| کد خبر: 193902 |

جهانگیری تاکید کرد:

◄ قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود

پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان بعنوان پروژه‌ای ملی باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

تین نیوز

جلسه بررسی پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان  به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به مدت زمان طولانی سپری شده از زمان تصویب و نیز پیشرفت فیزیکی اندک این پروژه، بر لزوم بررسی دقیق ابعاد فنی، اقتصادی و اجرایی این پروژه و تعیین تکلیف آن تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت این پروژه به‌عنوان پروژه‌ای ملی و نیز انتظار مردم برای اجرای آن، از وزارت راه و شهرسازی خواست در اسرع وقت همه جوانب این پروژه را مورد بررسی قرار داده و گزارشی جامع‌الاطراف در خصوص میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز، نحوه تأمین‌مالی، نحوه بازپرداخت تسهیلات و برنامه زمان‌بندی اجرای طرح به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد تا این سازمان تصمیم‌گیری نهایی را در خصوص نحوه اجرا و تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام دهد.

در این جلسه که وزاری امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی گزارشی از آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، میزان پیشرفت فیزیکی و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن ارائه کرد.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص جزئیات فنی، مسائل اجرایی و ضرورت‌های اجرای این پروژه، مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف مدتی کوتاه گزارش دقیقی از ابعاد و جوانب مختلف این پروژه شامل نحوه تامین مالی، مدت زمان اجرا، میزان پیشرفت فیزیکی و برنامه زمان‌بندی برای تکمیل تدوین و به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد تا این سازمان پس از بررسی نظر نهایی خود را در خصوص نحوه اجرا و تامین مالی پروژه اعلام کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 1

    معاون محترم رییس جمهور امروز جلسه کرده اند با سازمان برنامه و وزرای راه و اقتصاد و رییس بانک مرکزی.ایشان سریع ال سیر تهران اصفهان را پروژه ی ملی خوانده اند که باید سریعا تعیین تکلیف شود.بعد از ده سال پیشرفت فیزیکی آن در حد ناچیز بوده است.
    علی الاصول به پروژه ای" ملی" میگویند که همه ی ملت از فوایدش بهره مند شوند.آیا بجز اهالی تهران و اصفهان و معدودی مسافر سایر شهرها ، کَس دیگری از آن بهره مند میشود؟ اصلا چند درصد از مسافرین با قطار مسافرت میکنند ؟ از این گروه چند نفر سریع ال سیر را بر قطار معمولی ترجیح میدهند؟
    آیا قرار است بار دیگر از جیب 80 میلیون نفوس ایرانی برای پروژه ای هزینه بشود که گروه محدودی از جامعه (عمدتا مرکز نشین) از منافع آن بهره مند میشوند ؟
    جسارتا گمان میکنم که در اطلاق کلمه ی " ملی " باید دقت بیشتری به خرج بدهیم.

    • ناشناس 1 0

      تهران و حومه اش ، قم و اصفهان در مجموع حدودا 20 میلیون نفر جمعیت دارند آیا قطار پرسرعت برای چنین جمعیتی را زیرساختی اضافه و فاقد اهمیت ملی می دانید ؟ اگر در فازهای بعدی این قطار پرسرعت به شیراز و بوشهر برسد آنوقت به جمعیتی نزدیک 30 میلیون نفر خدمات خواهد داد ، اگر در فازهای بعدی از سمت اصفهان به سمت یزد و بافق و بندرعباس برود چی ؟ اگر از بافق به سمت زاهدان و چابهار برود چی ؟؟؟ آیا شما پروژه ملی را پروژه ایی می دانید که در ابتدا به 80 میلیون نفر خدمات دهد ؟! قطعا می دانید پروژه های بزرگ عمرانی مثلا ساخت 1000 کیلومتر زیرساخت قطار پرسرعت در توان کشور ما نیست نه در اجرایش تجربه خاصی داریم نه در تکنولوژی زیرساختی آن دستی داریم و نه در بحث کشنده و ناوگان پرسرعت ریلی حرفی برای گفتن داریم و نه اصلا مملکت چنین بودجه های درجایی دارد باید کار از گوشه ایی آغاز شود مثلا همین پرسرعت تهران ، قم تا اصفهان . کم کم جلو برویم تجربه کسب کنیم انتقال دانش دهیم کم کم بومی سازی کنیم طی 2 دهه آتی به شرط خوب کار کردن و اهمیت دادن به جایی برسیم که علاوه بر خطوط فوق ، تهران مشهد ، تهران تبریز و تهران اهواز همگی به سمت ریلی پرسرعت رفته باشن ، من خودم مسافت طولانی پشت فرمان نمی نشینم اگر پرسرعت ریلی مثلا 300 کیلومتر بر ساعت داشته باشد این گزینه را ترجیح خواهم داد چون امنیت بالاتری نسبت به هواپیماهای کهنه داره قیمت بلیطش کمتر خواهد بود دسترسی بهتر و ساده تری نسبت به فرودگاه داره حالا مثلا تهران مشهد را 1 ساعته نروم 3 ساعته بروم ارزش داره خود فرودگاه حداقل 1 ساعت معطلی داره اصلا شک نکنید که ملت خصوصا در مسافت های طولانی استقبال خواهند کرد و اگر به چنین نقطه ایی برسیم تحریم هوایی هم شکست خواهد خورد چون ملت گزینه خوبی در دسترس دارند و ناراضی نخواهند بود خود آمریکا برای فروش هواپیما پیش قدم خواهد شد تا حداقل نفع مالی ببره و اینکه رسیدن به تکنولوژی ساخت و پیاده کردن هواپیمای مسافربری با ریلی پرسرعت چیزی شبیه قیاس ساخت جنگنده و موشکه ، ما در بخش نظامی ، موشکی را به ساخت جنگنده ترجیح دادیم چون هم تکنولوژی پایین تری دارد هم در انحصار کامل غرب نیست و جواب هم گرفتیم اینجا هم همونه ما می توانیم در بخش ریلی پرسرعت پیشرفت های بزرگی داشته باشیم دروضعیتی که حال ناوگان هوایی مان روز به روز خراب تر می شود ملت امکان سفر سریع و باکیفیت می خواهند حالا شما می خواین ملی تعریف کنید یا نکنید در اصل قضیه تغییری ایجاد نمی کنه .