| کد خبر ۳۱۰۳۶۸
کپی شد

۴ خط مترو مشهد در حال اجرا/ خطوط یک و دو بهره برداری شده اند

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: قرارداد تکمیل واگن های خط یک با شرکت داخلی منعقد شده و ۶۰ واگن جدید تا پایان سال تحویل می شود.

۴ خط مترو مشهد در حال اجرا/ خطوط یک و دو بهره برداری شده اند
تین نیوز |

خط سوم به طول ۳۰ کیلومتر مهم ترین خط مترو مشهد است که بخش اول آن با سه ایستگاه به صورت آزمایشی بهره برداری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کیانوش کیامرز روز سه شنبه در نشست خبری افزود: هم اکنون عملیات اجرایی چهار خط مترو در مشهد فعال است و بخش زیادی از اعتبارات مورد نیاز از محل اوراق مشارکت و حمایت های دولتی تامین می شود.

وی اضافه کرد: شهر مشهد در زمینه اجرای خطوط قطار شهری در کشور پیشتاز است و سعی شده تا هزینه های خطوط قطار شهری در چهار سال گذشته از طریق اوراق مشارکت با سهم مساوی ۵۰ درصد دولت و همین میزان شهرداری تامین شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: طول خط دوم قطارشهری که از جنوب شهر شروع می شود و تا شمال مشهد ادامه دارد به طول ۱۴کیلومتر و همه ایستگاه های آن راه اندازی شده است.

کیامرز گفت: خط سوم نیز طولانی ترین و مهمترین خط مشهد به طول ۳۰ کیلومتر است که از انتهای الهیه آغاز می شود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد تاکنون ۲۳ کیلومتر از این خط حفاری شده است، بخش اول خط سه با سه ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا(ع) از اردیبهشت ماه به صورت آزمایشی بهره برداری شد و در حال رایزنی برای حضور رییس جمهور به منظور افتتاح رسمی این بخش هستیم.

وی افزود: خط چهارم مترو نیز از انتهای منطقه مهرمادر آغاز می شود و تا شهرک شهید باهنر به طول ۲۱ کیلومتر ادامه دارد و مجوز حفاری ۱۴ کیلومتر از این خط اخذ و حفاری پنج کیلومتر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: خط یک قطار شهری ۱۰ هزار میلیارد ریال و خط ۲ تاکنون ۷۰ هزار میلیارد ریال هزینه داشته، همچنین ۶ کیلومتر مسیر سوم نیز تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

به گزارش ایرنا، مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است که در سال ۱۳۸۹ به خط قطار شهری مجهز شد و هم اینک برای این کلانشهر چهار خط تعریف شده که خطوط یک و ۲ در حال بهره برداری است و خطوط سوم و چهارم نیز در دست ساخت است.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر در محدوده نخریسی تا بلوار وکیل آباد این شهر اسفندماه ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند، مسیر توسعه چهار و نیم کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴ و نیم کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفندماه سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و اردیبهشت ماه امسال با بهره برداری از بخش اول این خط به طول پنج کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) خطوط مترو مشهد به حرم مطهر رضوی متصل شد.

عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.