| کد خبر: 249191 |

حل مشکل بانکی و ترانزیت، پیش نیاز توسعه روابط ایران و بلاروس

رئیس اتاق ایران حل مشکل ضمانت نامه های بانکی و حمل ونقل و ترانزیت میان ایران و بلاروس را پیش نیاز توسعه روابط تجاری دو کشور دانست.

تین نیوز

رئیس اتاق ایران حل مشکل ضمانت نامه های بانکی و حمل ونقل و ترانزیت میان ایران و بلاروس را پیش نیاز توسعه روابط تجاری دو کشور دانست.

به گزارش تین نیوز ،  غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، در نشست مشترک با میخائیل میاتلیکف رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس، با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور در حد ظرفیت های اقتصادی دو طرف نیست گفت: اتاق های بازرگانی ایران و بلاروس در این زمینه مسئولیت زیادی دارند. اگر تمهیداتی که در مذاکرات میان مسئولین دو کشور مطرح شده اجرایی شود در زمان کوتاهی می توان حجم مبادلات را افزایش داد.

او حوزه راه سازی و خدمات فنی و مهندسی را یکی از نقاط قوت ایران دانست و گفت: در این مورد باید به مشکلاتی که با کشور بلاروس وجود دارد بیشتر توجه کنیم. موضوع ضمانت نامه های بانکی مسئله مهمی است که اگر حل شود گشایش زیادی در حجم روابط تجاری دو کشور اتفاق خواهد افتاد. همچنین حمل ونقل و ترانزیت در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد و افزایش حجم مبادلات ایران و بلاروس تا حد زیادی به رفع مشکلات این حوزه مربوط است.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: با وجود رفت وآمدها و تبادل هیأت های تجاری میان دو کشور اما هنوز تجار دو طرف از ظرفیت های یکدیگر به طور کامل مطلع نیستند لذا در این زمینه نیازمند مبادله اطلاعات هستیم.

شافعی گفت: تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین اتاق های ایران و بلاروس نیز می تواند زمینه ساز امنیت مورد نیاز برای روابط تجاری بخش های خصوصی دو کشور باشد.

میخائیل میاتلیکف رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به تحریم های غرب علیه دو کشور گفت: با توجه به اینکه ایران سابقه بیشتری از این تحریم ها دارد، برای ما جالب است بدانیم تجارت این کشور با وجود تحریم ها چطور به فعالیت خود ادامه می دهد. ما معتقدیم تحریم محدودیت نیست؛ بلکه با همکاری یکدیگر می تواند به فرصتی برای کشورهای تحت تحریم بدل شود.

او با بیان اینکه برگزاری همایش هایی نظیر همایش تجاری ایران-بلاروس در شناخت تجار دو طرف از ظرفیت های تجاری دو کشور تأثیر زیادی دارد ادامه داد: پیشنهاد برقراری خط مستقیم پروازی میان ایران-بلاروس عالی است و می تواند با کاهش هزینه های حمل ونقل، تجارت دو کشور را به صرفه تر کند.

میاتلیکف با اشاره به مذاکرات کلیدی درباره لجستیک و صنایع بندری ایران گفت: پیشنهاد ما این است که زیر نظر اتاق بازرگانی، کنفرانسی برگزار شده و در آن مسئولین مربوطه درباره بنادر و راه های حمل ونقل از شمال و جنوب کشور اطلاعات لازم را با بازرگانان و علاقه مندان بلاروسی ارائه کنند. ما آماده هستیم در صورت همراهی طرف ایرانی کنفرانس مشابهی با همین موضوع را در بلاروس هم برگزار کنیم.

او همچنین با پیشنهاد دیدارهای سه طرفه بین اتاق های ایران -روسیه - بلاروس ادامه داد: ما می توانیم بازدیدهای مشترک میان سه کشور برگزار کنیم. بین مینسک و روسیه با پرواز ۴۰ دقیقه فاصله است. بنابراین در هر بار سفر شما به روسیه می توانید به بلاروس هم بیایید. ما از همکاری های مشترک استقبال می کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ مینسک در سال آینده میلادی توضیح داد: تمام محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بلاروس در این نمایشگاه ارائه می شود. با توجه به اینکه ایران در صنایع غذایی و لبنی قدرتمند است از شما دعوت می کنیم حتماً در این نمایشگاه حاضر شوید.

او تأکید کرد: اتاق های بازرگانی ایران و بلاروس باید از ظرفیت ها و فرصت های تجاری دو کشور اطلاعات بیشتری در اختیار بخش های خصوصی و تجار قرار دهند تا آن ها بتوانند شرکای تجاری و فرصت های مورد نظر خود را در کشور مقابل پیدا کنند.

میاتلیکف به پیشنهاد نخست وزیر بلاروس برای معاملات بانکی مستقیم از طریق ارزهای دو کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند تجارت ما را گسترش دهد. پیشنهاد می کنم هرکدام از اتاق های دو کشور یک نفر را به طور مشخص برای همکاری و ارتباط با اتاق کشور مقابل معرفی کند تا همکاری ها استحکام بیشتری داشته باشد.

در ادامه، شافعی با استقبال از پیشنهادات میاتلیکف بیان کرد: برای معرفی ظرفیت ها و امکانات حمل ونقل ایران ، حتماً اطلاعات مورد نظر شما را در اختیار هیأت تجاری بلاروس قرار می دهیم. همچنین پیشنهاد ارتقا رابطه دو جانبه به روابط سه جانبه پیشنهاد سازنده ای است و ما هم در جریان همین سفر، فرد مورد نظر برای ارتباط مستقیم با اتاق بلاروس را معرفی می کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.