| کد خبر: 264862 |

افزایش سن بازنشستگی، چرا از تجربیات گذشته عبرت نمی گیریم؟

آن گونه که در متن این مصوبه آمده، هدف از افزایش سن بازنشستگی به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها اعلام شده است.

تین نیوز

مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سن بازنشستگی در روزهای اخیر جنجال برانگیز شده و انتقاد افراد و گروه های مختلفی را در پی داشته است. آن گونه که در متن این مصوبه آمده، هدف از افزایش سن بازنشستگی به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها  اعلام شده است.

اما برخی از کارشناسان نسبت به تحقق این هدف از طریق افزایش سن بازنشستگی ابراز تردید می کنند و ابهاماتی را در این خصوص اعلام کرده اند.به عقیده آنها، بدون اصلاح سازوکارهای مدیریتی حاکم بر صندوق های بازنشستگی و بدون بهبود شاخص های کلان اقتصادی کشور، مشکل صندوق های بازنشستگی حل نخواهد شد و با اقدامات فنی و تکنیکالی نظیر افزایش سن بازنشستگی، بحران صندوق ها مرتفع نخواهد شد.

برای ارزیابی این ادعا و پیش بینی، می توان تصمیمات مشابهی که در سال های اخیر برای مدیریت مشکلات کلان اقتصادی گرفته شده را بررسی کرد تا به این پرسش پاسخ داد که آیا این اقدامات خُرد و فنی می تواند باعث حل مساله شود یا خیر. در سال های اخیر، جامعه ایران افزایش قیمت بنزین در آبان 98 و حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت 1401 را تجربه کرده است. مهم ترین دلیلی که در دفاع از این دو تصمیم اعلام شده بود، فسادزا بودن این یارانه ها اعلام شده بود. علاوه بر این، به خاطر مدیریت بودجه و هزینه های دولت، این دو تصمیم اجتناب ناپذیر به نظر می رسید و بسیاری از مدیران اقتصادی کشور از آن دفاع می کردند.

اما سرانجام آن دو تصمیم چه شد؟ افزایش قیمت بنزین در آبان 98 آنچنان سرانجام تلخی داشت که بعد از گذشت بیش از 4 سال و با وجود قاچاق بنزین به علت قیمت پایین آن و هزینه ای که یارانه بنزین برای دولت دارد، تاکنون کسی جرات نکرده تا از افزایش قیمت بنزین سخن بگوید. افزایش قیمت بنزین در آبان 98 اگرچه برای مدت کوتاهی مشکل دولت را حل کرد اما اصل مشکل پابرجا باقی ماند. از سال گذشته تاکنون، مساله قاچاق بنزین دوباره در اخبار و گزارش ها مورد توجه قرار گرفته است و محدودیت های دولت در تامین یارانه های بنزین بیش از پیش برجسته شده است؛ یعنی شرایط به وضعیت مشابه قبل از آبان 98 بازگشته است حال آنکه حکومت و جامعه هر دو بابت افزایش قیمت بنزین هزینه بسیار سنگینی پرداخت کردند.

مشابه همین شرایط برای ارز ترجیحی قابل مشاهده است؛ ارز ترجیحی در اردیبهشت 1401 در شرایطی حذف شد که ماه ها اعلام می شد که ارز ترجیحی فسادآور است و یارانه آن فشار زیادی را به دولت وارد می کند. اما دولت چند ماه بعد و در دی ماه 1401 دوباره سیاست ارز ترجیحی را با قیمتی دیگر برگرداند. امری که بیانگر شکست سیاست حذف ارز ترجیحی بود و آن اقدام صرفا برای مدت کوتاهی به مدیریت بودجه دولت کمک کرد اما برای بلندمدت مشکلی را حل نکرد.

بنابراین هر دو تجربه افزایش قیمت بنزین و حذف ارز ترجیحی، اگرچه برای مدت کوتاهی مشکلات دولت را کم کرد، اما در بلندمدت نه تنها مسائل دولت را حل نکرد بلکه آن را پیچیده تر هم کرد. علت این مساله آن است که مشکلات اقتصادی کشور، راه حل فنی و تکنیکال ندارد و این اقدامات صرفا اثرات کوتاه مدت دارد. این سخن به معنای دفاع از قیمت گذاری دستوری نیست. اتفاقا مشکل در همان قیمت گذاری دستوری است اما تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری مستلزم تغییرات بزرگی در سیاست های کلان اقتصادی و اجتماعی است و با این اقدامات خرد و کوتاه مدت قابل حل نیست.

 حالا با در نظر گرفتن این دو تجربه شکست خورده، بهتر می توان ایده افزایش سن بازنشستگی برای حل بحران صندوق های بازنشستگی را بررسی کرد. علل و عواملی که منجر به شکل گیری بحران صندوق های بازنشستگی شدند، به مسائل کلان اقتصادی و همچنین نحوه مدیریت این صندوق ها بازمی گردد. لذا می توان گفت که ایده هایی نظیر افزایش سن بازنشستگی، صرفا اقداماتی خُرد و فنی است که برای مدت کوتاهی بحران را به عقب می اندازد اما آن را از بین نمی برد؛ همانطور که افزایش قیمت بنزین در آبان 98 و حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت 1401، مشکلی را در بلندمدت حل نکرد.

حال پرسش اینجاست که چرا سیاست گذاران و مدافعان این طرح ها، از تجربیات گذشته عبرت نمی گیرند؟ چرا همچنان با اقدامات فنی و خُرد می خواهند مسائلی را حل کنند که ریشه در سیاست های کلان کشور دارد؟ آیا بهتر نیست به جای اقداماتی که صرفا مشکل و بحران را به عقب می اندازد، تلاش کنند تا این مسائل ریشه ای حل شود؟ آیا تزریق یک مُسکن به اقتصاد ایران، می تواند عامل درد را از بین ببرد؟ تجارب گذشته نشان می دهد که اقدامات خُرد نمی تواند مسائل اقتصاد ایران را حل کند و باید اصلاحات اساسی در ساختار حکمرانی برای حل این مسائل شکل بگیرد تا بتوان برای حل ریشه ای مشکلات اقدام کرد.

اما این اقدامات خرد، حرکت به سمت اصلاحات اساسی در ساختار حکمرانی را به تعویق می اندازد چون باعث می شود ضرورت این کار کمتر به چشم بیاید. بنابراین به نظر می رسد راه حل اصولی که هم منافع حکومت و هم منافع جامعه را در بلندمدت در پی خواهد داشت آن است که به جای تزریق مُسکن به ساختار اقتصادی بیمار، اجازه داده شود تا درد ناشی از این مشکلات ساختاری به درستی و در نتیجه این ضرورت در سطوح مختلف دولت و حاکمیت احساس شود که برای حل بحران های اقتصاد کشور، به جای تعویق آن، باید برای حل ریشه ای آن اقدام کرد. تا زمانی که این اصلاحات ساختاری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی صورت نپذیرد، اقدامات خُرد نیز کمکی به حل بحران نخواهد کرد و سیاست گذاران باید در جهت آن اصلاحات ساختاری تلاش کنند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.