| کد خبر: 243553 |

به نظر می رسد خصوصی سازی در این صنعت به هیچ وجه اتفاق نیفتاده است.

تین نیوز

در حال‌ حاضر حدود ۱۷‌ درصد از سهام شرکت سایپا و 6 درصد از سهام ایران‌ خودرو که در فهرست واگذاری سال‌۱۴۰۱ سازمان خصوصی قرار دارند در اختیار دولت است. حسین امیر رحیمی سرپرست شرکت‌ ها و آماده ‌سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌ سازی در یک برنامه تلویزیونی[1] یاد آوری کرد که وقتی بیش از۵۰‌ درصد سهام دولت در یک شرکت به بخش ‌خصوصی واقعی واگذار شود، کاملا خصوصی‌ سازی اتفاق افتاده است.

شوخی اول: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که 83 درصد از سهام سایپا و 94 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد اما اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل دو گروه خودروسازی (شامل سه شرکت ) را وزیر صمت مشخص می کند؟ بخش خصوصی کجاست؟

شوخی دوم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که قیمت محصول (خودرو) از طرف رئیس جمهور و وزیر صمت (و قبلا شورای رقابت) ابلاغ می شود؟ بخش خصوصی کجاست؟  

شوخی سوم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که می تواند چند ده هزار میلیارد تومان زیان انباشته و چند ده هزار میلیارد دیگر بدهی روز داشته باشد و همچنان سر پا باشد و فعالیت کند؟ این اسمش بخش خصوصی ست؟

شوخی چهارم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که با وساطت وزارتخانه بخشی از سهام خود را نزد بانک وثیقه می گذارند و وام می گیرند و وام را باز نمی گردانند؟ آنقدر قوی که رئیس قبلی بانک مرکزی علی رغم ایستادگی اولیه، در مقابل آنها سپر انداخت و سکوت کرد. در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟ 

چرا اینها تامین مالی را از بازار سرمایه انجام نمی دهند؟ 

شوخی پنجم: وقتی اربگ باز نمی شود دولت به جای آن که از طرف ملت مدعی باشد، در صندلی حمایت از خودروسازان می نشیند و یک نماینده در مجلس بازنشدن اربگ را دروغ می خواند. در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟ 

شوخی ششم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که وزارتخانه تا پای جان می ایستد و در مقابل کالای رقیب خارجی دیوار تعرفه به این بلندی می چیند؟ در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟   

شوخی اخیر: سرپرست شرکت‌ ها و آماده ‌سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌سازی در این برنامه تلویزیونی همچنین تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی، متقاضی اصلی سهام دولت، خودِ شرکت‌ های ایران‌ خودرو و سایپا هستند.

جمع بندی: به نظر می رسد بر خلاف نظر این سرپرست محترم، خصوصی سازی در این صنعت به هیچ وجه اتفاق نیفتاده. خصوصی سازی شرایط و الزامات بسیار دیگری هم دارد که از نگاه سازمان متبوع ایشان دور مانده است. عملکرد این سازمان با مفهوم و غایت خصوصی سازی فرسنگ ها فاصله دارد و بهتر است نام آن را بگذارند «سازمان واگذاری سهام».

پاورقی:

- برنامه میز اقتصاد شبکه خبر (یکشنبه اول خرداد 1401)

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید