| کد خبر: 267940 |

◄ پندهایی از راه‌ آهن کرواسی

با وجود مساحت و جمعیت کرواسی (کمتر از 4 درصد و 5 درصد ایران)، به نظر می رسد راه آهن کرواسی با نفوذ شبکه 8 برابری، بار و مسافر نسبی بسیار بالاتر، سهم برقی 38 درصد و دوخطه 11 درصد به ویژه صنعت ناوگان خودکفا، ایستگاه ها و گذرگاه های متعدد، پندهای خوبی برای ما دارد.

تین نیوز

اواخر سال 1382 به عنوان نماینده راه آهن برای همراهی آقای مهندس خرم (وزیر وقت راه) جهت شرکت در کمیسیون مشترک ایران و کرواسی معرفی شدم. در این سفر پس از گرفتن اطلاعات راه آهن و صنایع ریلی کرواسی از چند کارخانه ساخت و بازسازی ناوگان ریلی بازدید شد از جمله شرکت جورجاکویچ، کونچار و ... که در حال بازسازی واگن های مسافری قدیمی و تبدیل آنها از نوع کوپه ای به اتوبوسی بودند (با حفظ بوژی، تعویض کامل بدنه واگن و افزودن تهویه)، شرکت جورجاکویچ قبلا سابقه تامین برخی قطعات لوکوموتیوهای G22 را هم برای ما داشت و تعمیرات و بازسازی لوکوموتیوهای دیزلی و برقی نیز انجام می داد. شرکت کونچار سازنده قطارهای خودکشش دیزلی و برقی بود و در برخی کارخانجات تجهیزات خط برقی تولید می نمود.

با اطلاعات دریافتی معلوم شد یک سوم شبکه راه آهن کرواسی آن هنگام برقی بود و همین مسئله توجه و تمرکز بر توانایی ایشان در زمینه شبکه و ناوگان برقی را تشدید کرد که نهایتا با ارزیابی مثبت، پیشنهادی به وزیر برای قراردادن بند همکاری با کرواسی برای برقی کردن راه آهن تهران مشهد ارائه شد که با استقبال شدید وزیر مواجه شد اما از ایشان درخواست شد اجازه دهند این حرکت از یک نقطه آغاز گردد که پس از تایید، این بند در یادداشت تفاهم گنجانده شد اما در مراجعت از کرواسی مجددا وزیر محترم در مصاحبه تلویزیونی بحث برقی کردن کل راه آهن را مطرح نمودند و این خبر سبب مذاکره مدیرعامل با ایشان و منفی جلوه دادن برقی کردن (باستناد به گزارش سال 1371) شد در حالی که آن گزارش مربوط به مسیر باری بافق بندرعباس و متناسب با شرایط آن هنگام بود از جمله قیمت نفت، نسبت قیمت لوکوموتیو برقی به دیزلی و بار بسیار کم ... (تین 71678).

بر اساس آمار 2023 UIC، راه آهن کرواسی با شبکه 2617 کیلومتری که 275 کیلومتر آن دوخطه و 995 کیلومتر برقی بوده، و با 130 لوکوموتیو باری و 3993 واگن باری توانسته 6.3 میلیون تن بار را با مسافت متوسط 297 کیلومتر (1897 تن کیلومتر)، جابجا نماید. در بخش مسافری نیز با 60 لوکوموتیو مسافری، 138 واگن خودکشش و 491 واگن مسافری توانست 18.6 میلیون مسافر را با سیر متوسط 44 کیلومتر و سرانه 5 سفر سالانه (815 میلیون نفرکیلومتر) جابجا نماید. وزن متوسط قطارهای باری 869 تن، قطارهای مسافری 146 تن (کل 305) و پرسنل شرکتهای باری، زیرساخت و مسافری 1100، 4800 و 1600 نفر بود.

- بر اساس مشابه همین آمار شبکه راه آهن کرواسی در سال 2002 برابر 2726 کیلومتر و طول دوخطه و برقی آن به ترتیب 248 و 983 کیلومتر بوده و تعداد لوکوموتیو کل 299 و واگن های باری 8774 دستگاه، واگن مسافری 534 و واگن خودکشش 97  و پرسنل راه آهن 16 هزارنفر بوده، تعداد مسافر 36 میلیون با سیر متوسط 33 و سرانه 9 سفر سالانه (1195 میلیون نفرکیلومتر)، و بار آن حدود 11 میلیون با سیر متوسط 206 کیلومتر (2206 میلیون تن کیلومتر)، و وزن متوسط قطارها 294 تن بوده است.

جدول مربوط به راه آهن کرواسی

- روزانه بطور میانگین​​ 637 قطار مسافری (با متوسط 155 مسافر) و 118 قطار باری در شبکه تردد می کنند، راه آهن دارای 559 ایستگاه و توقفگاه،  1444 تقاطع همسطح، 109 تونل و 543 پل و اکنون 18 اپراتور بخش خصوصی در آن فعالیت می نمایند.

- جمهوری کرواسی در تقاطع مرکز و جنوب شرق اروپا و در ساحل دریای آدریاتیک قرار داشته، مساحت آن 57 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن در 2022 حدود 4 میلیون نفر و همسایگان آن اسلونی، مجارستان، صربستان، بوسنی، مونته نگرو هستند.

- بر اساس آمار 2023 طول شبکه ریلی 36 کشور اروپایی شامل ترکیه (با کشورهای اروپای شرقی و بدون روسیه)، 259 هزار کیلومتر، دوخطه 106 هزار کیلومتر و برقی 145 هزار کیلومتر بوده و دارای 15 هزار لوکوموتیو، 35 هزار واگن خودکشش، 75 هزار واگن مسافری و 210 هزار واگن باری بودند. این کشورها 6.9 میلیارد نفر مسافر را با سیر متوسط 58 کیلومتر (403 میلیارد نفرکیلومتر) و 1.13 میلیارد تن (500 میلیارد تن کیلومتر) را با 7334 قطار و متوسط وزن 303 تن جابجا نمودند.

با وجود مساحت و جمعیت کرواسی (کمتر از 4 درصد و 5 درصد ایران)، به نظر می رسد راه آهن کرواسی با نفوذ شبکه 8 برابری، بار و مسافر نسبی بسیار بالاتر، سهم برقی 38 درصد و دوخطه 11 درصد به ویژه صنعت ناوگان خودکفا، ایستگاه ها و گذرگاه های متعدد، پندهای خوبی برای ما دارد، به ویژه روند فراگیر کاهش بار و مسافر که باید به عنوان یک ریسک در محاسبات احداث خطوط جدید منظور نمود.   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    کشور کرواسی کوچک تر از نصف استان اصفهان ماست و جمعیتی کمتر از اصفهان هم دارد ، از سال ۱۹۹۱ که از یوگسلاوی جدا شدن دیگر نه تنها درگیر هیچ جنگی نبودن که اساسا هیچ تهدید نظامی هم حس نکردند جوری که از سال ۲۰۰۸ حتی خدمت اجباری سربازی را هم کنار گذاشتند اما همزمان صادرکننده تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی هم هستند کروات ها با این مساحت بسیار ناچیز و جمعیت بسیار کم و البته نداشتن عقب افتادگی های تاریخی ، به جز از محل صادرات محصولات نظامی ، از توریسم ، ترانزیت و شبکه بنادر ، کشاورزی دامپروری ‌و ... هم درآمد خوبی کسب می کنند هزینه های کمی دارند که مهم ترینش تهدید نشدن نظامی امنیتیه عقب افتادگی های تاریخی هم ندارند درآمدشان هم به نسب جمعیت و مساحت شان ، اصلا کم نیست تحریم هم نیستند که همزمان شبکه قدرتمندی از کشورهای هم پیمان که قدرت های مالی و تکنولوژی هستند را دارد کرواسی بخشی از اتحادیه اروپاست ، چه جوری می شه کشوری مثل کرواسی را با ایران در منتهی الیه آن سوی نمودار ، مقایسه کرد ؟ کل کشور کرواسی با ۳ ۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی به استاندارد خوب رسیده ما در این مملکت ، ۳ هزار کیلومتر دیگر از شبکه ریلی نرمال را در دست ساخت داریم که این ها افتتاح بشن باز ۸ هزار کیلومتر دیگر هم باید بسازیم تا به حدود ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی نرمال که حدود استاندارد است برسیم و البته نیاز به ساخت حداقل ۶ هزار کیلومتر خط ریلی پرسرعت هم داریم ! ایرانی که عقب افتادگی های تاریخی بسیار دارد دومین کشور پرهمسایه جهان است همسایگانی که همه شان ، کمابیش تولید کننده مشکلات هستند ! و در دل جنگ و منطقه جنگیست ، تحریم است و هزار درد دیگر هم دارد ، این تیپ قیاس مثل قیاس ما با امثال امارات و قطر است که می گویند آنجا چه بزرگراهی و چه ریلی و چه و چه ساخته شده ! حال آنکه این ها یک باریکه ساحلی خرپول هستند با تپه تپه پول ، هزینه های بسیار کم و نیازهای ناچیز و البته متصل به کمک های بین الملل .

    • عباس قربانعلی بیک 0 0

      سلام و تشکر فراوان از توضیحات بسیار خوب شما در مورد کرواسی

      هدف مقایسه ابعاد اقتصادی نبوده بلکه ابعاد فنی مورد نظر است
      با احداث راه‌آهن‌های جدید مانند همدان، کرمانشاه و ... مشکلات ریلی حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات بودجه‌ای راه‌آهن افزوده خواهد شد
      راه‌آهن سریع‌السیر که شما می‌فرمایید 6 هزار کیلومتر مورد نیاز است آیا مانند پنجاه فرودگاه غیراقتصادی موجود است،
      راه‌آهن میانه بستان‌آباد تبریز 20 سال بطول انجامید، و راه‌آهن سریع‌السیر تهران اصفهان بعد از 25 سال از افتتاح فاز یک هنوز تمام نشده،
      ضمنا سرعت راه‌آهن سریع‌السیر بنظر شما باید چه مقدار باشد

    • غلام 0 0

      با سلام
      من هم نقد بجای منتقد مقاله آقای قربانعلی بیک را درست می دانم هر چند به نظر منظور جناب آقای قربانعلی بیک ارایه مجموعه ای از توانمندی های صنعت ریلی کشور کرواسی بوده است تا خواننده آن قسمت‌هایی از توانمندی هایی را که قابلیت بهره برداری در داخل دارد را خود با توجه به دیدگاه خود گلچین کند و برای خود به نوعی افق سازی کند
      خلاصه هر دو شخص از این نظر ، مطالبی را که بیان کردند کاملا درست به نظر می آید
      اینکه جناب قربانعلی بیک نمی خواهند در بن بست ها بمانند و پر تلاش رفتار می کنند نکته بسیار خوب و امیدآفرینی است