بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

◄ پندی از DB Schenker برای اتصال لجستیکی دو پایانه راه‌ آهن آستارا و رشت

تفاوت اصلی میان شرکت های لجستیکی و فورواردری (حمل و نقل بین المللی) در دامنه خدمات آنهاست. شرکت های لجستیکی ارائه دهنده راهکارهای جامع زنجیره تأمین بوده و مسئولیت مدیریت کل فرآیندهای لجستیکی را برعهده دارند. ولی شرکت های فورواردر بر حمل و نقل بین المللی کالا تمرکز داشته و نقش واسطه بین فرستنده و شرکت های حمل و نقل اصلی را ایفا می کنند.

پندی از DB Schenker  برای اتصال لجستیکی دو پایانه راه‌ آهن آستارا و رشت
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک:

لجستیک به عنوان علم مدیریت زنجیره تأمین، نقشی حیاتی در کارآمدسازی جریان کالاها، خدمات و اطلاعات از مبدأ تا مقصد ایفا می کند. این شامل فرآیندهای مختلفی چون حمل و نقل، انبارداری، سفارش گذاری، بسته بندی و سیستم های اطلاعاتی است. اهمیت لجستیک در کاهش هزینه ها، بهبود رضایت مشتری، افزایش کارایی و مدیریت بهتر زنجیره تأمین نهفته است.

کامیون اختصاصی دی بی

تفاوت اصلی میان شرکت های لجستیکی و فورواردری (حمل و نقل بین المللی) در دامنه خدمات آنهاست. شرکت های لجستیکی ارائه دهنده راهکارهای جامع زنجیره تأمین بوده و مسئولیت مدیریت کل فرآیندهای لجستیکی را برعهده دارند. ولی شرکت های فورواردر بر حمل و نقل بین المللی کالا تمرکز داشته و نقش واسطه بین فرستنده و شرکت های حمل و نقل اصلی را ایفا می کنند.

لجستیک

از دیگر ویژگی های شرکت های لجستیکی پیشرو می توان به حمل و نقل چند وجهی، شبکه گسترده توزیع، انبارداری پیشرفته، سیستم های اطلاعاتی هوشمند و ردیابی محموله ها و همچنین تمرکز بر نوآوری اشاره کرد. این ویژگی ها به این شرکت ها امکان می دهد تا به عنوان حلقه های اتصال کارآمد میان تأمین کنندگان و مشتریان عمل کنند. در مجموع، صنعت لجستیک به عنوان یک بخش کلیدی در اقتصاد جهانی، نقش حیاتی در افزایش رقابت پذیری و سودآوری شرکت ها ایفا می کند. پیشرفت مداوم در این بخش به واسطه بهره گیری از فناوری های نوین و کیفیت خدمات، سبب بهبودمستمر زنجیره های تأمین جهانی می شود.

در بین شرکت های برتر لجستیکی، DHL، Kuehne +Nagel، DSV Panalpina، UPS  و Sinotrans  در رتبه های اول تا پنجم قراردارند. این شرکت ها با فناوری های پیشرفته، شبکه گسترده توزیع و خدمات متنوع ویکپارچه به موفقیت چشمگیری رسیده اند.

به عنوان نمونه، DHL به عنوان بزرگ ترین شرکت لجستیکی جهان، در 1969 با ادغام شرکتهای پستی آلمان تاسیس و با حضور در 220 کشور و بیش از 380 هزار کارمند، سالانه حدود 81 میلیارد دلار کسب می کند و 30,000 کامیون یا تریلی دارد.

شرکت سوئیسی Kuehne + Nagel نیز با حضور در بیش از 100 کشور، 78 هزار کارمند و درآمد 35 میلیارد دلاری، در جایگاه دوم قرار دارد. این شرکت علاوه بر خدمات لجستیکی دریایی و 30,000 کامیون جاده ای در حمل ونقل ریلی نیز فعال است. 

یکی دیگر از بازیگران کلیدی در این صنعت، شرکت آلمانی DB Schenker است. این شرکت در ابتدا بخشی از شرکت راه آهن آلمان (Deutsche Bahn) بود، اما در سال 1997 به صورت مستقل درآمد. هدف از این تغییر ماهیت، افزایش انعطاف پذیری و رقابت پذیری بخش لجستیکی و توسعه خدمات فراتر از حمل ونقل ریلی بود. امروزه DB Schenker با حضور در بیش از 130 کشور، 76 هزار کارمند و درآمد 21 میلیارد دلار، یکی از بزرگ ترین شرکت های لجستیکی جهان محسوب می شود. این شرکت علاوه بر خدمات چندوجهی لجستیکی، صاحب یکی از گسترده ترین شبکه های حمل ونقل ریلی در اروپا نیز هست.

بطور خلاصه، DB Schenker شنکر بزرگترین ارائه دهنده لجستیک در اروپا است که عملیات ترکیبی ریلی و جاده ای را انجام می دهد. مشخصات کلی آنها به شرح زیر است: ناوگان ریلی: حدود 63,000 واگن باری، ناوگان جاده ای: حدود 32,000 کامیون یا تریلی (مالکیت مستقیم و پیمانکاری)، دارای شبکه جامع در سراسر اروپا، ارائه دهنده یکپارچه خدمات لجستیکی، توانایی بالا در حمل ونقل چندوجهی شرکت دیبی شنکر به عنوان یک مدل موفق از ادغام عملیات ریلی و جاده ای شناخته می شود.

این شرکت سالانه 415 میلیون تن بار ریلی، 1.1 میلیون تن بار هوایی و 1.8 میلیون کانتینر معادل (TEU) حمل مینماید و نیز 95.5 میلیون ارسال محموله در سال دارد (هر 2 ثانیه یک محموله) و 6.2 میلیون متر مربع فضای انبار در اختیار دارد.

با استفاده از تجربه این شرکتها و دیگر شرکتهای ریلی جهان برای اتصال لجستیکی دو پایانه راه آهن آستارا و رشت نه تنها میتوانیم بار ترانزیت ریلی را با نتایج حاصله از توسعه ایستگاه آستارا با سرمایه گذاری آذربایجان (BOT)، ظرف مدت کوتاهی تا 50% افزایش دهیم، بلکه هزینه مستقیم و یارانه سوخت سالانه 100 میلیون لیتر برای یک میلیون تن بار کاهش خواهد یافت.

این رویکرد علاوه بر جلوگیری از تکرار تجربه اینچه برون، بندر امیرآباد و ... نیاز به احداث راه آهن پرهزینه و پرچالش رشت آستارا را رفع نموده و برای تجار و دولت روسیه هم جدیت و سرعت ما در حمل کالاهای ترانزیت را اثبات خواهد نمود.

فایل پیوست اینجاست

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    ۱۴۰۳۰۸۱۲، دکتر مسعود پزشکیان در جلسه بررسی آخرین وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل کشور و نیز کریدورهای منطقه‌ای که صبح امروز شنبه برگزار شد، پس از استماع سخنان وزیر راه و شهرسازی و دیگر مقامات ذیربط در خصوص وضعیت کریدورهای بین‌المللی ریلی و جاده‌ای کشور، بر تسریع در اجرای کریدور مرزی با جمهوری آذربایجان و همچنین نهایی نمودن احداث کریدور شمال- جنوب تأکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این مسیر در تکمیل کریدورهای منطقه‌ای این پروژه باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

    https://president.ir/fa/154941