| کد خبر: 245216 |

این سقف دلاری دو مرحله دارد یک مرحله تا ۱۰ هزار دلار که به آن خودرو‌های اقتصادی می‌گویند که ۴ درصد حقوق گمرکی و ۶ درصد سود بازرگانی است.

تین نیوز

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس گفت: این سقف دلاری دو مرحله دارد یک مرحله تا ۱۰ هزار دلار که به آن خودرو‌های اقتصادی می‌گویند که ۴ درصد حقوق گمرکی و ۶ درصد سود بازرگانی است.

به گزارش تین نیوز، جلال رشیدی کوچی با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق در خصوص واردات خودرو و چالش های این صنعت گفتگو کرد.

بالاخره آئین نامه واردات خودرو به کجا رسید؟

وزارت صمت به عنوان متولی امر باید هرچه سریعتر بحث واردات را که مصوبه قانونی مجلس است و عزم و اراده ملت هم پشتش است به نتیجه برساند. این تعلل به نظر من دیگر محلی از اعراب ندارد، اما شاهد هستیم که متأسفانه بند‌هایی در این آیین نامه آورده شده که به جای اینکه دنبال جلب رضایت مردم باشد با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند مردم از این صنعت ناراضی هستند و حق هم با مردم است، به نظر می‌رسد بیشتر دنبال جلب رضایت خودروسازان بودند.

بند‌های این آئین نامه چه چیز‌هایی هستند؟

این آیین نامه در ۱۰ بند تنظیم شده که من به عنوان نماینده مردم روی بعضی از آن‌ها نگاه مثبتی ندارم و می‌توانست خیلی بهتر تنظیم شود تا هم سبد خودرویی و هم قیمت‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد متنوع‌تر باشند و اقشار مختلفی را شامل شود، اما به نظر می‌رسد که در برخی از این بند‌ها و مواد، متأسفانه بیشتر از اینکه صلاح و خیر مردم در نظر گرفته شده باشد مافیای خودرو ورود کرده است.

شنیده‌ها هم حاکی از این است که آئین نامه دولت بیشتر به نفع خودروسازان است تا مردم؟

ما در دفاع از حق مردم تعارف نداریم و در این موضوع هم پافشاری داریم. در یکی از بند‌های این آیین نامه سقف دلاری واردات خودرو برای خودروسازان در نظر گرفته شده، این سقف دلاری دو مرحله دارد یک مرحله تا ۱۰ هزار دلار که به آن خودرو‌های اقتصادی می‌گویند که حقوق ورودی این خودرو‌ها به اصطلاح ۴ درصد حقوق گمرکی و ۶ درصد سود بازرگانی است که جمعاً ۱۰ درصد می‌شود.

 ما اگر یک خودروی ۱۰ هزار دلاری یا یک خودروی ۹ هزار و ۹۹۹ دلاری را در نظر بگیریم قاعدتاً باید با مبلغ ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان دست مردم برسد که من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد، اما ببینید در همین آیین نامه آورده شده که دولت، خودروسازان را مکلف می‌کند تا خودرو‌های اقتصادی را بعد از مدتی تولیدشان را در کشور خودمان راه اندازی کنند، نکته جالب توجه این است که خودرو‌هایی که به عنوان خودروی اقتصادی قرار است خط تولیدش در ایران راه اندازی شود این خط تولید در سال ۹۷، ۹۸ راه اندازی شده و چند سالی است که خودروسازان روی تولید این محصولات کار می‌کنند.

از چه کشور‌هایی و با چه سقفی قرار است واردات شود؟ 

برای این موضوع چیزی در نظر نگرفتند وقتی ما می‌بینیم که یک خودرویی به اسم کوئیک که تحت لیسانس شرکت رنو هم دارد تولید می‌شود و صفر ستاره ایمنی دارد، قرار است که به اسم خودروی وارداتی و بعد هم به عنوان "خودروی اقتصادی وارداتی" در داخل مونتاژ شود، به نظر می‌رسد این خط تولیدش سال ۹۸ راه افتاده، ما آمدیم آیین نامه‌ای را نوشتیم برای خودروسازانی که چند سال قبل به فکر یک چنین روزی بودند.

پس قرار نیست واردات انجام شود؟

قرار است واردات انجام شود این هم به نوعی قسمتی از کار است، البته سقف دلاری که در نظر گرفتند از نظر من ایراد جدی به آن وارد است، نگاه ما این بود که سقفی در نظر نگیرند، به عنوان نمونه اگر کسی توان تأمین خودرو ۱۰ هزار دلاری دارد تعرفه کمتری بگیرند و کسی که می‌خواهد خودروی ۱۰۰ هزار دلاری و ۲۰۰ هزار دلاری سوار شود، کما اینکه ما در کشورمان خودرو‌هایی سوار می‌شویم که قیمتشان شاید ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار است، تعرفه و مالیات بیشتری از او بگیرند و محدودیتی نباشد.

سقف ۱۰ هزار دلاری خودروی اقتصادی است؟ 

سقفی که برای واردات در نظر گرفته شده و من برای اولین بار اعلام می‌کنم، سقف ۲۰ هزار دلار است یعنی واردات خودروی بالای ۲۰ هزار دلار ممنوع است، ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار دلار هم که دیگر با تعرفه‌ای که قبلاً وارد می‌شد حالا هر چقدر بوده ۸۰ درصد، ۹۰ درصد هر چیزی که بوده، این محل اشکال هست یعنی آیین نامه ما می‌گوید که آقای خودروساز تو آب در دلت تکان نخورد و تو را مکلف می‌کنیم آن خودرویی که وارد می‌کنیم را در داخل هم تولید کنید، از آن طرف هم می‌گوید که آقایان سرمایه دار و پولداری که الآن خودرو‌های آنچنانی سوار می‌شوید ۵ تا ۶ میلیارد تومان هم پول می‌دهید شما هم کسی کاری به کارتان ندارد.

خودروساز‌هایی که خودرو‌های چینی مونتاژ می‌کنید ما یک کمی می‌خواهیم با شما رقابت ایجاد کنیم یعنی اگر قرار است یک خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد شود با آن تعرفه و عواید، تقریباً بین یک و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود، ما می‌توانستیم تعرفه‌ها را پلکانی افزایش دهیم و بگوییم خودروی تا سقف ۱۰ هزار دلار ۱۰ درصد، ۱۵ هزار دلار ۲۰ درصد، ۳۰ هزار دلار ۳۵ درصد، خودرو‌هایی که در این سقف قرار می‌گیرند تعدادشان خیلی کم است.

باز ما آمدیم یک محدودیت در کنار حجم موتور هم هست در کنارش یک ایراد جدی دیگری که به آن وارد است این است که ما در ازای صادرات خودرو یعنی ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات خودرو مجوز می‌دهیم به واردات، و واقعاً یک بار برای همیشه ما از دولت آقای رئیسی و از وزیر صمت این انتظار را داریم که در برابر این مافیا بایستد 

 مجلس نمی‌خواهد در برابر این مافیای خودرو واکنش نشان دهد؟ 

 هنوز این آیین نامه به تصویب دولت نرسیده است من این را اینجا اعلام کردم که عزیزان فرصت اصلاح داشته باشند این سقف دلاری را بالاتر در نظر بگیرند به نظر من خیلی خوب است ما داریم در کشورمان پول‌های هنگفتی را برای خودرو‌هایی می‌دهیم که این خودرو‌ها در کشور‌های دیگر واقعاً قیمتشان این نیست.

با یک چهارم قیمت می‌شود این خودرو‌ها را سوار شد؟ 

به عنوان نمونه لند کروز ۲۰۲۲ یک خودروی اقتصادی حساب می‌شود نه خودروی لوکس، یک خودروی تقریباً ۴۰ تا ۵۰ هزار دلاری، اما در کشور ما گذر موقتش ۲ میلیارد تومان تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ ـ ۳۰۰ تومان قیمت گذاری می‌شود، اما همین خودرو مدل ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۵ آن که پلاک ملی شده بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شود این تفاوت قیمت یعنی چی؟!، یعنی شما پول یک خودروی لوکس مانند مرسدس بنز میباخ را می‌دهید، من عرضم این است که چرا دولت برای این برنامه ریزی نمی‌کند تا این مابه التفاوت که حاصل از گمرک می‌شود را خودش بگیرد؟!

شما اگر ۱۰۰ درصد روی یک خودروی ۵۰ هزار دلاری تعرفه ببندی یعنی چقدر؟، یعنی ۵۰ هزار دلار رفته در جیب دولت، آن سرمایه داری که حاضر است ۱۵ میلیارد تومان بدهد یک خودرو بخرد از خدایش است که ۷ میلیارد تومان بدهد نصف قیمت بخرد خب اینجا دولت هم سود کرده از طرفی بازار بسیار نامناسبی الآن در کشور ما ایجاد شده است. چند میلیون نفر در قرعه کشی ثبت نام کردند؟ واقعاً نیاز کشور ما ۶ میلیون نفر است؟ واقعاً نیاز ما ۶ میلیون خودرو است؟! خیر، چون ما داریم به خودرو به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنیم وقتی مصرفی شد دیگر اینجوری نمی‌شود.

 من می‌خواهم گذری بزنم به مافیای خودرو، ببینید این مافیای خودرو در کنار مافیای معدن سال هاست دارند خون این ملت را می‌مکند یک مثال بزنم برای شما، سال ۹۴ بود که مردم گفتند ما خودرو نمی‌خریم در دولت وقت وزیر صمت چه کار کرد؟ نزدیک به ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان، ۱ میلیارد دلار وام به خودروساز‌ها داد که به مردم بدهند تا خودرو‌هایی که مردم نمی‌خواستند بخرند را به صورت اقساط و وام خریداری کنند.

یک میلیارد دلار حدود ۷ سال قبل؟!، اگر اسمش مافیای خودرو نیست پس چیه؟! چه کسانی شرکت‌های زیر مجموعه کرمان موتور و مدیران خودرو و این‌ها را راه انداختند که خودرو‌های چینی را بیاورند بعد هم دست وارد کننده را قطع کردند؛ چه کسانی بودند؟ وقتی دولت‌ دستشان است هر جور دلشان بخواهد می‌تازند و وقتی دولت‌ دستشان نیست دم از مردم، عدالت اجتماعی، کارگر ایرانی و تولید داخلی می‌زنند.

تا کی قرار است مردم خودروی بی کیفیت یا کم کیفیت سوار شوند؟

ما الآن خودرو‌هایی مثل ۲۰۶ و ۲۰۷ سوار می‌شویم که قیمت بازار آزادشان ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان شده، ۲۰۷ اتومات حالا یک کمی رنگش هم کردند دیگر جدیداً، با ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود چند هزار دلار؟ می‌شود ۲۰ هزار دلار، شما با ۲۰ هزار دلار می‌توانید یک خودروی خیلی خیلی خوب، ایمن، با مصرف بنزین بسیار پایین در کشور سوار شوید اگر وارداتش بدون تعرفه باشد نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد. 

من خبری خواندم در خوشبینانه‌ترین حالت مصرف بنزین کشور ما سر به سر شده با تولیدش، این فاجعه است چرا این است؟ آیا مردم زیاد مصرف می‌کنند؟ نه مردم زیاد بنزین مصرف نمی‌کنند این خودرو‌های بی کیفیت، من می‌گویم بی کیفیت حالا شاید شما یک کمی محدودیت داشته باشید، ولی واقعاً خودروی بی کیفیتی است، خودرویی که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند بی کیفیت است الآن استاندارد‌های جهانی در ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند. 

به سراغ خودرو‌های هیبریدی رفتند بعد ما اصرار می‌کنیم آن روز دیدم یک خودرویی را رونمایی کرده بودند خودروی کارون من ناراحت شدم چرا اسم‌هایی به بزرگی را می‌گذارید روی این آشغال ها؟! اسم به این بزرگی را نباید بگذارید، بعد آمدند چی موتور تکنولوژی ۵۰ سال قبل، ۱۳۳۵، خودروی نیسان زامیاد تکنولوژی موتوری اش برای سال ۱۳۳۵ است، یعنی خط تولیدش متوقف شده،  اتاقش برای یک شرکت چینی، هندی و برای ۳۰ سال قبل است بعد ما می‌آییم این را می‌گذاریم بعد معاون وزیر ما می‌رود با افتخار این را رونمایی می‌کند خودرویی که قرار است خودروی باربری باشد ۹۰ اسب بخار، مسخره است.

 آئین نامه خودرو کی نهایی می‌شود؟ 

ما تأکیدمان بر این است که سقف دلاری برداشته شود یا در نظر گرفته نشود، آن دلاری که بانک مرکزی قرار است بدهد به نظر من باید کامل حذف شود اصلاً دولت معنی ندارد دلار دولتی بدهد، از ظرفیت سرمایه داران ایرانی که در خارج از کشور سرمایه دارند هم باید استفاده شود و این آیین نامه به نظرم باید هرچه سریع‌تر اصلاحاتش انجام و به دولت برود و در هیأت دولت مصوب شود و ما منتظر هستیم که این اقدام انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید