| کد خبر: 240190 |

پاکسازی بقایای کشتی اکسپرس پرل چهار ماه طول می‌ کشد

کشتی کانتینری اکسپرس پرل که در سنگاپور ثبت شده بود در ماه می ۲۰۲۱ در نزدیکی بندر کلمبو آتش گرفت و به مدت دو هفته قبل از غرق شدن در آتش سوخت.

تین نیوز

مقامات سریلانکا می‌گویند پاکسازی بقایای کشتی کانتینری X-Press Pearl را آغاز کرده‌ اند.

به گزارش تین نیوز، کشتی کانتینری اکسپرس پرل که در سنگاپور ثبت شده بود در ماه می ۲۰۲۱ در نزدیکی بندر کلمبو آتش گرفت و به مدت دو هفته قبل از غرق شدن در آتش سوخت.

گمان می‌ رود که علت آتش‌ سوزی نشت اسید نیتریک از یک کانتینر باشد که فرمانده کشتی در تلاش بود آن را قبل از بروز فاجعه در یک بندر تخلیه کند اما به دلیل رد درخواست های کمک از طرف مقامات بندر حمد (قطر) و بندر هزیرا (هند) هرگز موفق به این کار نشد.

دولت سریلانکا گزارش داده که روند پاکسازی بقایای کشتی غرق‌ شده آغاز و در یک بازه زمانی چهار ماهه تکمیل خواهد شد.

مجموعه Shanghai Salvage قرارداد پاکسازی بقایای کشتی غرق شده را به عهده گرفته است.

در بیانیه دولت سریلانکا آمده است: «کمیته نظارتی متشکل از نمایندگان نهادهای ذیربط زیر نظر یک مقام ارشد نیروی دریایی (Director-General of Commercial Naval Secretarial ) منصوب شده‌ اند تا بر این فرآیند نظارت داشته و اطمینان حاصل کنند که هیچ گونه آلودگی اقیانوسی در این فرآیند بقایا رخ نمی‌ دهد.»

سریلانکا شرکت حقوقی استرالیایی Sparke Helmore را هم برای کمک به جبران خسارت زیست‌ محیطی ناشی از این کشتی که حاوی انواع کالاهای شیمیایی خطرناک از جمله ۲۵ تن اسید نیتریک و حدود ۱،۶۰۰ تن مواداولیه پلاستیکی (plastic nurdles) می‌باشد، منصوب کرده‌ است.

به دلیل غرق شدن کشتی، مواد اولیه پلاستیکی به طور کامل در شرایط نیم سوخته وارد محیط زیست شده‌ اند. سازمان ملل بر این باور است که انتشار این مواد پس از غرق شدن X-Press Pearl بزرگترین نشت پلاستیک در تاریخ است.

در حالی که مقامات سریلانکا قبلاً یک ادعای موقت ۴۰ میلیون دلاری بر علیه شرکت کشتیرانی ذیربط ارائه کرده‌ اند، اما قصد دارند برای هزینه‌ های متحمل شده از تلاش‌ های آتش نشانی نیز غرامت بگیرند.

برای ایجاد پرونده غرامت زیست‌ محیطی، دولت با آزمایشگاه‌ های خارج از کشور قرارداد بسته تا نمونه‌ های بیولوژیکی زیست بوم اقیانوس و دیگر نمونه‌ های جمع‌آوری‌ شده در این منطقه را تجزیه و تحلیل کنند.

مقامات قبلا حدود ۱۰۰۰ تن مواد زائد خطرناک را جمع‌آوری کرده‌ اند و تلاش‌ها برای پاک‌سازی پلاستیک از ساحل همچنان ادامه دارد.

براساس اظهارات کابینه، اولین قسط برای جبران خسارت ماهیگیران آسیب‌ دیده از این فاجعه، از ۳/۷ میلیون دلار صادر شده توسط انجمن حمایت و جبران خسارت کشتی‌ ها پرداخت شده‌ و مذاکرات با P&I کشتی برای بازیابی حقوق باقی مانده در حال انجام است.

جامعه ماهیگیری محلی که معاش آن‌ها تا حد زیادی به زندگی دریایی وابسته است تحت‌ تاثیر فاجعه ای قرار گرفتند که منجر به مرگ تعداد زیادی از آبزیان دریایی شد و دولت فعالیت‌ های ماهیگیری را در محدوده تحت تاثیر از غرق شدن کشتی اکسپرس پرل ممنوع کرد.

کابینه سریلانکا گفته که ممنوعیت اعمال شده برای ماهیگیری در منطقه Kaluthara اکنون برداشته شده و محدودیت‌ ها و ممنوعیت‌ های اعمال شده در هر دو منطقه کلمبو و گامپاها هم پس از تکمیل فرآیند پاکسازی زباله‌ ها، برداشته خواهد شد و ماهیگیران می‌ توانند به سرِ کارِ خود بازگردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام تدبیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.