◄ جنگ چین و آمریکا، به کشتیرانی و کشتی سازی رسید
جنگ میان چین و آمریکا، دو اقتصاد بزرگ جهان، به مرحله جدیدی وارد شده است. پس از آنکه واشنگتن تعرفه های جدیدی بر کشتی های چینی اعمال کرد، پکن با وضع عوارض ویژه بر کشتی های مرتبط با شرکت ها و افراد آمریکایی و تحریم چند شرکت بین المللی، پاسخ متقابل داد.

تنش میان دو غول اقتصادی جهان، چین و آمریکا، از عرصه دریاها به بازار سرمایه و صنعت کشتی سازی کشیده شده است. اقدامات تلافی جویانه پکن در برابر تعرفه های واشنگتن، زنگ خطری برای تجارت جهانی و زنجیره تامین کالاها به صدا درآورده است.
به گزارش تین نیوز ، تنش میان چین و آمریکا، دو اقتصاد بزرگ جهان، به مرحله جدیدی وارد شده است. پس از آنکه واشنگتن تعرفه های جدیدی بر کشتی های چینی اعمال کرد، پکن با وضع عوارض ویژه بر کشتی های مرتبط با شرکت ها و افراد آمریکایی و تحریم چند شرکت بین المللی، پاسخ متقابل داد.
طبق اعلام دولت چین، کشتی هایی که بیش از ۲۵ درصد سهام یا مدیریت آنها متعلق به شرکت ها یا افراد آمریکایی باشد، از این پس مشمول عوارض بندری خواهند شد. این اقدام، واکنشی مستقیم به تعرفه های آمریکا از ۱۴ اکتبر است که ۵۰ دلار به ازای هر تن کالای وارداتی از کشتی های چینی دریافت می کرد.
هدف واشنگتن از این اقدام حمایت از صنعت کشتی سازی آمریکا عنوان شده، صنعتی که تنها ۰.۱ درصد بازار جهانی را در اختیار دارد، در حالی که چین بیش از ۵۳ درصد بازار را به خود اختصاص داده است.
اگرچه آمریکا پس از مخالفت گسترده صنعت کشتیرانی، از شدت تعرفه ها کاست و برخی اپراتورهای مستقر در خاک خود را معاف کرد، چین این عقب نشینی را ناکافی دانست و بلافاصله اقدامات تلافی جویانه خود را اجرا کرد.
پکن پنج شرکت تابعه مرتبط با آمریکا در مجموعه کره ای «هانوا اوشن» را تحریم و آنها را به همکاری با تحقیقات آمریکا درباره شیوه های تجاری چین متهم کرد.
کارشناسان می گویند این اقدامات نشان می دهد که چین آمادگی دارد نبرد اقتصادی را از عرصه دریایی به بازارهای مالی جهانی منتقل کند. این حرکت، پیام روشنی به سرمایه گذاران بین المللی و شرکت های فعال در زنجیره تأمین جهانی است: پکن حاضر است از منافع اقتصادی خود در مقابل فشارهای واشنگتن دفاع کند.
محمدمهدی کریمی قهی، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت، با اشاره به اهمیت کشتی سازی در امنیت و اقتصاد جهانی، می گوید: «بیش از ۸۰ درصد تجارت جهانی بر بستر دریاها انجام می شود و هرگونه تعرفه یا تنش در این حوزه، می تواند امنیت و پایداری زنجیره تأمین را به خطر اندازد.»
باقری نیز می گوید: آمریکا تلاش دارد با فعال کردن رقبای چین در صنعت کشتی سازی، از جمله کره جنوبی و ژاپن، مقابله ای راهبردی با نفوذ جهانی پکن داشته باشد.
این تحلیلگران معتقدند که در دل این رقابت شدید، فرصت هایی نیز برای کشورهایی مانند ایران ایجاد می شود؛ با رصد دقیق تحولات، اتخاذ تصمیمات سریع و اجرای استراتژی های هوشمندانه، ایران می تواند بخشی از منافع اقتصادی این تنش ها را به خود اختصاص دهد.
کارشناسان تأکید می کنند که ادامه این تقابل، نه تنها تجارت جهانی و حمل ونقل دریایی را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه صنایع وابسته و امنیت اقتصادی کشورهای فعال در این عرصه را نیز با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.