◄ باند شمالی، سکوت جنوبی / سانحه برای هواپیمای باری شرکت هواپیمایی امارات
در سانحه ای که برای هواپیمای باری شرکت هواپیمایی امارات رخ داد این هواپیما پس از فرود از باند منحرف شده، از حصار محیطی عبور و به یک خودروی گشت امنیتی فرودگاه برخورد کرد.

علیرضا عشاقی: پرواز EK9788 شرکت هواپیمایی امارات در حالیکه در بامداد دوشنبه 20 اکتبر 2025 از مبدا دوبی عازم هنگ کنگ بود، در هنگام فرود بر روی باند شمالی فرودگاه بین المللی هنگ کنگ دچار سانحه شد. هواپیمای باری مورد نظر که یک فروند بوئینگ 747 سری 400BDFS بود، پس از فرود از باند منحرف شده، از حصار محیطی عبور و به یک خودروی گشت امنیتی فرودگاه برخورد کرد؛ شدت برخورد به حدی بود که خودرو به درون آب پرتاب شد و دو نفر از کارکنان امنیتی داخل آن جان خود را از دست دادند.
هواپیما در نهایت پس از طی بخشی از مسیر خود بر روی زمین، در داخل آب متوقف شد. تصاویر منتشرشده نشان می دهد که بدنه آن در بخش میانی از هم گسسته و بخشی از سازه در آب فرو رفته است. با این حال، چهار خدمه پرواز از مهلکه جان سالم به در بردند و دقایقی بعد توسط نیروهای آتش نشانی نجات یافتند.
به گفته «استیون یو»، مدیر اجرایی عملیات فرودگاهی، خودروی گشت در زمان حادثه در جاده ای بیرون از محدوده بیرونی باند و در فاصله ای امن از حصار باند شمالی در حرکت بوده است. او تأکید کرد که خودرو به هیچ وجه وارد باند نشده بود و افزود که هواپیما به شکلی غیرعادی از مسیر خود منحرف شد و برخلاف جهت همیشگی، به سمت دریا چرخیده است.
داده های پروازی منتشرشده توسط وب سایت «FlightRadar24» نشان می دهد که هواپیما هنگام خروج از باند حدود 49 گره (90 کیلومتر بر ساعت) سرعت داشته و انحراف آن در فاصله تقریبی 1500 متری پس از نقطه تماس چرخ ها با سطح باند رخ داده است. شرایط جوی نیز در آن زمان نسبتاً پایدار، با وزش باد حدود 4 گره (7.5 کیلومتر بر ساعت) گزارش شده است.
دو قربانی این سانحه، مردانی 30 و 41 ساله بودند که به ترتیب هفت و دوازده سال سابقه کار در بخش امنیتی فرودگاه داشتند؛ هر دو درون خودروی خود، در عمق حدود هفت متری آب پیدا شدند. متاسفانه یکی از آنان در همان محل، و دیگری پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. وزارت حمل و نقل هنگ کنگ با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تأسف عمیق از این حادثه، به خانواده های قربانیان تسلیت گفت.
در مجموع 213 نیروی امدادی، 45 وسیله نقلیه و شناور در عملیات جست و جو و نجات شرکت داشتند. خدمه هواپیما پس از توقف کامل، درب های اضطراری را باز کردند و از طریق سرسره های اضطراری خارج شدند. نیروهای آتش نشانی در عرض دو دقیقه به محل رسیدند و آنان را نجات دادند.
هواپیمای آسیب دیده با رجیستر TC-ACF متعلق به شرکت ترکیه ای ACT Airlines بود که به صورت اجاره در اصطلاح «Wet Leased» در اختیار امارات قرار داشت؛ در این نوع اجاره، شرکت مالک هواپیما، علاوه بر خود هواپیما، خدمه و بیمه آن را نیز تامین می کند. امارات در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که هواپیما در هنگام فرود دچار آسیب شد، اما خدمه در سلامت کامل هستند و هیچ محموله ای در پرواز نبوده است.
مقام های اداره بررسی سوانح هوایی هنگ کنگ (AAIA) اعلام کرده اند که تیم های غواصی در تلاش برای بازیابی جعبه های سیاه (شامل ضبط کننده داده های پرواز و مکالمات کاکپیت) از آب هستند. احتمال بررسی جنبه های کیفری حادثه نیز منتفی دانسته نشده است.
باند شمالی که محل وقوع سانحه بود، تا اطلاع ثانوی بسته شده است، اما دو باند دیگر فرودگاه همچنان فعال هستند و پروازهای مسافری بدون اختلال ادامه دارند. با این حال، دست کم یازده پرواز باری برنامه ریزی شده لغو شدند.
این حادثه دومین سانحه مرگبار در تاریخ فرودگاه جدید هنگ کنگ از زمان انتقال آن از «کای تاک» به «چک لپ کک» در سال 1998 به شمار می رود. پیش از این، در آگوست 1999، پرواز خطوط هوایی چین در جریان طوفان در همین فرودگاه سانحه دید و سه نفر جان خود را از دست دادند.