بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

◄ بندر فاو؛ رقیبی بزرگ برای ایران

برخی کارشناسان می گویند بندر فاو در آینده به یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل شده و فرصت های زیادی را برای عراق فراهم می کند تا نقش خود را در ترانزیت منطقه ای و موقعیت ژئوپلیتیکی خود به طور گسترده تقویت کند.

تین نیوز |

برخی کارشناسان می گویند بندر فاو در آینده به یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل  شده و فرصت های زیادی را برای عراق فراهم می کند تا نقش خود را در ترانزیت منطقه ای و موقعیت ژئوپلیتیکی خود به طور گسترده تقویت کند.

به گزارش تین نیوز ، در عین حال یک کارشناس ریلی معتقد است: استفاده بهینه از موقعیت سرزمینی ایران برای عبور و مرور بارها اصل اصیلی است که حتی اگر سود مالی هم نداشته باشد به خاطر موضوعات امنیتی و ژئوپلیتیکی لازم است همه هم و غم خود را برای افزایش عبور ترانزیت بگذاریم.

دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

علی اصغر شفیع نادری گفت: اما اینکه فکر کنیم کشور ما هاب و مرکز و پل است و همه بایستی از ایران عبور کنند و ... غلوی است که از گذشته انجام شده و متاسفانه در اذهان مانده است و سیاستمدار هم فکر می کند همه همسایگان به او محتاجند و ....

وی در جمع متخصصان تین نیوز افزود: ساده ترین کاری که لازم است انجام شود آن است که به نقشه نگاه کنیم و ببینیم مسیر بهینه کدام است و اگر این کار را بکنیم متوجه خواهیم شد که مثلا بین اروپا و چین بهترین مسیر کریدور شمالی بوده (که فعلا تعطیل شده) و بعد کریدور میانی (که از ایران عبور نمی کند) یا برای اتصال بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ترکیه بهترین مسیر عبور از عراق است و ...

این کارشناس عنوان کرد: بین هند و ترکیه از نظر عقلایی شاید مسیر بهتر از ایران (ارزان تر احتمالا)، از هند تا بنادر عراق و گذر از عراق است مخصوصا وقتی زیربناهای حمل و نقل عراق مناسب شود.

بیشتر بخوانید:

این اظهارات در حالی مطرح می شود که علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اردیبهشت ماه امسال به بازار گفته بود که فاو در آینده به یک رقیب بزرگ برای ایران تبدیل خواهد شد. با کمک ترکیه و امارات، عراق در تلاش است تا فاو را به راه آهن ملی عراق وصل کند و آن راه آهن را به ترکیه در شمال متصل کند و یک کریدور حمل و نقل جایگزین ایجاد کند که احتمالا تأثیر منفی بر ترافیک ترانزیتی ایران به ترکیه خواهد داشت.

به نوشته بازار ، پروژه بندر فاو فرصت های زیادی را برای عراق فراهم می کند تا نقش خود را در ترانزیت منطقه ای و موقعیت ژئوپلیتیکی خود به طور گسترده تقویت کند. برای انجام این کار، ابتدا باید به چالش های داخلی مانند فساد و اختلافات سیاسی و چالش های خارجی مانند رقابت سرمایه گذاری بین چین و ایالات متحده بپردازد. پروژه فاو شامل ساخت بندر جدید، اسکله خشک، پایانه نفتی، کانال خشک و زیرساخت های حمل و نقل مربوطه است و پس از تکمیل، انتظار می رود به یکی از ستون های اصلی اقتصاد عراق تبدیل شود. طبق گزارش های اخیر، فاز یک قرار است در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد و ظرفیت جابجایی ۲۰ تا ۴۵ میلیون تن در هر بار محموله را خواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    اگر بخواهیم در زمینه ترانزیت و حمل و نقل همه چیز را تحلیل کنیم پس تکلیف ما چه میشه گوادر، فاو و ... برای ما تهدید است پس ما باید دست روی دست بزاریم بالاخره همه اینها که مزیت داشته باشند بجای خود ما هم باید سهم خودمان را داشته باشیم و در آینده یک سری سیاست ها تعیین کننده در استفاده از این بنادر خواهد شد .

  • ناشناس پاسخ

    اگر که ما کریدور ریلی شرق به غرب و شمال به جنوب و سایر کریدورها احداث بشوند خیلی از مزیت های سایر بنادر و کریدورهای دیگر در همسایگان کم و یا کاسته می شود .

    • ناشناس

      ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با توسعه بنادر گوادر پاکستان و فاو عراق عملا بخش زیادی از توان بنادر ما کاسته میشه این یک واقعیت است

  • فضل پاسخ

    سلام وقتی در پایانه بندر امام خمینی خوزستان عابر بانک پول ندارن باید درصدی پول نقد گیر بیاری ، به هر نفر که برسی انعام پرداخت کنی تا کارت راه بندازن بندر انعام!!!! باید جایگاه از دست بده ایران مسئول فشلینگ

  • فضل پاسخ

    مسئولان با لیاقت بفرستید دوره امارات و قطر بندر داری یاد بگیرند تا بنادر به این وضع انعام و رشوه نباشند مانند بندر انعام سربندر خوزستان!!! بندر امام خمینی راحل!!!

  • ناشناس پاسخ

    بهتر کشوری که دلسوز نداره همه به فکر خودشون هستند ترانزیت میخواد چکار ترانزیت هزینه داره ایرانی ها فعلا آف

  • ناشناس پاسخ

    جمهوری اسلام فاو را هم پلمپ کنه

  • رضا پاسخ

    پس چی نگاه کن ده ساله دیگه همین افغانستان از ما جلو میزنن چون همین مسولین طالبان حس وطن پرستی دارند متاسفانه فساد تو کشور ما بیداد میکنه نه عرضه نه لیاقت نه مدیریتی نه کاری بلد نیستن فقط غارتگری بلدن

  • مهدی عباسزاده پاسخ

    تا وقتی از گذشته بیرون نیایید همین بدبختی هست

  • ناشناس پاسخ

    عراق بیش از ۲۰ساله که از اتصال راه آهن خودش به ایران که فقط ۱/۵کیلومتره تفره می‌ره انوقت مسئولین ما هی دم از تفاهم و حسن همجواری میزنن عرصه های بین المللی جای رقابته نه رفاقت و هر کشوری دنبال منافع بلند مدت خودشه بجز جمهوری اسلامی

  • مرادپور پاسخ

    مطمعن باشید عراقیها نه تنها توی اینکار بلکه در همه موقعیتها از ایران جلو میزنن

  • ناشناس پاسخ

    به به چه مسئولانی داره ایران
    کاملا تماشاچی ویاتوخواب غفلت هستن
    وتازه تاییدهم میکنن که ایران باید بپذیره
    ت کشورهاادورتادورایران ومحاصره کنن وموقعیت های کریدوروترانزیت وازایران بگیرند وایران وتضعیف کنن تحریم به اندازه ی کافی مردم واقتصادوفلج کرده
    همون چین که مسئولان فکرمیکنن باایران متحده اصلا توایران سرمایه گذاری نمیکنه
    عراق ازایران میخاددرکش کنن
    درصورتی که داره ایران ودورمیزنه
    تا منفعت وخودش ببره وایران وبی نصیب کنه
    عملا هیچ کشوری باایران روراست ومتعهد ومتحد نیستن

  • ناشناس پاسخ

    < همه پتانسیل ها و استعداد های ذاتی ایران به نابودی رفت. دنیا واست نمی ایسته و راه کنار زدنت رو پیدا میکنه

  • ناشناس پاسخ

    ایران فقط کمک منطقه میکند فکراقتصادی ندارد

  • ناشناس پاسخ

    بله راه آهن ایران رقیبی ندارد

  • محمد پاسخ

    مگه ایران تونست با امارات و قطر و عربستان رقابت کنه؟زمانی ابر قدرت بودیم الان شدیم قایق پارویی مقابل قایق دو موتوره یاماها،بزارید عراق هم اضافه بشه

  • جنتی پاسخ

    میدانی چرا اینطور شد که ایران از همه لحاظ از دید چشم جهان افتاد و هیچ کشوری حتی آنهایی که برای بقایشان مردم ایران را فدای آنها کردید ایران را قبول ندارد وجود مسیولان ناتوان می‌باشد..

  • ناشناس پاسخ

    درشت کردن اسم بندر گوادر پاکستان و فاو عراق و کردن اسم این بنادر در چشم ایرانی ها که ای وای بیچاره شدیم بار را از شرق و غرب ما می برند ما بدون سهم ماندیم چه قدر کشور بی عرضه ایی داریم و ... چنین صحبت هایی به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه , بذر فتنه و کینه بین ملت ها و کشورهای منطقه را می کارد یکسری کارشناس هم احتمالا از سر سادگی یا وادادگی فکری به غرب تو این چاه افتادند این آش وادادگی فکری و تحت تاثیر قرار گرفتن رسانه های غربی گاهی جوری شور می شود که کارشناس می آد می گه هند بارش را تا انتهای خلیج فارس می برد از تنگه پرتنش هرمز هم عبور می کند تا از فاو عراق عبور دهد و این برای او نفع اقتصادی دارد ! همه این همکاری های هند با روسیه هم کشک است هندی ها روس ها را هم دور خواهند زد ! در حالیکه بار از جنوب شرق آسیا , هند , پاکستان , حاشیه خلیج به مقصد اروپا و بالعکس آنقدری هست که پاکستان , ایران , عراق و همه کشورهای منطقه از این کیک بزرگ ببرند و کل منطقه با هم پیشرفت کند این عقب مانده ترین تفکر بشریت است که فقط کشور من پیشرفت کند کارشناسی که چنین حرفی می زند باید وضعیت اروپا را ببیند که فهمیدند چنین تفکری نهایتا چیزی جز جنگ و فتنه و آشوب و باخت باخت جمعی ندارد از روزی که به این فلسفه رسیدند که همه ببریم همه با هم پیشرفت کنیم حرکت کردند و شدند اروپای امروز , پاکستان اگر پیشرفت نکند به ثبات و آبادانی نرسد که برای ما هم هزار مشکل خصوصا امنیتی تولید می کند در مورد عراق هم همین طور و بعد چرا به این فکر نمی کنید که گوآدر و چابهار و این طرف فاو و بندر امام خمینی (ره) بجای رقابت های احمقانه که ملت ها را به جان هم بیاندازد چرا با هم همکاری نداشته باشند و با هم نبرند ؟ ضمنا ترکیه یک کشور متعادل نیست حتی آمریکا هم نمی تواند کاملا روی چنین کشوری شرط ببندد ترکیه کشوریست که با تمام همسایگان خود تنش 100 دارد ! با همین عراق هم مشکلات جدی دارد و درواقع خاک عراق را تصرف کرده است به موصل هم چشم دارد خود عراق هم درگیر هزار مشکل امنیتی و داخلیست و بلحاظ زیرساخت هم خیلی عقبه شما چطور کارشناسی هستید که مسیر عراق و ترکیه را مناسب تر از مسیر عبور بار از ایران می دانید و حتی می گید هندی ها بارشان را تا انتهای خلیج فارس هم خواهند آورد ؟ یا پاکستان اصلا کریدور شمال جنوب ندارد چون شمالش افغانستانی هست که در امنیت و زیرساخت و همه چیز صفر است خود پاکستان هم مشکلات امنیتی و اقتصادی زیادی در داخلش دارد باز گزینه پاکستان جذاب تر است تا گزینه ایران ؟! یا شما کریدور شمالی حمل بار بین چین و روسیه را مناسب ترین گزینه می بینید وقتی که این کریدور مشکلات سرما و زیرساخت دارد و البته روسیه هم با غرب در حال جنگ است ! بعد کریدور میانی را مناسب تر می دانید که بار بین چند کشور آسیای میانه بچرخد که خود این کشورها هم با هم درگیرن بعد ترکیبی با کشتی به سمت جمهوری آذربایجان برود از دل منطقه ناامن و جنگی قفقاز رد شده اینجا به سمت شمال و گرجستان درواقع دورتر شده و بعد وارد خاک ترکیه ایی شود که دلال است و هر روز یک موضع گیری می کند هر روز یک کار شتاب زده ایی می کند با همه همسایه هایش هم درگیر است ! و نهایتا کریدور شرقی غربی از ایران را نامناسب ترین گزینه می دانید ! درواقع از نظر بعضی کارشناسان ما , ایران بدترین گزینه برای هر مدل کریدور شرقی غربی و شمالی جنوبی است ! به این ها بگویید که بهترین گزینه برای تجارت پاکستان و ترکیه چی هست باز هم می گویند خاک ایران که مناسب نیست بهترین گزینه این است که بار از گوآدر به خلیج عدن , تنگه باب المندب , دریای سرخ , کانال سوئز , مدیترانه و بنادر ترکیه برسد و بالعکس ! با چنین صحبت هایی قطعا می شود گفت که یکسری از کارشناسان ما صبح تا شب خود را پای ماهواره و امثال بی بی سی می گذرانند .

  • ناشناس پاسخ

    ما تو لاف و گزاف شاهنامه هخامنشی بازیو ساسانیم وضعمون همینه