| کد خبر ۳۰۳۸۵۰
کپی شد

◄ کنارگذر شمالی کرج؛ کاهش ۴۰ درصدی ترافیک با تکمیل پل B1 تا پایان ۱۴۰۴

با بهره برداری موقت از فاز دوم بزرگراه شهید سلیمانی در مرداد ۱۴۰۴، ترافیک مسیر تهران–کرج روان تر شده و پیش بینی می شود با تکمیل پل B1 و رمپ های غربی، بار ترافیکی کرج تا ۴۰ درصد کاهش یابد و زمان سفرهای روزانه ساکنان کرج، مهستان و هشتگرد به‌طور محسوسی کوتاه شود.

کنارگذر شمالی کرج؛ کاهش ۴۰ درصدی ترافیک با تکمیل پل B1 تا پایان ۱۴۰۴
تین نیوز |

پروژه ی آزادراه کنارگذر شمالی کرج، به عنوان دومین بزرگراه درون شهری این کلان شهر، می تواند ۳۵ تا ۴۵ درصد از بار ترافیکی کرج و آزادراه کرج به قزوین را کاهش دهد. بهره برداری از فاز دوم سبب روان تر شدن تردد در معابر شمالی کرج، به ویژه خیابان شهید بهشتی و محورهای موازی، شده است.

به گزارش تین نیوز، پروژه ی آزادراه کنارگذر شمالی کرج، که به نام «بزرگراه شهید سلیمانی» نیز شناخته می شود، به عنوان دومین بزرگراه درون شهری این کلان شهر، نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران به کرج و تسهیل رفت وآمد به سمت غرب کشور ایفا خواهد کرد.

 این مسیر از ادامه آزادراه شهید همت و تقاطع جاده چالوس آغاز شده و با عبور از شمال کرج، در محدوده کمالشهر به آزادراه کرج–قزوین متصل می شود.

مشخصات کلی پروژه

این مسیر از ادامه ی آزادراه شهید همت و تقاطع جاده چالوس (بلوار جانبازان) آغاز شده، با عبور از شمال کرج، در نهایت به آزادراه کرج به قزوین در محدوده ی کمالشهر متصل می شود.

  • طول کل مسیر: حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلومتر

  • تعداد تقاطع ها و پل ها: ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل، شامل پل شاخص B1 بیلقان با دهانه ی میانی حدود ۱۷۳ متر و ارتفاع نزدیک به ۱۳۲ متر (از بلندترین پل های کشور)

  • فاز اول: به طول ۷٫۶ کیلومتر از بلوار طالقانی شمالی تا تقاطع خوارزمی/حصارک، افتتاح شده در آذر ۱۴۰۲

  • فاز دوم: حدود ۸به۸٫۵ کیلومتر، از انقلاب شمالی تا حصارک، به صورت موقت از ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ زیر بار ترافیک قرار گرفته است

  • پیشرفت کل پروژه: حدود ۷۶ تا ۸۰ درصد

گلوگاه های اجرایی و زمان بندی تکمیل

  • پل B1 بیلقان: مهم ترین نقطه ی فنی پروژه و عامل اصلی تأخیر در اتصال کامل غربی مسیر

  • تبادلات خوارزمی و باغستان: نیازمند مدیریت دقیق رمپ ها، تابلوگذاری و خط کشی برای جلوگیری از ایجاد گره های ترافیکی جدید

  • مسئولان زمان بندی تکمیل کامل طرح و اتصال نهایی به آزادراه کرج به قزوین را تا پایان سال ۱۴۰۴ اعلام کرده اند.

 آزادراه کنارگذر شمالی کرج

تأثیر بر ترافیک کرج و مسیر تهران به قزوین

بر اساس برآوردها، این کمربند می تواند ۳۵ تا ۴۵ درصد از بار ترافیکی کرج و آزادراه کرج به قزوین را کاهش دهد. بهره برداری از فاز دوم سبب روان تر شدن تردد در معابر شمالی کرج، به ویژه خیابان شهید بهشتی و محورهای موازی، شده است.

با تکمیل پل B1 و رمپ های غربی، این آزادراه به یک حلقه ی کامل در شمال کرج تبدیل شده و ارتباط بین محلات، دانشگاه ها و مسیرهای تهران به غرب کشور سریع تر و ایمن تر خواهد شد.

یکی از مهم ترین مزایای این پروژه، کاهش زمان سفر برای افرادی است که بین تهران و شهر جدید مهستان تردد می کنند:

  • کاهش تراکم کرج مرکزی: حذف گلوگاه های وردآورد، پل فردیس و پل حصارک

  • صرفه جویی زمانی: کاهش ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای در ساعات پیک

  • کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو

  • افزایش جذابیت سکونت در مهستان: تسهیل رفت وآمد می تواند موجب رشد جمعیت و ارزش گذاری املاک در این شهر شود

چالش ها و ملاحظات زیست محیطی

این پروژه طی مراحل اجرا با حدود ۳۰۰ اخطاریه محیط زیستی مواجه شده است. دغدغه های اصلی شامل حریم رودخانه کرج، باغستان های سنتی، اراضی سبز، آلودگی صوتی و گردوغبار ساخت وساز است.

مسئولان وعده داده اند که با اجرای کامل پیوست های محیط زیستی، شامل مدیریت رواناب، دیوارهای کاهنده صدا و احیای پوشش گیاهی، اثر خالص این پروژه مثبت خواهد بود.

 آزادراه کنارگذر شمالی کرج

جمع بندی

بزرگراه شهید سلیمانی یکی از کلیدی ترین پروژه های حمل ونقل شهری البرز است که با تکمیل پل B1 و رمپ های غربی، قادر خواهد بود:

  • بار ترافیکی کرج و آزادراه تهران به کرج را به شکل قابل توجهی کاهش دهد

  • زمان سفر روزانه ساکنان مهستان و هشتگرد به تهران را کوتاه تر کند

  • کیفیت تردد و ایمنی مسیرهای شمالی کرج را ارتقا دهد

این پروژه در حال حاضر در مراحل پایانی است و افتتاح کامل آن تا پایان سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • حمیدرضا اویسی پاسخ

    لطفا با فاصله نزدیکی که این پل با محل تولد قهرمان ملی خلبان محمود اسکندری دارد پل را بنام زنده یاد محمود اسکندری مزین فرمایید

  • حسین رامین پاسخ

    سلام و عرض ادب خسته نباشید خدمت همه دست اندرکاران وزحمت کشان عزیز

  • حسین رامین پاسخ

    دوستان گرامی اینهمه ازمزیت بزرگراه فرمودین بله مورد قبول دست شما درد نکنه ولی خب مااهالی دچار خسارت جبران ناپذیری شدیم که متاسفانه هیچکس اهمیتی نمیده بیشتراز5سال هست که کلی اززمینهای ما تحت تصرف قرارگرفت بناهای قدیمی ماتخریب شد آقای شهردار محترم مهندس کیانیبااینکه انسان باخدا و زحمتکشی هستن اعلارغم دستوراتی که عنایت کردن هیچکس جوابگوی ما نیس عاجزانه تقاضای کمک و رسیدگی مسعولین محترم راداریم

  • ناشناس پاسخ

    نه ساله قراره چند ماه دیگه افتتاح بشه

  • مصطفی پاسخ

    باتوجه به اهمیت این بزرگراه که مزیتهای از جمله کم شدن آلودگی هوا و صرفه جویی در بنزین و زمان سفر واصطلاک خودرو بهتر نیست از الویت اصلی پروژها باشد تا زمان باز گشایی هر چند مدت یک بار تغیر نکند ممنون از زحمات شما

  • نیما پاسخ

    با تکمیل این بزرگراه ، بار ترافیکی به مبدا و مقصد عظیمه ، جهانشهر ، حسن آباد ، دانشگاه ، گوهردشت ، باغستان و ...از روی بزرگراه تهران کرج برداشته می شود همچنین ترافیک درون شهری کرج هم کاسته خواهد شد بزرگراه می ماند برای ترانزیت ملی و رفت و آمد جنوب شهر کرج و مناطق جنوبی بزرگراه مثل فردیس و این می تواند آغاز حرکت بزرگ بعدی باشد تا با اختصاص ۲ لاین از بزرگراه شمالی کرج به مدلی مثل LRT یا BRT ، بار سنگینی از دوش خط ۵ مترو هم برداشته شود با توجه به اینکه نقاط پرجمعیت مثل فردیس هم به این خط ، اتصال مترویی پیدا خواهند کرد بقیه نظر دوم

  • نیما پاسخ

    ادامه نظر اول ، ترافیک خود شهر تهران هم بخش عمده اش از حومه وارد شهر می شه و رینگ به رینگ توسعه پیدا می کنه چون از حاشیه لشگری که پر است از کارخانجات صنعتی ، هایپرخریدها ، نقاط مسکونی پرجمعیت مثل تهرانسر تا قلعه حسن ، شهریار و تا فردیس که جمعیتی بیش از جمعیت کشور قطر ساکن هستند مجبورند به تردد با اتوبوس های از بین رفته و نامنظم درنتیجه مردم مجبورند به روشن کردن خودروی شخصی ، ساخت بزرگراه شمالی ، طرحی ملی و ارزشمند است اما طرح های تکمیلی برای حل ریشه ایی مشکلات و دادن سرویس مطلوب به ملت باید ادامه داشته باشد قدم اول احداث brt یا lrt در بزرگراه شمالی کرج انشاله .