت اپلیکیشن برداره برای من راننده که کل هزینه ها پایما ۴۰درصد بردارم .این سوال شما جواب بدین دزدی به چی میگن؟

  • راننده تاکسی پاسخ

    عین مافیا بر تاکسیرانی و اسنپ رانندگان تاکسی درون شهری بیمه نمی‌شوند بعد اسنپ و تپسی و ماکسیم ازگرد راه نیامده اند با ضرب و زور بیمه می‌شوند خاک عالم توسر شهردار و رییس سازمان تاکسیرانی و مسولین مربوطه 1/5میلیون حداقل راننده تاکسی های اینترنتی بعد زیر500هزار راننده تاکسی از بیمه چند ساله محرومند دقیقا پشت این قضیه مافیایی کثیف چیزی است

  • نیما ملک محمودی پاسخ

    این یه دزدی جدیده دیدن دیگه جایی برای دزدی نمونده حالا می خوان بکنن تو کون راننده ها هر کی این طرح اجرا شد رفت تو این پلتفرم ها کار کرد بره کص کشی کنه بهتره

  • دانشگاه آزاد پاسخ

    اداره مالیات میگیره، شهرداری میگیره، بیمه میگه: من چرا نگیرم؟ تو این آشفته بازار هر کی از راه میرسه دست آلوده شو تا آرنج میکنه تو جیب مردم بینوا

  • ناشناس پاسخ

    خو دم راننده تپسی واسنپ هستم بیمه تامین اجتماعی هستم حالا دیگه تامین اجتماعی بودجه کم آورده میخواد از راننده بگیره تپسی و استپ کم میخوره از راننده تامین اجتماعی هم اومده شریک بشه

  • ناشناس پاسخ

    این طرح اصلا و به هیچ عنوان برای پشتیبانی بیمه رانندگان نیست ، بلکه فقط برای درآمد زایی تأمین اجتماعی درست شده. نهادی که یکی از اختلاس های بزرگ رو روی دست داره و هیچ شفاف سازی هزینه هم نداره ، با شدید ترین کسری ها هم مواجه هست ، طرح رو گردن راننده ها نندازین این یه درامد زایی ثابت بزای تامین اجتماعی، بیمه ای که اگه راننده سهم خودش رو نده بیمه اش قطع میشه اما همچنان بیمه چهارصد درامد ثابتش رو بدتش میاره ،

  • ناشناس پاسخ

    یک راه جدید برای دزدی از جیب ملت بیچاره آخرش این هزینه رو باید مسافر بدبخت بده

  • علی سوری رودآوری پاسخ

    لعنت بر شما که فقط بلدید جیب رانندگان اسنپ را خالی تر از خالی کنید

  • نا شناس پاسخ

    اصلا قرار نیست باری از روی دوش راننده برداشته بشه یا خدمتی به راننده بشه . فقط کسری بودجه تامین اجتماعی باید جبران بشه و پلتفرمهای تاکسی های اینترنتی درامد بیشتری داشته باشن . چهار درصد به کرایه ها اضافه میشه اون چهار درصد رو که بیمه برمیداره و پلتفرمها هم با احتساب چهار درصد کمیسیون رو بر میدارن یعنی به عبارتی راننده ۴۰ ٪ کمیسیون میده این یعنی عدالت واقعی ضمنا راننده باید از تتمه کرایه باز ۱۳٫۵ ٪ هم به تامین اجتماعی بپردازه

  • بهرام سعدی پاسخ

    تامین اجتماعی قبلاً از رو دوش مردم بار برمیداشت الان خودش بار شده

  • حسین پاسخ

    افرادی که جای دیگه بیمه هستن چی؟ چون اکثر رانندگان یا کارمند هستن یا بازنشسته