| کد خبر: 176464 |

◄ آسیب‌شناسی انجمن‌ها: بحران اثربخشی یا اثربخشی معکوس

شاغل در حرکت رو به تعالی خود در مراحلی از مسیر انجمنی حرکت می‌کنند. لیکن معکوس این قضیه صادق نیست یعنی هر انجمنی دلالت بر تعالی شغلی نمی‌کند. برخی اوقات انجمن‌ها عامل سقوط و تباهی شغل می‌شوند.

تین نیوز

انجمن، اتحادیه، سندیکا،  guild واژگانی است که دلالت بر حرکت اجتماعی شغل می‌کند.  اصولا ًمشاغل در حرکت رو به تعالی خود در مراحلی از مسیر انجمنی حرکت می‌کنند.  لیکن معکوس این قضیه صادق نیست یعنی هر انجمنی دلالت بر تعالی شغلی نمی‌کند.  برخی اوقات انجمن‌ها عامل سقوط و تباهی شغل می‌شوند.

چگونه؟

به مکانیزم‌های زیر دقت کنید:

کارکرد و اثر بخشی انجمن‌ها را می‌توان در برخی از محورهای زیر برشمرد:

  1. مهارت‌افزایی: یکی از مراحل اولیه اثرگذاری انجمن بالابردن مهارت اعضاست.  برای مثال وقتی وارد سایت انجمن بسیار قوی «گوشت استرالیا» می‌شوید نحوه تقسیم‌بندی و نام‌گذاری اجزا گوشت را تشریح کرده است. در داخل ایران نیز کارگروه تن-کیلومتر یا حداقل بخشی از آن تلاش کرد روش‌های محاسباتی قیمت تمام شده حمل را آموزش دهد. برای ارزیابی انجمن خود در این زمینه ببینید چه اطلاعات و مهارت‌هایی به شما اضافه کرده است؟
  2. تسهیل دسترسی به منابع: حتی در اقتصادهای آزاد و عاری از تحریم سندیکاها می‌کوشند با روش‌هایی مانند افزایش تناژ خرید در ورق، روغن، لاستیک و کلا منابع شغلی، میزان و کیفیت دسترسی اعضا را به منابع تسهیل کنند.  انجمن خود را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  3. تعیین قیمت: محققان علم بازار ثابت کرده‌اند قیمت‌گذاری صحیح و حراست از قیمت از مهمترین عوامل فرار از ورشکستگی و بهینه کردن سود است.  برای مثال اتحادیه اوپک با کنترل عرضه نفت،  قیمت جهانی را در حد مطلوب نگه می‌دارد. کارگروه تن-کیلومتر نیز به‌صورت ابتدایی در حال اصلاح رویه قیمت‌گذاری است.  انجمن خود را در این زمینه ارزیابی کنید.
  4. حمایت‌های قانونی از اعضا 
  5. ریکاوری اعضای در حال اضمحلال: مثلا کمک به راننده‌ای که به‌علت خسارت کلی ناشی از تصادف یا...  در حال فروپاشی است.  
  6. ایجاد کرسی رایزنی در قانون‌گذاری و اجرای قانون.  برای مثال بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو استان‌ها دارای نماینده است.

کاملاً واضح است که با مطالعه کارکردهای ذکر شده، می‌توانید بسنجید انجمن شما محض رضای خدا فقط یکی از کارهای بالا را کرده یا خیر؟

عملکرد معکوس انجمن‌ها:

اقتصاددان کانادایی به‌نام  اوگیلویه (ogilvie) متولد ۱۹۵۸ کانادا و اکنون استاد دانشگاه کمبریج معتقد است انجمن‌ها با مکانیزم‌های زیر عملکرد منفی نشان می‌دهند و به‌صورت معکوس صنف خود را تضعیف می‌کنند:

  1. به‌تدریج برخی اعضای قدیمی شده،  قدرت سیاسی به‌دست می‌آورند و منابع را مونوپل (انحصاری) می‌کنند.  این استاد اقتصاد کمبریج اگر بداند بسیاری از اعضای انجمن رانندگان و کامیونداران اف اچ و لاستیک سهمیه گرفته‌اند حتما ایرانی‌ها را در کلاس درس مثال می‌زند!!
  2. از گردش آزاد اطلاعات جلوگیری کرده و برای خود رانت اطلاعاتی ایجاد می‌کنند.
  3. میزان توزیع اطلاعات و امکانات و سرمایه و کیفیت در صنف را از حالت نرمال و یکنواخت خارج می‌کنند.

از سوی دیگر اندیشمندان علوم اجتماعی معتقدند نهادهای اجتماعی مانند انجمن‌های صنفی اگر به‌صورت دوره‌ای تعویض و نو شوند همین تضعیف قدرت مانع فساد می‌شود و برعکس رانت‌های اطلاعاتی و امکاناتی و به‌هم ریختن یکنواختی توزیع امکانات و مایحتاج عمومی وقتی ایجاد می‌شود که هیئت مدیره صنف کهنه شده و دچار قدرت سیاسی روزافزون می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یوسف منتظری 0 0

    تشکر و قدر دانی می کنیم از راننده و کامیوندار جناب مهندس جلیلوند

  • سیددلاورموسوی 1 0

    باسلام
    ازاین تحلیل برداشت میشود که انجمنها کارایی مد نظراعضا را ندارند و خلاصه کلام این است که انجمنها باید جای خود را به یک ساز وکار جدید با قوانین نو و درخور صنف بدهند تا سازو کار جدید بتواند در زمینه اموزش و جلوگیری از اضمحلال صنف از نظر قانونی و جایگاه مدنی مثمر ثمر باشد.
    باتشکر از مهندس جلیلی و تین نیوز

  • خدادادبکرانی 0 0

    سلام ممنون از جناب جلیلی نکات قابل تاملی رابرشمردندوواقعاساز وکار انجمنها رابایدریشه یابی کردوقوانین تازه ای دردستورکارانجمنهاوضع نمود

  • رضا غضنفرپور 0 0

    سلام ببخشید چرا تن کیلومتر را اجرایی نمیکنید چرا؟اگر تن کیلومتر اجرایی بشه دست دلالان کنار میره با این اجناس گران قیمت لاستیک وغیره

  • حبیبی 0 0

    چرا در نحوه انتخابات این انجمن‌ها تغییر ایجاد نمی‌شود؟

  • محمدعلی 0 0

    عملکرد انجمن‌ها در موارد متعددی گواه ضعف و ناتوانی است. تغییر مورد نیاز اسست

  • محمود کیاست فر 0 0

    سلام خبر از انجمن های شهرهای دیگر ندارم ولی انجمن رانندگان یزد به خاطر بعضی مشکلات به دست یک عده بی سواد و کم سواد افتاده که فعلا فقط به فکر منافع شخص و گروه خاصی هستن و در کل ناکارامد و ضعیف در تمام حیطهای کاری که یک انجمن باید باشد هست
    انشاالله در انتخابات بعد با دقت بیشتر رانندگان به دور از اوام فریبی انجمن در خور تشکیل بشود فعلا که معکوس عمل میکند