| کد خبر: 190521 |

◄ نمایشگاه تجلی عزم و اراده ملی و صنعتگران ریلی

نمایشگاه عرصه تجلی اراده و عزم ملی و عزم صنعتگران حمل‌ونقل ریلی در شرایط تحریم بود. این نمایشگاه منجر به دلگرمی و امیدواری دست‌اندرکاران راه‌آهن شد و پیام‌های خوبی هم برای مردم کشور به همراه داشت.

تین نیوز

نمایشگاه عرصه تجلی اراده و عزم ملی و عزم صنعتگران حمل‌ونقل ریلی در شرایط تحریم بود. این نمایشگاه منجر به دلگرمی و امیدواری دست‌اندرکاران راه‌آهن شد و پیام‌های خوبی هم برای مردم کشور به همراه داشت.

هفتمین نمایشگاه ریلی تفاوت‌های زیادی با نمایشگاه سال گذشته داشت. با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و پیش‌بینی‌ها حاکی بوده است که در حوزه تأمین اقلام موردنیاز ریلی و گرداندن چرخ صنعت حمل‌ونقل ریلی با مشکلات جدی مواجه شویم، اما به یمن همت‌های بلند و تلاش‌های صورت‌گرفته در خانواده بزرگ راه‌آهن، شرکت راه‌آهن، صنایع و بخش خصوصی، از سد تحریم‌ها عبور کردیم و در راستای خودکفایی، توانمندی‌های صنعت ریلی کشور به نمایش گذاشته شد.

حوزه ریلی امروز در شرایط خوبی است و به پشتوانه وضعیت فعلی برنامه‌ها و پروژه‌های جدیدی که طراحی شدند را با جدیت دنبال و اجرا می‌کند.

در نمایشگاه شاهد موفقیت‌های زیادی در مورد کاهش وابستگی و تأمین تجهیزات حمل‌ونقل ریلی بودیم. در این نمایشگاه از محصولاتی رونمایی شد که برای اولین بار در کشور تولید شدند که بیانگر این است که حوزه ریلی قدم‌های بلندی برای کاهش وابستگی برداشته است. درعین‌حال دستاوردهای هفتمین نمایشگاه ریلی، امیدبخش برپایی نمایشگاه قدرتمندتر توانمندتر و در سال آینده است.

در این نمایشگاه از دو محصول مهم لکوموتیو MAP۲۴، ساخت شرکت مپنا به‌عنوان لکوموتیو ساخت داخل رونمایی شد. شرکت ایرید از شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره کارکنان راه‌آهن نیز با ارائه قطعه مرکزی سوزن ساخت داخل، نمادی از توانمندی داخلی در تأمین قطعات را به نمایش گذاشت. هر دو این کالاها صددرصد توسط متخصصان داخلی تولید و ساخته شده‌اند.

در هفتمین نمایشگاه ریلی دو شرکت داخلی در حوزه سیستم سیگنالینگ نیز دو محصول کاملا تولید داخل را ارائه کرده‌اند. با تولید این فناوری در کشور، ایران جزء هشت کشور مجهز به فناوری سیگنالیگ در دنیا شد.

 در این نمایشگاه به‌صورت نمادین از دو قرارداد به نمایندگی از ۲۲ قراردادی که از محل قانون رفع موانع تولید، تأمین می‌شوند، رونمایی شد.

امضای قرارداد تأمین مالی از بازار سرمایه داخل برای تأمین انواع واگن‌ها نیز دستاورد دیگر هفتمین نمایشگاه ریلی کشور بود. باوجودی که این محصول برای اولین بار در کشور تولید شده است و مراحل تست و آزمایش را پشت سر می‌گذارد، درصورتی‌که موفق به گذراندن مراحل تست شود، به‌زودی تولید ملی چرخ قطار را جشن خواهیم گرفت و تولید این محصول بازهم گام دیگری در راستای کاهش وابستگی به واردات است.

تولیدکنندگان قطعات چون ترمز و تهویه نیز آخرین دستاوردهای خود را در این حوزه به نمایش گذاشتند که با توجه به تلاش آنها می‌توان امیدوار بود که گام‌های خودکفایی در صنعت ریلی با سرعت و قدرت بیشتری برداشته شود. درعین‌حال شرکت راه‌آهن هم از فضای به وجود آمده در نمایشگاه ریلی استفاده کرد و در طول نمایشگاه تمام اعضای هیئت‌مدیره و مدیران در طول نمایشگاه حضور داشتند. بر اساس همین حضور جلسات کاری مفصل با صاحبان صنایع و مدیرانی که علاقه‌مند بودند مسائلشان را مطرح کنند برگزار شد.

  چنانچه بالغ‌بر ۶۰ تا ۷۰ جلسه برگزار شد که نتایج متفاوتی از آنها به دست آمد. برخی جلسات منجر به تصمیم‌گیری، برخی منتج به امضای تفاهم‌نامه در آینده، برخی دیگر به امضای تفاهم‌نامه و برخی هم به امضای قرارداد منتج شد. یکی دیگر از دستاوردهای هفتمین نمایشگاه ریلی کشور، ایجاد فضای تعاملی بین جمیع فعالان دولتی و بخش خصوصی بود. در این نمایشگاه تولیدکنندگان قطعات مختلف که به‌نوعی تولیداتشان مکمل یکدیگر بود را موردحمایت قرار داد تا فضا برای افزایش همکاری بینشان به وجود بیاید.

درعین‌حال اهمیت نمایشگاه ریلی به‌قدری بود که امسال بیش از گذشته توجه از مسئولان کشور دریافت کرد. چنانچه در این نمایشگاه برای اولین بار، وزیر راه‌وشهرسازی دو بار و با پیش‌بینی وقت کافی از نمایشگاه بازدید کردند. وزیر صنعت و معدن، تجارت نیز از نمایشگاه، سالن‌ها و غرفه‌های هفتمین نمایشگاه ریل بازدید کردند و صنعت حمل‌ونقل ریلی را موردحمایت قراردادند و دستورات خوبی دراین‌باره دادند. بازدید رئیس‌کل دیوان محاسبات از نمایشگاه همراه معاون امور زیربنایی دیوان محاسبات نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود. در این بازدید رئیس دیوان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه، تولیدکنندگان و راه‌آهن را تشویق کردند که مسیر پیش‌رو را ادامه داده و همکاری‌های بین دولت و بخش خصوصی افزایش یابد.

*معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. به دوستانی که در پی نهضت قطعه سازی و خودکفایی و پاره کردن بندهای وابستگی در قطعات ماشین آلات صنعتی هستند یاد آوری میکنم که جهان صنعت با جهان سیاست فرق داره.هیچ الزامی نیست که همه ی قطعات متشکله ی یک ماشین، داخلی باشه. مهم اینه که محصول بتونه در بازار داخلی با مشابه خارجی رقابت کنه ( بدون استفاده از تعرفه ی ترجیحی یا هر کمک دولتی دیگه ).اگر هم بتونه در بازار خارجی به فروش برسه در اون صورت نباید ذره ای در کیفیت اون شک کرد. تولید ملی یعنی همین.ماشین ساز ایرانی اگه بتونه قطعات مورد نیاز خودش رو با قیمت و کیفیت دلخواه از داخل تهیه کنه مگه بیل توی سرش خورده که بره از خارج وارد کنه؟ نهضت قطعه سازی رو قبل از تحریم باید شروع کرد نه بعد از اون.
    جهان صنعت ، جهان همکاری بین المللی هست.صنعت ایزوله از ارتباطات بین المللی محکوم به شکست هست.