| کد خبر: 171979 |

◄ بیانیه اتاق بازرگانی برای پیوستن ایران به FATF

در سی و نهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بیانیه‌ای درخصوص ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پول‌شویی (FATF) با اکثریت قاطع آرا اعضای حاضر به تصویب رسید.

تین نیوز

در سی و نهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بیانیه‌ای درخصوص ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پول‌شویی (FATF) با اکثریت قاطع آرا اعضای حاضر به تصویب رسید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، بیش از ۹۶ درصد اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به بیانیه صادرشده درباره ارتباط با FATF رأی مثبت دادند.

این بیانیه تأکید دارد: با علم به این موضوع که قرار نگرفتن در فهرست کشورهای موردقبول FATF یک مشکل انکارناپذیر است و به کاهش قابل‌توجه مراودات مالی با ایران منجر می‌شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با توجه به نظرات بخش‌خصوصی می‌خواهد که ایران به این گروه بپیوندد.

متن کامل بیانیه اتاق ایران در ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پول‌شویی (FATF) به شرح ذیل است:

پول‌شویی به علت تسهیل، تشویق، تقویت و کمک به استمرار فعالیت‌های غیرقانونی، پدیده‌ای مذموم است. پول‌شویی سبب آلوده شدن و بی‌ثباتی بازارهای مالی و بی‌اعتباری کشورها در عرصه بین‌المللی می‌شود. همچنین به‌دلیل تأثیر منفی که بر رقابت آزاد، ثبات و سلامت نظام مالی دارد، به نظم اجتماعی و اقتصادی کشورها آسیب می‌رساند. ازآنجایی‌که اثرات منفی پول‌شویی می‌تواند از طریق بازارهای مالی کشورها وارد شبکه مالی بین‌المللی شود، احساس نیاز به قوانین بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی، به‌سرعت در عرصه جهان فراگیر شد. درحال‌حاضر ۴۰ توصیه از طرف FATF صادرشده است که عملکرد کشورهای مختلف را براساس میزان به‌کارگیری این توصیه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهد. گرچه توصیه‌های ۴۰گانه FATF از منظر حقوق بین‌المللی نمی‌تواند برای کشورها الزام قانونی ایجاد کند، اما این توصیه‌ها جزء حقوق نرم دسته‌بندی‌شده و بنابراین ضمانت اجرای قوی دارند. عدم پیروی از توصیه‌های این گروه کاری اقدام مالی و درنتیجه آن برخورد FATF با کشوری که همکاری نمی‌کند، می‌تواند آن کشور را در انزوای مالی قرار دهد.

ایران نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در فهرست کشورهایی قرار گرفت که FATF نسبت به آنها ابراز نگرانی کرد. پس‌ازآن طی سال‌های ۱۶-۲۰۱۳ ایران به‌عنوان کشور دارای خطر راهبردی معرفی شد و از آن زمان تاکنون وضعیت ایران از منظر FATF در حالت تعلیق است.

با علم به این موضوع که قرار نگرفتن در فهرست کشورهای موردقبول FATF یک مشکل انکارناپذیر است و به کاهش قابل‌توجه مراودات مالی با ایران منجر می‌شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اهم نظرات بخش‌خصوصی را در ارتباط با پیوستن به گروه کاری اقدام مالی برای پول‌شویی به شرح زیر اعلام می‌دارد:

1- ضرورت الحاق

پایبندی به اصول گروه کاری اقدام مالی FATF و پذیرفته شدن در آن، این تضمین را به سایر کشورها می‌دهد که مراودات مالی با ایران، پرخطر نیست. درصورت عدم پایبندی ایران به رعایت توصیه‌های ۴۰ گانه، انزوای مالی کشور قطعی خواهد بود. ازآنجاکه تحریم علیه ایران، تبادلات مالی بین‌المللی را برای کشورمان به‌شدت متأثر می‌سازد، ایجاد آمادگی برای پذیرفته شدن به این گروه کاری می‌تواند تا حدودی محدودیت‌های پیش‌رو را تعدیل کند. در این رابطه باید اکیداً از تأثیر عوامل سیاسی براین تصمیم اقتصادی پرهیز شود.

٢- عواقب عدم الحاق برای کشورهایی که در ثبات اقتصادی و سیاسی به سر می‌برند

عدم همکاری با FATF نتیجه‌ای جز انزوای کشور موردنظر نخواهد داشت. در ارتباط با ایران این تبعات دوچندان خواهد بود؛ چراکه اقتصاد ایران، در شرایط عادی قرار ندارد؛ بی‌ثباتی‌های کم‌سابقه اقتصادی و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در کنار انزوای مالی ناشی از عدم همکاری با گروه کاری اقدام مالی، شوک جدیدی را به کشور وارد می‌سازد که بنده اقتصادی تاب تحمل آن را نخواهد داشت.

٣- نیاز بررسی کارشناسی

به علت اهمیت موضوع و همچنین حساسیت‌های پیش‌آمده در اذهان عمومی در ارتباط با پیوستن به FATF، بسیار ضروری می‌نماید که تمامی جزییات آن توسط متخصصان و نخبگان این حوزه موردبررسی قرارگرفته و به اطلاع عموم برسد. ازآنجایی‌که فرایند کارشناسی، نیازمند دسترسی به مستندات مربوط به برنامه اجرایی مختص ایران (که توسط FATF تدوین‌شده است) است، لازم است این مستندات منتشر گردند. شفافیت دراین‌ارتباط می‌تواند مانع از برداشت‌های ضدونقیض شود. ضمن آنکه آگاهی عموم از واقعیت FATF، می‌تواند منجر به همراهی و همدلی مردم با دولت در تمام مراحل بعدی تا به سرانجام رسیدن آن گردد.

در خاتمه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی کشور، ضمن خشنودی از مصوبه اخیر مجلس محترم شورای اسلامی در پذیرش بخشی از مقررات مبارزه با پول‌شویی، امیدوار است هرچه زودتر نسبت به بررسی و تصویب سایر بندهای باقیمانده FATF اقدام مقتضی معمول دارند. اتاق ایران اعلام می‌دارد که در این امر آماده هرگونه همکاری خواهد بود.

مرداد ۱۳۹۷

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.