| کد خبر: 177087 |

◄ چرا آستان قدس، راه‌آهن زاهدان-چابهار را تکمیل نمی‌کند؟

در حالی‌که مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی اعلام کرده این شرکت برای مشارکت در ساخت خط آهن چابهار-سرخس نامه کتبی به شرکت ساخت ارسال نموده اما هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده، یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: اگر آستان قدس علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش است، بهتر است محور زاهدان چابهار را به ثمر برساند.

تین نیوز

در حالی‌که مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی اعلام کرده این شرکت برای مشارکت در ساخت خط آهن چابهار-سرخس نامه کتبی به شرکت ساخت ارسال نموده اما هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده، یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: اگر آستان قدس علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش است، بهتر است محور زاهدان چابهار را به ثمر برساند.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا رئیسی، هفته گذشته (13 آبان) در گفت‌وگو با عیارآنلاین اظهار کرد: در مورد پروژه ریلی زاهدان به سرخس هنوز اقدامات جدی انجام نشده است و علیرغم این‌که 2 سال از زمان اعلام آمادگی شرکت عمران قدس رضوی برای مشارکت در این پروژه به وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد ولی پاسخی از این وزارتخانه به ما نرسیده است.

وی تاکید کرد: شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی در معاونت ریاست جمهوری هم جلسه‌ای درمورد این پروژه داشته‌ و در آن­جا هم برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه هنوز به این درخواست پاسخی داده نشده است.

سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در مورد علاقه‌مندی آستان به سرمایه‌گذاری در پروژه ریلی چابهار سرخس گفت: اگر شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی علاقه‌مند به مشارکت در پروژه‌های ریلی ‌می‌باشد بهتر است همان محور زاهدان چابهار را به ثمر برساند چراکه از زاهدان تا سرخس خط ریلی وجود دارد.

وی در مورد توجیه‌پذیری این طرح افزود: مسیر ریلی چابهار زاهدان شاید از طریق حمل بار ترانزیت از هند به افغانستان توجیه پیدا کند اما زاهدان سرخس یک خط ریلی موازی با خطوط ریلی فعلی بوده و بعید است توجیه اقتصادی پیدا کند چرا که راه‌آهن شرق هنوز به حد اشباع ظرفیت نرسیده است.

قصابیان تاکید کرد: براین اساس با توجه به اولویت نداشتن خط ریلی زاهدان سرخس، اگر آستان قدس علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی است می‌تواند با تحقیق از وزارت راه از این موضوع که کدام پروژه برای وزارت راه اولویت دارد، مطلع شده و همان پروژه را انجام بدهد، مثلا شلمچه بصره.

این اظهارات قصابیان در حالی مطرح شد که سید میثم لاجوردی یکی دیگر از کارشناسان معتقد است حدفاصل زاهدان تا بیرجند و بعد هم اتصال به خواف برای مبادلات هند و افغانستان و همچنین اتصال سریع برای کشورهای cis به آب‌های آزاد از مزیت‌های ترانزیتی این پروژه است.

 وی افزود: فارغ از منافع ترانزیتی، اتصال 2 استان شرقی خراسان جنوبی و سیستان به شبکه ریلی موجب می‌شود هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از معادن خراسان جنوبی مثل سنگان و معادن سیستان، کاهش پیدا کند و باعث توسعه و آبادانی این منطقه شود.

لاجوردی خاطرنشان کرد: این پروژه با پروژه‌های موازی مثل گرگان مشهد، رودهن آمل و حتی قزوین رشت آستارا قابل مقایسه نیست.

آرش سهیلی از دیگر کارشناسان این حوزه نیز با بیان این‌که بحث ضرورت احداث پروژه چابهار زاهدان با پروژه زاهدان مشهد از اساس متفاوت است چرا که بخش چابهار تا زاهدان حلقه مفقوده شبکه ریلی شرق کشور و مدخل ترانزیت ایران است، گفت: زاهدان در حال حاضر به مشهد از طریق شبکه ریلی متصل است.

وی اظهار کرد: گرچه این اتصال مسیر مستقیم نیست اما با توجه به محدودیت منابع مالی و هزینه احداث حدود ٢ میلیون دلاری هر کیلومتر راه‌آهن فعلا و تا تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی کشور، بخش زاهدان تا مشهد اولویت بالایی ندارد.

این کارشناس افزود: دروازه ورود به افغانستان مرز میلک در همجواری زابل است. یک پیشنهاد خوب می‌تواند الحاق بخش زاهدان -زابل به راه‌آهن چابهار زاهدان باشد و گذاشتن همه انرژی اجرایی و مالی و جذب فاینانسور برای تکمیل این پروژه.

سهیلی خاطرنشان کرد: اگر حساب پروژه آمل رودهن را به عنوان یکی از غیرفنی‌ترین و غیرمنطقی‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور جدا کنیم، پیشنهاد می‌شود نتایج مطالعات توجیهی ضرورت احداث 2 پروژه دیگری که اشاره شد (قزوین رشت آستارا و گرگان مشهد)  نگاه دقیق‌تری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    نکته اول اینکه کارشناسان بنظر اختلاف نظر دارند ! یکی میگوید به صرفه نیست و یکی میگوید بسیار لازم است!
    نکته دوم این هست که وزارت راه باید دنبال استان باشد و بگوید کدام پروژه ها در شرق کشور اولویت دارد ، نه آستان دنبال وزارت!