بازدید سایت : ۶۳۶۹۲
| کد خبر ۲۹۸۶۶۴
کپی شد

لزوم نگاه جامع به اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران/ انباشته شدن مشکلات دلیل فریاد اعتراض رانندگان

فریاد اعتراض رانندگان کامیون و کامیونداران ناشی از انباشته شدن مشکلاتی است که سال ها مورد بی توجهی بوده مانند تامین عادلانه گازوئیل متناسب با پیمایش، کم بودن کرایه ها، صف سوخت گیری و کمبود جایگاه مناسب برای کامیون ها، گرانی قطعات و لاستیک به دلیل نوسانات ارزی، افزایش حق بیمه رانندگان و حذف تخفیف های بیمه ای، عوارض سنگین اتوبان ها و جریمه های ناعادلانه، نبود نظارت مؤثر بر پایانه ها و درخواست برای حذف دلالان و واسطه ها، نبود امکانات رفاهی و بهداشتی در پایانه های باربری و مرزی، امنیت جاده ها

 لزوم نگاه جامع به اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران/ انباشته شدن مشکلات دلیل فریاد اعتراض رانندگان
تین نیوز |

عمادالدین باقی: 

۱- نگارنده حق اعتصاب را یک حق قانونی و حقوق بشری می داند و نه امروز بلکه در طول ۲۰ سال گذشته به کرات درباره این حق گفته و نوشته و دفاع نظری و عملی از آن داشته است.

۲- از یک حق طبیعی و بشری و قانونی نباید علیه یک حق دیگر استفاده شود. اینکه عده ای حق دارند اعتصاب کنند مجوزی نمی شود که اگر کسانی موافق اعتصاب نبودند مورد حمله و ضرب و شتم قرار بگیرند. ممکن است عده دیگری به هر دلیلی موافق اعتصاب نباشند و بخواهند به کار خود ادامه بدهند. انتشار ویدئوی به خشونت کشیده شدن اعتصاب کامیونداران  بخاطرفشار به رانندگان نپیوسته به اعتراض، موجب تاسف و تضییع مطالبات خودشان بود.

۳- در فضای دو قطبی شده سیاسی، به روایت هیچ کدام از طرفین نمی توان اعتماد مطلق کرد و برای یک قضاوت عادلانه باید همه جنبه های موضوع را در نظر گرفت.

۴- اظهارات نهادهای حاکمیتی به دلیل رفتارهایی که با نهادهای مدنی داشته و مجموعه رفتارها به ویژه اطلاع رسانی ها و رسانه هایش، طرف اعتماد نیست به همین دلیل نوع نگاه و اطلاع رسانی شان بیشتر شبیه نفت بر آتش ریختن است.

۵- در عین حال آنچه از روایات دو جانبه استنباط می شود این است که فریاد اعتراض رانندگان کامیون و کامیونداران ناشی از انباشته شدن مشکلاتی است که سال ها مورد بی توجهی بوده مانند تامین عادلانه گازوئیل متناسب با پیمایش، مخصوصاً برای کسانی که بارنامه برخط ندارند، کم بودن کرایه ها، صف های طولانی سوخت گیری و کمبود جایگاه مناسب برای کامیون ها، گرانی قطعات یدکی و لاستیک به دلیل نوسانات ارزی، افزایش حق بیمه رانندگان و حذف تخفیف های بیمه ای، عوارض سنگین اتوبان ها و جریمه های ناعادلانه، نبود نظارت مؤثر بر پایانه ها و درخواست برای حذف دلالان و واسطه ها، نبود امکانات رفاهی و بهداشتی در پایانه های باربری و مرزی، امنیت جاده ها و... آنها که فکر می کردند شهر در امن و امان است نمی فهمند که بالاخره انباشت نارضایتی های نادیده گرفته شده درجایی سر باز می کند و طبیعی است آنانکه در کمین نشسته اند هم از آن استفاده کنند.

۶- مسئله دستمزد چیزی نیست که امروز در اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان یک حق مسلم بشری آمده باشد. در حدود ۴۰۰۰ سال پیش که در اغلب نقاط جهان قانون جنگل و شمشیر حاکم بود و در برخی از جوامع اروپایی تا نیمه های قرون وسطی هم ادامه داشت، در ایران، قانون حمورابی حاکم بود که گرچه قانونی تکلیف مدار و تنبیه محور بود اما مختصاتی شبیه قوانین امروزی در ۲۸۲ ماده با عبارات کوتاه و ذکر حکم و ضمانت اجرای آن داشت. در این قانون یک ماده به دستمزد اختصاص پیدا کرده بود. این نکته تاریخی بیانگر اهمیت مسئله دستمزد است. امروز یکی از اعتراضات کامیونداران این است که دستمزد آنها عادلانه نیست و همین دستمزد هم با تاخیرهای طولانی داده می شود.

۷- اپوزیسیون سیاسی انحلال طلب دنبال فهم حقیقت یا بیان حقیقت نیست بلکه به هر اتفاقی به عنوان یک ابزار و فرصت برای ضربه زدن و پیشبرد اهداف سیاسی خود می نگرد، و از دستکاری واقعیت هم دریغ نمی کند و رویکرد انان کمکی به فهم درست موضوع و رفع مشکل نمی نماید.

۸- یکی از مشکلات بزرگ در چند دهه گذشته این است که صدای جامعه و مطالبات بر حق مردم همواره در کشاکش پوزیسیون و اپوزیسیون خفه و پایمال شده و هر بار اعتراضی مدنی برانگیخته شد، جریانی که سودایی جز ساقط کردن به هر قیمتی ندارد، سوار موج شده و با جریان سازی رسانه ای اش دقیقاً همان کاری را می کند که جریان خودکامه ای در حاکمیت برای متهم کردن و بدنام کردن اعتراضات جامعه و خاموش کردن آن، بدان نیاز دارد.

۹- درست در نقطه مقابل آن جریان دیگری در درون حاکمیت قرار دارد که مانند اپوزیسیون مذکور هیچ تعهدی به منافع ملی ندارد. همانطور که اعتراضات سال ۹۸ در پی افزایش قیمت بنزین که منجر به حوادث خشونت باری شد از مشهد آغاز و توسط جریانی کلید خورد که هدفش فقط جنگ قدرت و ساقط کردن دولت روحانی بود اما رشته اعتراضات از دست آنها هم خارج شد، شواهد نشان می دهد که همین جریان این بار نیز از اعتراضات به حق رانندگان و کامیونداران برای ایجاد شورش بهره برداری می کنند و همزمان با بردن طرح استیضاح وزیر مربوطه این پازل را تکمیل می کند.

۱۰- بندهای ۷ و ۸ و ۹ نشان می دهد که باید مراقب بازی خوردن از این جریانات سیاسی و تفکیک حرکت های صنفی از حرکت های سیاسی بود و در عین حال نباید حق اعتراض و مطالبات بر حق معترضین را نادیده گرفت.

۱۱- یک واقعه را نمی توان مجرد از دیگر شرایط کشور مورد تحلیل قرار داد. در تحلیل اعتصاب بخشی رانندگان کامیون و  کامیونداران نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که ایران در موقعیت فوق العاده حساسی قرار دارد. کسانی که از بیرون به ایران نگاه می کنند و یا در سال های آینده کسانی که گذشته را مرور می کنند بهتر درک خواهند کرد که وقتی ایران در معرض تهدید «یا مذاکره یا بمباران» است و در مذاکره هم جز تسلیم و انهدام توان دفاعی کشور را دنبال نمی کنند، و یک جریان وطن فروش با ادعای اینکه قدرت های خارجی دنبال از بین بردن توان دفاعی جمهوری اسلامی اند نه ایران، و با چنین تفکیک فریبنده ای می خواهند به قدرت های سلطه گر و نابودی ایران کمک کنند.از طرفی می دانیم که موفقیت در مذاکرات جاری با امریکا منجر به کاهش تحریم ها و بهبود زندگی مردم از جمله همه کامیونداران خواهد شد، لذا در مورد حرکتی که کشور را در مذاکرات ضعیف کند به گونه ای که فاکس نیوز اعلام می کند:" پیشنهاد هایی به دولت ترامپ برای حمایت از اعتصابات کامیونداران در ایران شده و در دولت ترامپ در حال بررسی است". باید کانون کامیونداران کشور هوشمندانه برخورد کند و مسیر مطالبات خود را از این بهره برداری ها جدا کرده و با آنان مرزبندی روشنی بنماید و اجازه خروج اعتراضات از جنبه صنفی بودن را ندهد و مانع سیاسی شدن ان بشود تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد.

۱۲- برابر گزارش های منتشر شده حجم قاچاق سوخت روزانه برابر با ۷میلیارد دلار است، رقمی که می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند. چه بسا آثار تخریبی قاچاق، از تحریم های خارجی بیشتر است. بدون شک پدیده ای مانند قاچاق سوخت نوعی ربایش از جیب مردم و ثروت ملی است و باید با آن مقابله کرد و طبیعی است که دولت وظیفه دارد برای دفاع از حقوق و دارایی مردم مقرراتی وضع کند اما آنچه موجب واکنش در جامعه می شود این است که درباره قاچاق در اسکله های غیر رسمی و فاقد نظارت و نیز توسط نورچشمی ها مردم شاهد هیچ برخوردی نیستند. خود رییس مجلس اصولگرا در دی ماه ۱۴۰۳ می گوید: «روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر فراورده از کشور قاچاق می شود که تردید نکنید این قاچاق سازماندهی شده است و مراکز تولید و مصرف کننده های اصلی، اولین تهیه کننده های این قاچاق هستند.»  اما عوامل آن که به بهای فقر مردم، ثروت های عظیم و باداورده ای را در مدتی کوتاه به دست اورده و چند نسل خود را تامین می کنند معرفی و مجازات نمی شوند.

۱۳- نقطه ضعف نهادهای تصمیم گیر دولتی این است که به همان اندازه که به درستی به موضوع قاچاق سوخت اهمیت می دهند به مطالبه انباشته شده و مسائل دیگر کامیونداران در سال های گذشته توجه لازم را نداشتند و شرط موفقیت تصمیمات و اقدامات در مقابله با قاچاق سوخت به دست آنان که در چرخه قاچاق فعالند و اعتبار قشر زحمتکش رانندگان کامیون را زیر سوال می برند، این است که به سایر مسائل و نیازمندی های کامیونداران هم توجه شود.

نکته نهایی و جمع بندی

۱۴- یکی از ریشه های بروز و تکرار بحران ها، فقدان یک جامعه مدنی نیرومند است. وجود نهادهای صنفی، اتحادیه ها و سندیکاها این امتیاز را دارند که نارضایتی ها قبل از آنکه به سیستم اصابت کند در نهادهای میانجی جذب و هضم می شود و از موضع قانون و قدرت و با مذاکره و در صورت لزوم اعمال فشارهای مدنی، مطالبات صنفی را به پیش می برد. یکی از جلوه های جامعه مدنی نیرومند آن است که دولت هر تصمیم و طرحی در مورد اصناف مختلف را با نهادهای صنفی و مدنی خودشان در میان گذاشته و با مشارکت خود آنان طرح ها و مصوبات کاملاً حرفه ای، تخصصی و متکی به واقعیت های عینی را ارائه کند. در مورد همین موضوع کامیونداران اگر مصوبه دولت قبلاً در اتحادیه کامیونداران مطرح و نظر آنان اخذ شده بود امروز خود آنها پشتیوانه تصمیم دولت بودند و راه را برای فرصت طلبان و قاچاقچیانی که پشت نارضایتی ها و مطالبات بر حق کامیونداران پنهان شده اند مسدود می کرد.

* خلاصه سرمقاله روزنامه سازندگی شماره ۱۹۸۵ شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    مشکلات انباشته شد باعث ایست کامیونها شد و هیچ ارتباطی به سیاست وامنیتی بودن ندارد واکر هم تعدادی کامیون از سرناچاری و از سر قرض وبدهکاری سرویس بودن اصلا اهمیتی ندارد و دلیل نمیشود که آن راننده مشکل نداشته و هیچ احدی حق ندارد قطاع الطریق شود و به کامیون و راننده صدمه بزند .رسانه های خارجی هم بیخود میکنند در صنف رانندگان دخالت کنند ما رانندگان هرجا اعتراض داشتیم آزادانه مطرح کردیم هرچند نتیجه نگرفتیم اما غر زدن های ما رانندگان را هیچ مرجعی منع نکرده انشالله که مشکلات حل میشود .جنجال رسانه های خارجی به خاطر پول ست که ما رانندگان را بازیچه پیشبرد اهداف سیاسی کنند .

  • سید پاسخ

    رانندگان برون شهری ودرون شهری شغل سخت وزیان آورهست وبایدتصویب شود

  • شفارودی پاسخ

    استاد گرانقدر جناب اقای عمادالدین باقی به نکات خوبی اشاره کردید خدمتتان عارضم من با دلایل متقن میتوانم اثبات کنم منشا قاچاق سوخت ستاد سوخت کشور میباشد که از یکطرف ایجاد مضیقه میکند و از طرف دیگر ایجاد گشایش غیر قابل دسترس بنده امادگی کامل دارم در خدمت جنابعالی باشم تا اثبات کنم اش اخر ستاد سوخت در واقع پوست خربزه زیر پای دکتر پزشکیان بود تا جلوی اصلاح ساختاری سوخت را بگیرد

  • کوروش بزرگ پاسخ

    یک انسان سالم اگر بیماری خود را درمان نکند آخر زمین گیر می‌شود صنعت حمل و نقل هم اگر درمان نشود آخر زمین گیر می‌شود نوش دارو بعد از مرگ سهراب

  • به امید کشوری اباد پاسخ

    درآمد شما خیلی خوبه به خاطر این اعتراض کردین که بتوانید سوخت سهمیه خودتونو قاچاق کنید چون دولت راه دزدی شمارا بسته و مثل قبل نمی تو نید سوخت قا چاق کنید

  • آریا پاسخ

    مسئولین نامحترم شما از سال ۷۰ به این ور فقط حق وحقوق راننده ها را ضایع و پایمال کردید اون زمان هم حق بیمه که با باربری ها که شریک دزد و رفیق قافله بودن پرداخت نکردن، الانم با گرانی ۱۰۵ درصدی حق بیمه با کمترین حقوق و خدمات بیمه ای دارید از قشر زحمتکش راننده کولی، میگیرید تا سوراخ اختلاس و کسری ها تون را پر کنید !

  • صمد پاسخ

    من یک کارگر ساده هستم وقتی این همه مشکل که بر میشمارند بخداوندی خدا تمام احقاق حق رانندگان به حق است البته ناگفته نماند هیچ کدام از زحمت کشان این مملکت به حق خود نرسیده اند از جمله کارگران کارفرمایان بازاریان و الا آخر تمام مردم به نوعی با مشکلات دست پنجه نرم می‌کنند ولی هم دولت های قبلی و هم دولت فعلی خیال درست کردن مملکت رو ندارن همه دولت های گذشته هم از مردم ایران زدن که به اهداف خود برسند البته که نه به اهداف خود رسیدن نه مردم رو توانستن راضی نگه دارند

  • کهنه سوار پاسخ

    متاسفانه به اصلی ترین خواسته رانندگان عمدی اشاره نمی کنید خواست اصلی رانندگان برون شهری قرار گرفتن این شغل در گروه مشاغل سخت و زیان آور است و لغو مصوبه ظالمانه غیر شرعی افزایش سن بازنشستگی

    • یک انجمنی رانندگان

      خب شما بفرما برو تو انجمن و خواسته اصلی را بگو چیه؟ ضمنن

  • کامیوندار پاسخ

    درآمد خوب است ما رانندگان راضی هستیم ، گازوئیل قاچاق میشود ، به ضرر ملت است ،

  • فاطمه پاسخ

    لطفا دشمن تراشید نکنید با شعار کلی مردم اسرائیل اگر قانون اسلام را رعایت کنید صد درصد هر کافری را به خود جذب می‌کند ما ۴۷ ساله از زندگی هیچی نفهمیدیم وبا شعار ونفرین گذراندیم در صورتی که با زیرکی وزکاوت میشد با جهان کنار آمد

  • عباس پاسخ

    انجمنی تو کار نیست که رانندگان خسته شدن از بی کفایتی چهار تا کار بلد انجمنی اگر تو که به حساب آمدی تو انجمن و داری از من راننده حمایت می کنی اینقدر مشکلات جلو من راننده نبود که به ته خط برسم

  • علی پاسخ

    درود بر شما انشا می‌نویسی که نمره بگیری چرا هیچ حرفی از مسولین نالایغ نمیزنید تفرقه بینداز و ،،،،کامیون دار شده در آمد برای همه به جز خود آن شخص همه چیز گران ،کرایه به ریال وبقیه خرجها به دلار ،چرا باید حمل و نقل خود مالک تاوان بی‌کفایت بودن مدیران را بدهند التماس تفکر

  • حمید خان پاسخ

    توی این جامعه ای که ما راننده گان کار میکنم از ما فقط بعنوان قاچاقچی سوخت درست کردن و ان کسانی توی مملکت ما قاچاق سوخت میکنند حتما پشتشان به جایی گرم است و بیچاره راننده که بچشم قاچاقچی سوخت همه بهش نگاه میکنند

  • سیدعلی پاسخ

    با سلام خدمت همکاران عزیزم به اطلاع عموم می‌رسانم که مشگلات همه حل شده سگ گردی در اماکن عمومی ممنون شد نانوایان مشگلات شان حل شد مشکل قاچاق سوخت حل شد مشگلات رانندگان و کشاورزان حل شد ممنون از نمایندگان مردم در مجلس توی اینهمه مشگلات غرق شدیم شماها به سگ گردی گیر دادین وقت گذاشتین

  • ناشناس پاسخ

    سختی کار راننده پایه یک درون شهری وبرون شهری حق مسلم راننده هاهست چراخودتون میزنین به نفهمی توروقرآن درست کنین اینقدبی وجدان نباشیدیگ روزی بایدتاوان بدهید

  • علی پاسخ

    سختی کار راننده صدای همه راننده ها

  • محمد پاسخ

    بیچاره مردمی که باید قربانی افزایش قیمت‌ها شوند و نان یک‌شبه ۵۰ درصد افزایش داشت و صدها قلم دیگر که بارش به دوش مردم است !

  • سلیمان پاسخ

    مشکل اصلی مافقط وفقط کمیسیونهای نجومی باربری ها میباشدکه اگه حل بشه با پول اون بقیه پرداختی های راننده انجام میشه.