بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

◄ طاقت بودجه در برابر فشار هزینه راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران مشهد

برقی کردن راه آهن تهران مشهد با کمتر از یک دهم قیمت و زمان، سرعت قطارهای مسافری را به تدریج از 160 به 200، سیر روزانه واگن ها رفت و برگشتی و بهره وری آنها دوبرابر و با اتوبوسی و افزایش سرعت به 250 تا 4 برابر می رساند.

 طاقت بودجه در برابر فشار هزینه راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران مشهد
تین نیوز |

بخش پایانی پیام رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس دوازدهم در ۷ خرداد ۱۴۰۳: نکته آخر یادآوری این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده همه ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تامین منافع ملی است.

پیگیری مسائل حوزه انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرح های آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه عمرانی پرهیز شود. معظم له در دیدار ۴ خرداد ۱۴۰۱ با نمایندگان مجلس نیز فرمودند: یکی از کارهایی که مجلس می تواند در مورد بودجه انجام بدهد، این است که به کسری بودجه اضافه نکند؛ یعنی هزینه هایی که تعیین می شود بدون اینکه درآمد معادلش محاسبه دقیق شده باشد و معلوم باشد که این درآمد و این منبع وجود دارد. گاهی این جوری است که منابع بودجه، منابع خیالی است، منابع واقعی نیست. خب، در قبال منابع خیالی، هزینه های واقعی است؛ این کسری بودجه را افزایش می دهد؛ کسری بودجه ام الخبائث است؛ بسیاری از مشکلات بزرگ اقتصادی ما  ناشی از کسری بودجه است و  در دیدار 4 اسفند 1401 با نمایندگان مجلس خبرگان نیز فرمودند: از شبهه هم نباید رنجید و همچنانکه مرحوم شهید مطهری خودش شبهه و پاسخ آن را کشف می کرد، ... شبهه ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما می فهمد سوال کنیم ... مراقب باشیم حرف سست نزنیم.

ظاهرا برخی از حجاج 1402 با قطار سریع السیر از مدینه به مکه مشرف شدند ولی جابجایی بسیاری از حجاج 1403 با همین قطارها بود که با سرعت حداکثر 300 و زمان سیر 150 دقیقه یا دوساعت و نیم محقق گردید (به جای اتوبوس 7 ساعته). 

این راه آهن 450 کیلومتری با وجود توان مالی عربستان و نبود دیگر فشارها، به جای سه سال 9 ساله احداث گردید (تین 256340). 

هفتم فوریه 2007 (18 بهمن 85) سوالاتی در زمینه مراحل ساخت خطوط سریع السیر فرانسه و اروپا برای آقای بارون، مدیر گروه راه آهن سریع السیر UIC (اتحادیه جهانی راه آهنها) ارسال که پاسخ آنها روز بعد (19 بهمن) دریافت شد (تین 271460):

1) خط HS از پاریس به مارسی در چند مرحله احداث گردید: سنت فلورنتین - لیون، 301 کیلومتر، 1981، پاریس - سنت فلورنتین، 116 کیلومتر، 1983، راه آهن رون - آلپ، 83 کیلومتر، 1994، راه آهن والانس - مارسی، 295 کیلومتر، 2001، با این تجربه و ... میانگین زمان احداث خط جدید سریع السیر در مسافتی حدود 300 کیلومتر نزدیک به 5 سال است (تین 271460).

احداث راه آهن سریع السیر تهران مشهد که نمایندگان دوره یازدهم به عنوان نمونه طرح های عظیم اقتصادی و پیشران در ماده 48  گنجاندند، با هزینه برآوردی بیش از 20 میلیارد دلار علاوه بر خارج از طاقت بودن برای بودجه عمرانی کشور و زمان احداث طولانی که در حالت خوش بینانه 15 سال و در حالت عادی بیش از 30 سال به طول خواهد انجامید، دارای ریسک های فراوان به ویژه ریسک فناوری، تامین مالی، سیاسی ... است (تین 272299) و یارانه سنگینی به صورت هزینه واقعی برای کمک به نگهداری و بهره برداری نیاز دارد که با احتساب جابجایی 40 میلیون مسافر (مسافر خیالی)، به نرخ امروز به حدود 2 میلیارد دلار و با مسافرین واقعی که در بهترین حالت کمتر از 10 میلیون مسافر خواهد بود سالانه به چندین میلیارد دلار می رسد (تین 262015).

در کنار این پرسش تعریف و هدف از احداث راه آهن سریع السیر نیز همچنان مبهم و مغایر تعاریف موجود است (تین 263879).  

چنانچه به این مشکلات، عدم تناسب بین بخش های مختلف علمی و فناوری در صنعت ریلی هم افزوده شود نگرانی ها از پیشرفت کاریکاتوری (تین 263687) و فاصله بهره وری با متوسط دنیا و بسیار شدیدتر با برترین های جهان تشدید می گردد (تین 257527). 

با مقایسه زمان سیر قطار سریع السیر مشهد با قطار مکه مدینه می توان به تحقق مدت سیر 4 تا 5 ساعت (وابسته به توقف ها) امیدداشت درحالی که قطاری مشابه سریع السیر عربستان چندسال پیش درایران آزمایش شد (تین 267022) و طبق شبیه سازی این قطار با سرعت 250، سفر 11 ساعته مشهد در حالت برقی را به 4:30 و در حالت دیزلی به 5:30 و نوع دوگانه (Dual) به حدود 5 ساعت می رساند (تین 269326). برقی کردن این مسیر با کمتر از یک دهم قیمت و زمان، سرعت قطارهای مسافری به تدریج از 160 به 200، سیر روزانه واگن ها رفت و برگشتی و بهره وری آنها دوبرابر و با اتوبوسی و افزایش سرعت به 250 تا 4 برابر می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب قربانعلی بیک بله نه تهران مدینه است ونه مشهد مکه ونه زائرین امام رضا فقط از تهران هستنند ونه مسیر تهران مشهد 400 کیلومتر ونه اقتصاد وسیاست ایران مثل عربستان این بحث ها کاملا بیهوده وفکر کردن به آن نیز .... است

    • عباس قربانعلی بیک

      سلام و تشکر از نظرات شما
      استفاده از تجربیات دیگران مستقل از ویژگیهای تمثیل است، حتی از پشه و کلاغ و ... میتوان یادگرفت
      داستان فرزندان حضرت آدم و ماموریت کلاغ را خوب است دوباره مرور نمایید

  • ناشناس پاسخ

    این موضوعات آرزوهائی است که مردم ایران عمرشان بدان نخواهد رسید

  • احمدی پاسخ

    جناب اقای قربانعلی بیک استفاده از تجربیات دیگران نیاز به شعوری داره که اگر مدیران ما داشتند این وضعیت حال حاضر ما نبود وقتی مدیری مثل شماودکتر آقایی به جای خرید قطعات یدکی حساس ترنست روکش صندلی سفارش می دهید توقف ترنست های پردیس در کمتراز 10 سال با این هزینه سرسام آور چیز عجیبی نیست شما در همان سرعت 160 ترنست روسیاه از آب در آمدید فکر نمی کنید بهتر است دیگر اظهار نظر نفرمائید.احمدی

  • ناشناس پاسخ

    بااحداث راه آهن مشهدبه گرگان تعدادی ازمسافران مشهدبه تهران ازطریق مشهدبه گرگان گرمساربه تهران مسافرت میکنندوکمک به راه آهن مشهدبه تهران میشود