| کد خبر: 113665 |

آمار ۸۲ درصدی خودمالکی در ناوگان باری

تین‌نیوز| وقتی از تردد کامیون‌ها در جاده‌ها سخن گفته می‌شود، غالبا میزان پیمایش آنها در جاده و نقش این وسایل نقلیه سنگین در ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی در ذهن نمودار می‌گردد با این حال کمتر از انواع کامیون‌ها، نحوه مالکیت آنها و مشخصات عمومی رانندگان‌شان در استان‌های مختلف کشور گفته شده اما براساس آمار سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سال ۹۴، اطلاعات جالبی ارائه کرده که البته با گذشت ۹ ماه از سال جاری، تغییراتی در آن صورت گرفته اما وضعیت حال حاضر این سنگین‌وزن‌های جاده‌ای را به خوبی ترسیم می‌کند.
 
چند کامیون، چند راننده؟
در مجموع، تعداد انواع کامیون‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار بین‌شهری، ۳۵۳ هزار و ۴۱۷ دستگاه است که از این میزان ۲۱۵ هزار و ۱۰۷ کامیون با بارگیر ثابت یعنی کامیون باری هستند و ۱۳۸ هزار و ۳۱۰ دستگاه نیز انواع کشنده است. همچنین طی سال گذشته، ۴۷۰ هزار و ۵۱۵ راننده در ایران در بخش حمل بار بین شهری فعالیت کرده که از این میزان، استان فارس، اصفهان و خراسان رضوی، بیشترین تعداد راننده را به خود اختصاص داده‌اند.
 
عمرکامیون‌ها
بسیاری از کامیون‌های فعال، فرسوده هستند و متوسط عمر آنها در ایران، ۱۶ سال است که برای انواع باری، ۱۷ سال و کشنده، ۱۳ سال تعیین شده است. همچنین ۲۶ درصد کامیون‌های ایرانی عمری بین ۶ تا ۱۰ سال دارند که بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. کامیون‌های کشنده یا تریلی نیز با اختصاص ۳۷ درصد از تعداد وسایل نقلیه بر حسب بارگیر بیشترین آمار را شامل می‌شوند.
 
از بی‌سواد تا حوزوی و فوق لیسانس
بیشترین تعداد راننده کامیون مسن یعنی۵۰ و بالاتر در استان اصفهان و جوان‌ترین تعداد راننده، کمتر از ۲۵ سال در استان فارس ثبت شده است. مدرک تحصیلی ۵۰ درصد رانندگان ایرانی کامیون، سیکل است اما نکته قابل توجه اینکه ۱۷۱ راننده نیز مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، ۵۹ نفر تحصیلات حوزوی، شش هزار و ۶۴۶ نفر لیسانس، هفت هزار و ۷۶۷ نفر فوق دیپلم، ۱۰۶ هزار و ۴۱۶ نفر دیپلم، ۹۳ هزار و ۶۶ نفر پایان ابتدایی، ۱۷ هزار و ۷۹۴ نفر سواد خواندن و نوشتن و ۱۹۰۹ نفر بی‌سواد هستند. بیشترین راننده بی‌سواد ایرانی در استان آذربایجان غربی و کمترین آن در خراسان شمالی ثبت شده است. بیشترین تعداد مدرک تحصیلی، کارشناسی ارشد و بالاتر در استان فارس ثبت شده است.
 
خودمالکی‌ها
از مجموع ناوگان حمل‌ونقل باری، قریب به اکثریت آنها یعنی بیش از ۸۲ درصد که ۲۹۰ هزار و ۴۵۴ کامیون را شامل می‌شود، توسط راننده خریداری شده که بیانگر خودمالکی نه شرکت‌محوری است. فقط چهار درصد ناوگان، شرکتی و هشت درصد مالکیت شخص دیگر و شش درصد مالکیت شراکتی دارند.
 
رکوردداران استانی
بیشترین تعداد کامیون در ایران، متعلق به استان فارس با اختصاص ۱۰ درصد کل کامیون‌های ایران است، بعد از آن اصفهان، تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی هستند. کمترین تعداد کامیون در استان کهکیلویه و بویر احمد ثبت شده است. همچنین در سال گذشته، ۴۴ هزار و ۶۷۴ تریلی نیمه یدک در ایران شمارش شده که از این میزان کفی با ۱۱ هزار و ۶۶۵ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. کانتینر چادری، تانکر سوخت، کانتینربر، کمپرسی و یخچال‌دار در رده‌های بعدی هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.