◄ نخستین قطار ایرانی به مقصد ازبکستان؛ گام تازه در دیپلماسی ریلی شرق–غرب
نخستین قطار ایرانی با ۴۰ واگن ساخت داخل از مرز سرخس عازم بخارا شد؛ گامی مهم در دیپلماسی ریلی و کریدور شرق–غرب.
مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از اعزام نخستین قطار با واگن های تماما ایرانی به مقصد ایستگاه بخارا در ازبکستان خبر داد؛ اقدامی که در چارچوب دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم و توافق های منطقه ای، مسیر تازه ای برای توسعه تجارت و اتصال ایران به کریدور شرق–غرب ایجاد می کند.
به گزارش تین نیوز، شهریار نقی زاده، مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن ایران، اعلام کرد روز دوشنبه دهم آذرماه ۱۴۰۴ نخستین قطار ایرانی با ۴۰ واگن ساخت داخل از مرز سرخس عازم ایستگاه بخارا در ازبکستان شد. این قطار حامل محصولات آهن آلات و آهن اسفنجی است و با عبور از خاک ترکمنستان به مقصد خود می رسد.
وی یادآور شد که در گذشته ناوگان ایرانی اجازه سیر در کشورهای عضو CIS را نداشت و محموله ها تنها با واگن های خارجی امکان عبور داشتند. اما با پیگیری های گسترده، امروز شاهد حضور مستقیم واگن های ایرانی در این مسیر هستیم.
این اقدام در ادامه توافق شش جانبه ریلی هفته گذشته در استانبول میان ایران، چین، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و قزاقستان انجام شد؛ توافقی که هدف آن توسعه تبادلات کالایی از چین به اروپا از مسیر ایران است.
بر اساس این توافق، کریدور ریلی شرق–غرب توانسته نسبت به مسیر دریایی، زمان حمل کالا را تا یک سوم کاهش دهد ؛ موضوعی که جایگاه ایران را در تجارت منطقه ای و بین المللی تقویت می کند.
اعزام نخستین قطار ایرانی به ازبکستان، نقطه عطفی در دیپلماسی ریلی کشور محسوب می شود. این اقدام نه تنها نشان دهنده ارتقای توان ناوگان داخلی است، بلکه ایران را به یکی از حلقه های کلیدی کریدور شرق–غرب و مسیر اتصال چین به اروپا بدل می کند.