| کد خبر: 247865 |

◄ ترانزیت سالانه 100 میلیون تن کالای روسیه از مسیر ایران، از رویا تا واقعیت

ایران و روسیه نیاز دارند بنادر خود در دریای خزر را در حجم بالایی گسترش داده و ناوگان کشتی برای این منظور ایجاد کنند.

تین نیوز

از مدتی پیش و به دنبال سفر دستیار رئیس جمهور روسیه به تهران و اظهاراتی که او در مورد ترانزیت سالانه 100 میلیون تن کالا از مسیر ایران عنوان کرد اظهار نظرها در مورد ظرفیت ها و توانمندی ایران در بخش ترانزیت افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز، ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه شهریور ماه امسال برای بررسی امکانات، چالش ها و مشکلات حمل و نقلی بخش خصوصی در اتاق تهران حضور یافت.

وی در دیدار با نمایندگان تشکل های بخش خصوصی از حوزه حمل و نقل عنوان کرد که روسیه در نظر دارد، سالانه 100 میلیون تن کالا را از مسیر ایران به کشورهای ثالث صادر کند؛ اما برای این هدف شبکه ریلی ایران باید توسعه یابد.

کارشناسان این حوزه درباره امکان ترانزیت 100 میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران معتقدند با توجه به این که رکورد ترانزیت ریلی کشور مربوط به سال 1393 با 13 میلیون تن بوده، اگر 10 ملییون تن روس ها هم کاملا محقق شود جمع  آن 23 میلیون تن می شود و عددی بیش از آن گزافه است.

به گفته این کارشناسان، با توجه به زیرساخت های موجود و همچنین وضعیت مدیریت لجستیک کشور، ترانزیت 100 میلیون تن از طریق حمل و نقل ریلی غیرقابل باور است.

این کارشناسان می گویند، در مجموع می توان گفت ترانزیت سالانه صد میلیون تن کالا فقط از طریق ریل، امکان پذیر نیست و اگر واقعا هدف، ترانزیت صد میلیون تن کالا است، فقط و فقط بنادر پاسخ گوی این حجم از کالا هستند.

به اعتقاد آنان، راه آهن و آزادراه بخشی از پروژه اتصال بنادر شمال دریای خزر به خلیج فارس و بنادر جنوب هستند و ترانزیت 100 میلیون تن صرفا از طریق پذیرش این حجم از بار در بنادر شمالی و ترانزیت به جنوب کشور ممکن است.

به گفته کارشناسان، در همین راستا ایران و روسیه نیاز دارند بنادر خود در دریای خزر را در حجم بالایی گسترش داده و ناوگان کشتی برای این منظور ایجاد کنند.

به گزارش تین نیوز و بر اساس آن چه رسانه ها نوشتند، ششم شهریور ماه امسال، جلسه دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه در راس هیئتی تجاری در حوزه حمل ونقل با اعضای اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

بر اساس این خبر، او آمده بود تا ضمن ملاقات با نمایندگان بخش خصوصی از توان شرکت های ایرانی در حوزه حمل ونقل آگاه شود.

در این جلسه که سفیر فدراسیون روسیه در ایران و معاون امور بین الملل اتاق تهران نیز حضور داشتند، شرکت های ایرانی فعال در حوزه حمل و نقل ضمن معرفی توانمندی های خود به بیان برخی انتظارات برای تسهیل حمل و نقل میان دو کشور پرداختند.

در این جلسه، ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه به ارائه توضیحاتی درباره نیازمندی های این کشور در حوزه حمل و نقل پرداخت و گفت: کل صادرات روسیه بدون احتساب نفت و گاز در طی سال، حدود یک میلیارد و 200 میلیون تن است که البته حمل این کالاها پس از تحریم ها در سمت شمال غرب با مشکلاتی مواجه شده است.

او با بیان اینکه مسیرهای شرقی نیز به دلیل حمل کالا به چین در وضعیت اشباع قرار دارد، افزود: راه دیگری که می ماند دریای خزر و دریای سیاه است. از این رو، هدفگذاری برای حمل 20 میلیون تن کالا از ایران هدفگذاری کوچکی است و باید حجم کالاهای ترانزیتی از ایران به 100 میلیون تن برسد. اگر قرار باشد 100 میلیون تن کالا از مسیر ایران به کشورهایی نظیر هند ترانزیت شود، به وجود یک شبکه ریلی پیشرفته در ایران نیاز است.

لویتین با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه ریلی ایران گفت: بر اساس آنچه نتایج بررسی ها نشان می دهد، فعلا ایران نمی تواند این حجم بار را حمل کند به دلیل اهمیت این موضوع بود که روسای جمهور دو کشور به توافق رسیدند که خط ریلی رشت - آستارا را با همکاری یکدیگر اجرا کنند.

دستیار رئیس جمهور فدراتیو روسیه با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با آذربایجان مطرح شد، گفت: اگر قرار است در خط رشت - آستارا سرمایه گذاری صورت گیرد، شهر رشت نیازمند یک مرکز لجستیک بزرگ خواهد بود که واگن ها پس از رسیدن به رشت تخلیه شده و محموله ها از آنجا به وسیله کامیون ها به سوی مقصد حمل شوند.

لویتین همچنین برای تسهیل تجارت مواد غذایی پیشنهاد کرد که نمایندگان سازمان های دامپزشکی و نباتات روسیه در بنادر شمالی ایران مستقر شوند تا بررسی ها به سرعت انجام گرفته و در ترخیص کالاها تسریع صورت گیرد.  او ادامه داد: البته با این تسهیلات نیز در حال حاضر، از شاخه شرقی دریای خزر فقط 2 میلیون تن قابل حمل است که این ظرفیت را می توان تا 5 میلیون تن افزایش داد.در عین حال این مسیر از چهار کشور عبور می کند و همین مسئله ممکن است حمل کالا را با کندی مواجه کند. اما به طور کلی فعلا روی حمل 25 میلیون تن کالا از مسیر ایران می توان حساب کرد که در صورت توسعه امکانات، این رقم تا 50 میلیون تن نیز قابل افزایش است. اما توسعه ظرفیت ها مستلزم رایزنی با دولت هاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناظم زاده 0 0

    اگر خبر درست باشد مسوولان امر زر ساختن راه اهن چابهار به مشهد و راه اهن رشت استارا همت سریع دلشته باشند ولی از شواهد گروه خونی مدیران قابل درست شدن نیست