◄ انتقاد متفاوت بنگاه های باربری: رانندگان کامیون تنها به قاضی نروند!
فعالان شرکت های حمل و نقل و باربری نسبت به رویکرد یکجانبه رسانه ها در انعکاس مشکلات رانندگان کامیون انتقاد کردند و خواستار نگاه متعادل تر و منصفانهتر به چالش های کل زنجیره حمل و نقل شدند.

تعدادی از فعالان شرکت های حمل و نقل و مدیران بنگاه های باربری با انتقاد از رویکرد یک جانبه برخی رسانه ها در پوشش مشکلات رانندگان کامیون ، خواستار نگاهی متوازن تر و منصفانه تر به زنجیره حمل ونقل جاده ای شدند.
چرا صدای شرکت های حمل و نقلی و باربری ها شنیده نمی شود؟
در ماه های اخیر، رسانه های تخصصی حوزه حمل و نقل – به ویژه در فضای آنلاین – تمرکز ویژه ای بر بازتاب دغدغه ها و اعتراضات کامیون داران داشته اند. این رانندگان، که به عنوان پرشمارترین و زحمت کش ترین فعالان زنجیره حمل ونقل جاده ای شناخته می شوند، اغلب در شرایط دشواری فعالیت می کنند: کرایه های معوق، نبود بیمه های کارآمد، نبود خدمات رفاهی در جاده ها، ضعف زیرساخت ها و... . بدون تردید، شنیده شدن صدای رانندگان و بازتاب مطالبات آنها از سوی رسانه ها، حق طبیعی آنان است.اما در این میان، بخشی از فعالان دیگر این صنعت – از جمله مدیران شرکت های حمل ونقل، مسئولان باربری ها و بنگاه های لجستیکی – معتقدند که در این پوشش رسانه ای، تعادل از بین رفته است. آنها گلایه دارند که در بسیاری از گزارش ها و تحلیل ها، نقش و مسئولیت باربری ها به شکل غیرمنصفانه ای زیر سؤال می رود، بی آن که دیدگاه و وضعیت این بنگاه ها مورد بررسی واقع شود.
به گفته آنها، در بسیاری از گزارش های رسانه ای، به محض تماس یا گلایه چند راننده درباره پرداخت نشدن کرایه یا کسر غیرمنطقی درصد از کرایه حمل، باربری ها به عنوان مقصر اصلی معرفی می شوند؛ این در حالی است که ساختار اقتصادی معیوب و زنجیره ناقص تسویه حساب در کشور، اصلی ترین عامل بروز این نارضایتی هاست.
نقش صاحبان بار و شرکت های بزرگ در تأخیر پرداخت کرایه
یکی از مهم ترین انتقادهای فعالان شرکت های حمل ونقل به رسانه ها، بی توجهی به نقش صاحبان بار در تأخیر پرداخت کرایه هاست. آن ها می پرسند: آیا باربری ها بلافاصله پس از حمل کالا، کرایه را از صاحبان بار دریافت می کنند که همان لحظه آن را به رانندگان پرداخت کنند؟
در پاسخ به این پرسش، برخی از مدیران بنگاه های باربری می گویند که حتی شرکت های بزرگ و شناخته شده فعال در صنایع فولاد، پتروشیمی، نفت و معادن – که صاحب بارهای عمده محسوب می شوند – نیز معمولاً با تأخیرهای چند روزه تا چند هفته ای کرایه ها را تسویه می کنند. در چنین وضعیتی، بنگاه های باربری نیز در میان فشار مطالبات رانندگان و بی پولی صاحبان بار گرفتار می شوند.
به گفته این فعالان، ساختار سنتی و ناسالم اقتصاد حمل ونقل جاده ای کشور موجب شده که باربری ها نتوانند به عنوان یک واسطه شفاف و مسئول، عملکرد مالی دقیقی داشته باشند. آن ها بارها خواسته اند که تسویه حساب ها به صورت دیجیتال، زمان بندی شده و قابل پیگیری صورت گیرد، اما نبود یک سیستم منسجم و شفاف در این زمینه باعث شده است که حتی نیت مثبت برخی شرکت های حمل ونقل نیز در عمل به نتیجه نرسد.
بزرگ نمایی درباره کمیسیون های کسر شده باربری؛ بدون سند و مدرک!
یکی دیگر از گلایه های مهم مدیران شرکت های باربری، به شیوه پرداختن رسانه ها به موضوع «کسر غیرقانونی از کرایه رانندگان» بازمی گردد. به ویژه در گزارش هایی که به نقل از برخی رانندگان، ارقامی عجیب مانند کسر ۵۰ درصد از کرایه حمل مطرح می شود؛ بی آن که مدرک یا مصداق مشخصی ارائه شده باشد.
فعالان بنگاه های باربری این گونه گزارش ها را عامل بی اعتمادی عمومی نسبت به بنگاه ها و شرکت های رسمی حمل ونقل می دانند. آن ها تأکید می کنند که اگر چه تخلفات معدودی ممکن است در برخی نقاط کشور صورت گیرد، اما نمی توان بر اساس نمونه های استثنایی، کل ساختار حمل ونقل باربری را زیر سؤال برد.
آنان از رسانه ها خواسته اند که در انتشار چنین مطالبی، یک طرفه به قاضی نروند و به مستندسازی و بررسی چندجانبه دیدگاه ها توجه بیشتری داشته باشند و از بازتاب یک سویه سخنان گروه خاصی از فعالان حمل ونقل بپرهیزند. به باور آن ها، وقتی رسانه ها بدون تحقیق دقیق، به نقل قول هایی مبهم و بدون سند استناد می کنند، در واقع اعتبار کل زنجیره حمل و نقل کشور را زیر سؤال می برند؛ زنجیره ای که برای استمرار فعالیت، به همدلی و هماهنگی بین رانندگان، باربری ها، صاحبان بار و دولت نیاز دارد.
رسانه ها با نگاهی جامع تر به زنجیره حمل ونقل بپردازند
صنعت حمل ونقل جاده ای، یک زنجیره به هم پیوسته است. رانندگان، باربری ها، شرکت های حمل ونقل، صاحبان بار و حتی نهادهای دولتی، هر یک نقش و مسئولیت ویژه ای دارند. اگر قرار باشد تنها یکی از این گروه ها مورد توجه رسانه ای قرار گیرد، نتیجه آن چیزی جز ایجاد شکاف، بی اعتمادی و اختلال در تعامل بین اجزای این صنعت نخواهد بود.
فعالان باربری معتقدند همان طور که مشکلات و اعتراضات رانندگان کامیون به درستی در رسانه ها مطرح می شود، مشکلات ساختاری، چالش های مالی، تعامل با صاحبان بار و محدودیت های قانونی بنگاه های باربری نیز باید به طور حرفه ای، مستند و بدون پیش داوری بازتاب یابد.
انتهای پیام